SORU - CEVAP
ÇEVRE İZİN, LİSANS VE ÇEVRE DANIŞMANLIK
Tekstil atıkları için tehlikesiz atık toplama ve ayırma belgesi alınan bir tesiste çevre görevlisi bulundurma şartı varmıdır
Tehlikesiz atık toplama- ayırma lisansı Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik kapsamında Ek 1 ve Ek 2 listelerinde yer almamaktadır. Çevre görevlisi zorunluluğu aranmamalıdır. İlgili Tebliğ' deki fiziksel şartları sağlayıp, uygun bir dosya ile İl Çevre Müdürlüğü' ne elden başvuru yapmanız halinde denetim erki tarafından yerinde tespite gelinmekte ve fiziki şartlarınız üzerinden bir denetim yapılmaktadır.
Neden Bir Çevre Danışmanı İle Çalışmalısınız
Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin Ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliğin kapsadığı işletmeler iki kısma ayrılmıştır. Bunlar EK–1 (Çevre kirletici etkisi yüksek olan) ve EK–2 (çevre kirletici etkisi olan) listesidir. EK–1 listesinde yer alan işletmeler çevre birimi kurma zorunluluğu veya bakanlık tarafından yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmasından çevre danışmanlık hizmeti alma zorunluluğu getirmiştir. EK–2 listesinde yer alan tesisler çevre görevlisi çalıştırma zorunluluğu veya bakanlık tarafından yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmasından çevre danışmanlık hizmeti alma zorunluluğu getirmiştir. Bu uygulama 01.01.2011 tarihinden itibaren yürürlüğe girmiştir.
Maliyetler bazında değerlendirildiği zaman bakanlık tarafından yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmasından çevre danışmanlık hizmeti almak, istihdam edilecek çevre görevlisine ödenecek aylık ücret, sigorta primi ve yemek gibi maliyetler göz önüne alındığı zaman çok daha ekonomik durumdadır. Yani yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firması ile anlaştığınız takdirde maliyetlerinizi minimize etmiş olursunuz.
Çevre danışmanlığı hizmeti aldığınız takdirde İşletmenizin resmi kurumlar ile olan yazışmaları konusunda uzman kadro ile doğru bir şekilde ve zamanında yapılır. Ve böylelikle işletmenizin faaliyetlerinde aksaklıklar ve zaman kayıpları önlemiş olursunuz.
Ve aynı zamanda işletmelerin kendi bünyesinde çalıştırdıkları elamanların yapmayı unuttuğu, atladığı veya bilmediği hususlardan doğacak problemler karşısında işletme sorumludur. Ancak bir firmadan danışmanlık hizmeti aldığı takdir de unutulan atlanan veya bilinmeyen hususlar hakkında işletme yazılı olarak uyarılmadığı için çevre danışmanlığı firması sorumludur.
İlgili yönetmeliğe göre Çevre izin veya çevre izin ve lisansı başvurusu çevre yönetim birimi, istihdam edilen çevre görevlisi ya da Bakanlıkça yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmaları tarafından yapılır. Çevre izin veya çevre izin ve lisansı olmayan firmalara ilgili birimler (İl Çevre Müdürlüğü veya Çevre ve Şehircilik Bakanlığı) tarafından yapılan denetimler sırasında yasal işlem yapılmaktadır. Bu denetimler sırasında gerekli belgeleri olamayan firmalara ciddi bir miktarda para cezası verilmektedir. Verilen süre içerisinde gerekli başvurular yapılmadığı takdirde işletmenin çalışma ruhsatının iptali söz konusudur.
Çevre Danışmanlık Firması ile Nasıl Başlangıç Yapılır ve Sonrası Nasıl ilerler
Çevre danışmanlık firması ile işletme arasında anlaşma yapılır. Anlaşma çerçevesinde Çevre Görevlisi ve Çevre Danışmanlık Firmaları Hakkında Yönetmelik de tarif edilen sorumlulukları yerine getirir. Bakanlığın e-izin ile ilgili sitesinde firma girişi yapılmasına müteakip çevre danışman atanır. Bundan sonraki süreçte Çevre danışmanlık firması ve atanan çevre görevlisi işletmeyi temsilen bakanlığa sorumludur.
Çevre Danışmanlığı Hizmeti Hangi Mevzuatlara Dayanır
Çevre Danışmanlığı Hizmeti çevre kanunu, çevre denetimi yönetmeliği, çevre kanunuca alınması gereken izin ve lisanslar hakkında yönetmelik, çevre görevlisi ve çevre danışmanlık firmaları hakkında yönetmelik başta olmak üzere konu ilgili mevzuata dayanır.
Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin Ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliğin kapsadığı işletmeler iki kısma ayrılmıştır. Bunlar EK–1 Çevre kirletici etkisi yüksek olan işletmelerin bulunduğu liste ve EK–2çevre kirletici etkisi olan işletmelerin bulundu listesidir. EK–1 listesinde yer alan işletmeler çevre birimi kurma zorunluluğu veya bakanlık tarafından yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmasından çevredanışmanlık hizmeti alma zorunluluğu getirmiştir. EK–2 listesinde yer alan tesisler çevre görevlisi çalıştırma zorunluluğu veya bakanlık tarafından yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmasından çevre danışmanlık hizmeti alma zorunluluğu getirmiştir. İşletmenizin hangi listede yer aldığını öğrenmek için firmamızı aramanız yeterli olacaktır. Sizden işletmeniz hakkında bazı bilgileri alındıktan sonra işletmenizin hangi listede yer aldığı bilgisi size verilecektir.
ÇEVRE İZİN VE LİSANSI İŞLEMLERİNİ YAPMAYA KİMLER YETKİLİDİR
Kanuna göre işletmenizin izin konusu ile alakalı tüm işlemlerini artık siz değil, sizin adınıza bakanlık tarafından yetkilendirilmiş çevre danışmanlık yeterlilik belgesine sahip firmalar veya bünyenizde daimi istihdam edeceğiniz bakanlık tarafından sertifika verilmiş çevre görevlileri yapacak ve takip edecek. Artık izin ve lisans konuları ile alakalı bakanlık yetkili firması veya bakanlık sertifikalı çevre görevlisi dışında bakanlığa veya taşra teşkilatlarına kimse başvuru yapamayacak.
Çevre Denetim Yönetmeliğinin EK:1 ve EK:2 listesinde yer alan işletmelere Çevre İzin ve lisansları alanında hizmet sunmak için Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından firmamız yetkilendirilmiştir. Siz değerli müşterilerimize bu alanda uzman kadromuzla hizmet sunmaktayız.
ÇEVRE İZNİ VE LİSANSI AŞAMALARI
Çevre izni ve Çevre izin ve Lisans işlemleri 3 etapta gerçekleştirilir, birinci etap da hangi izin alanına başvurulacak ise o alan ile ilgili bakanlık veya taşra teşkilatından uygunluk yazısı alınır. İkinci etap da ortak belgeler ve izin konusu ile ilgili belgeler ile geçici faaliyet raporu için başvurulur. Üçüncü ve son etap da ise izin konusu ile ilgili ölçüm raporları teslim edilir.
1. Etap) Uygunluk Yazısı
Öncelikle ilgili merciye başvuru yapılarak izin konusu ila alakalı uygunluk yazısı alınır.
2. Etap) Geçici Faaliyet Belgesi (GFB)
Geçici faaliyet belgesinin alınması için yetkili merci tarafından istenen belge, bilgi, doküman ve raporlar hazırlanır, daha sonra işletmenin izin ve lisans başvurusuna göre geçici faaliyet belgesini almak için e-başvuru yapılır.
Firmamız tarafından yapılacak olan e-başvuru dosyası 30 gün içerisinde ilgili merci tarafından değerlendirilir ve başvuru olumlu bulunduğunda 1 yıl geçerli olan geçici faaliyet belgesi işletmeye verilir.
EK-3. Başvuruda Gerekli Olan Belgeler
Geçici Faaliyet Belgesi Taahhütname Örneği
Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü'ne verilecek Taahhütname örneği
3.Etap) Çevre İzni / Çevre İzin ve Lisans Belgesi
İşletmenize ilgili mercii tarafından Geçici Faaliyet Belgesi verildikten sonra, 6 ay içerisinde Geçici Faaliyet Belgesini çevre izni/ çevre izni ve lisansına çevirme zorunluluğu bulunmaktadır. Verilen 6 aylık süre içerisinde başvuru yapmayan işletmelerin belgesi iptal edilecek ve 6 ay boyunca müracaatta bulunamayacaklardır. Çevre izni belgesi veya çevre izni ve lisans belgesi 5 yıl geçerlidir.
Çevre Danışmanlık ve Çevre Görevlisi / Çevre görevlisi atama
Çevre Görevlisi, Çevre Yönetim Birimi ve Çevre Danışmanlık Firmaları Hakkında Yönetmelik’te; Çevre yönetim hizmeti alma şartları MADDE 5 – (1) Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliğin Ek-1 listesinde yer alan işletmeler; çevre yönetim birimlerini kurmak veya çevre danışmanlık firmalarından çevre yönetimi hizmeti almak zorundadır. (2) Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliğin Ek-2 listesinde yer alan işletmeler; bir çevre görevlisini sürekli istihdam etmek veya çevre danışmanlık firmalarından çevre yönetimi hizmeti almak veya çevre yönetim birimi kurmak zorundadır. Yukarıda yazılı Mevzuat gereğince gerekli olan Çevre Görevlisi atama işlemleri ile Çevre İzni alınması işlemleri Firmamız tarafından gerçekleştirilmektedir. 2011 den bu yana Çevre Danışmanlık Hizmeti veren firmamız; tarafımızca tesislere atanan Çevre Görevlileri ile Çevre Mevzuatına uygun faaliyet gösterilmesini sağlamaktadır. |
ÇEVRE DANIŞMANLIK HİZMETLERİ
ÇEVRE DANIŞMANLIK HİZMETLERİ
BAŞTA YUKARIDA BAHSEDİLEN YÖNETMELİKLER OLMAK ÜZERE TÜM ÇEVRE MEVZUATI KAPSAMINDA VERİLECEK HİZMETLER;
T.C.Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından 12.11.2010 tarih ve 27757 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Çevre Görevlisi ve Çevre Danışmanlık Firmaları Hakkında Yönetmeliğe göre, 29.04.2009 tarih ve 27214 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik Ek-1 listesindeki (çevreye kirletici etkisi yüksek olan) işletmeler; çevre yönetim birimi kurmak ya da çevre danışmanlık firmalarından çevre yönetim hizmeti almak zorundadırlar. Çevre Yönetim Birimi; en az iki çevre görevlisinden oluşur ve en az bir çevre görevlisinin çevre mühendisi olması zorunluluğu vardır. Ek-2 listesindeki (çevreye kirletici etkisi olan) işletmeler ise, en az bir çevre görevlisi istihdam etmek ya da çevre danışmanlık firmalarından çevre yönetim hizmeti almak zorundadırlar.
Faaliyetleri sonucu çevre kirliliğine neden olan ve/veya neden olabilecek ve Çevre Kanunu’na göre yürürlüğe konulan düzenlemeler uyarınca denetime tabi kurum, kuruluş ve işletmeler, Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik Ek-1 ve Ek-2 listelerinde tanımlanmıştır.
İlgili yönetmelikler kapsamında firmanız tarafımızdan ön değerlendirmeden geçirilerek; Ek-1 ya da Ek-2 listesinde olup olmadığınızı değerlendirmekte; kapsam belirlemeden sonra; firmanızın Ek-1 ya da Ek-2 de olması durumuna göre yönetmeliklerde belirlenen süreler çerçevesinde, çevre görevlisi ataması yapılarak hizmet alımı sağlanmaktadır.
Çevre Mühendisi olan Çevre görevlilerimizin tesis-faaliyet te yapacakları iş ve işlemler;
Tesis veya faaliyette hazır bulunmakla,
İstenen bilgi ve belgeleri sağlamakla,
Öğrendiği ticari sır mahiyetindeki bilgileri saklı tutmakla yükümlüdür.
ÇEVRE İZİN VE LİSANSLARI DANIŞMANLIK HİZMETİ
9.04.2009 tarih ve 27214 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik kapsamında işletmeleriniz için alınması zorunlu olan izin ve lisanslarla ilgili olarak Çevre Danışmanlığı kapsamında aşağıda ki hizmetler verilmektedir.
ATIK YÖNETİM DANIŞMANLIĞI
5491 sayılı Çevre Kanunu Ve Çevre Mevzuatında Bulunan Yönetmelikler kapsamında;
Atıkların izin verilen tesisler dışında geri kazanılması, bertaraf edilmesi ve/veya ettirilmesi; toprağa, denizlere, göllere, akarsulara ve benzeri alıcı ortamlara dökülmesi, dolgu yapılması ve depolanması suretiyle çevrenin kirletilmesi yasaktır. Firmamız atıkların oluşumlarından bertaraflarına kadar çevre ve insan sağlığına zarar vermeden yönetimlerinin sağlanmasına yönelik danışmanlık hizmeti vermektedir.
İş ve işlemlerinin yapılması sağlanmaktadır.
SEVESO VE KİMYASAL VERİ BİLDİRİM HİZMETLERİ
T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından 26.12.2008 tarih ve 27092 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Kimyasalların Envanteri ve Kontrolü Hakkında Yönetmelik kapsamında tesislerinde yılda bir ton ve üzeri yönetmelikte belirtilen kimyasalları üretenler veya kendi halinde veya müstahzar içinde ithal eden işletmelerin firmamız tarafından kimyasal envanterleri çıkartılmakta ve ilgili bildirimleri Bakanlığa elektronik ortam üzerinden gerçekleştirilmektedir.
T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından 18.08.2010 tarih ve 27676 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Büyük Endüstriyel Kazaların Kontrolü Hakkında Yönetmelik, tehlikeli maddeler bulunduran kuruluşlarda büyük endüstriyel kazaların önlenmesi ve muhtemel kazaların insanlara ve çevreye olan zararlarının en aza indirilmesi amacıyla, yüksek seviyede, etkili ve sürekli korumayı sağlamak için alınması gerekli önlemler ile ilgili usul ve esasları belirler.
Bu Yönetmelik kapsamında işletmelerin, “Tehlikeli Maddelerle İlgili Büyük Kaza Risklerinin Kontrolüne” esas belirli miktarlarda depoladıkları ilgili tehlikeli maddeleri elektronik ortamda (SEVESO ) Bakanlığa bildirme zorunluluğu vardır.
atık yönetim planı için bir süre varmıdır. Ne zaman il müdürlüğüne göndermemiz gerekmektedir.
Tehlikeli Atık Yönetim Planı için ilgili yönetmelikte; yönetmeliğin yürürlük tarihinden itibaren 6 ay içinde Valiliğe sunularak onay alınmalıdır denilmektedir. Tehlikesiz Atık Yönetim Planı için ise ilgili Tebliğ’ de tarih verilmemiş olup, geciktirilmemesi koşuluyla il çevre müdürlüğü’ ne istediğiniz zaman onay için sunabilirsiniz.
ehlikeli atık çıkmayan bir firmanın atık yönetim planı oluşturmasına ve il müdürlüğüne onaylatmasına gerek varmı
Tesisinizdeki atıkları doğru olarak tanımladığınız ve tehlikeli atık çıkışı olmadığına kesin kanaat getirmiş olduğunuz durumda plan hazırlamanıza gerek yoktur. Ancak tanımlamalarda floresan lamba, bazı piller, aküler gibi atıkların tehlikeli atık kapsamına girebileceğini hatırlatmak isteriz.
Belediyelerle çalışan çöp toplama firmalarının çevre danışmanlığına ihtiyacı varmıdır
Atık Yönetimi Genel Esasların İlişkin Yönetmeliğe göre; Mevzuatta lisans alma zorunluluğu getirilen atık türleri dışında belediyelerce veya belediyelerin denetiminde taşınan atıklar ile evsel atıklar hariç olmak üzere atık taşıma ve/veya toplama işlerini yapan kişi, kurum veya kuruluşlar valiliklerden taşıma lisansı almakla yükümlüdür. Evsel atıkların taşıma ve toplama işlerini yapan kişi, kurum ve kuruluşlar ise Bakanlık tarafından kayıt altına alınır. Evsel atıkları toplama konusunda Belediyelerle yaptığınız anlaşma yeterlidir. Bu kapsamda herhangi bir izin/ lisans almanıza gerek bulunmamaktadır.
Ancak Düzenli Depolama yapılan alanlar için Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik hükümlerine uygun olarak 2. Sınıf Düzenli Depolama Tesisi lisansı alınması gerekmektedir.
bitkisel ,kızartmalık atık yağ toplama işlemi yapabilmek için gerekli şartlar ve izinler için, danışmanlık çerçevesinde yardımcı olabileceğiniz alanlar hakkında bilgi almak istiyorum
Bitkisel yağların toplanmasına ilişkin bilgiler Bitkisel Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği’ nde verilmektedir. Buna göre;
Kullanılmış kızartmalık yağ toplayıcılarının yükümlülükleri
Madde 12 — Kullanılmış kızartmalık yağ toplayıcıları;
Geçici Depolama Alanlarının Teknik Özellikleri
eçici Depolama Alanlarının Teknik Özellikleri
mobilya imalatı yapan yerler ÇKAGİLHY kapsamında değerlendirilip çevre danışmanlık hizmeti alması gerekirmi
Mobilya Üretim tesisleri, ÇKAGİLHY Ek 2- 6.4 kapsamına kapasitenize bağlı olarak girmektedir. Aylık üretim kapasiteniz 300 m3/ay ve üzerinde ise kapsama dahilsiniz ve çevre danışmanlık hizmeti almak zorundasınız. Üretim kapasiteniz 300 m3/ay altında ise kapsam dışısınız ve danışmanlık hizmeti almak zorunluluğunuz bulunmamaktadır. Ancak boyama veya kimyasal kullanımınız var ise ilgili yönetmelikteki diğer seçenekleri de irdelemek gerekecektir.
pet kavanoz ve plastik bidon üretimi yapan yerler ÇKAGİL yönetmeliğine dahilmidir, çevre danışmanlık hizmeti almalımıdır
Ambalaj üreticileri ÇKAGİLHY kapsamında Ek 1 ve Ek 2 listelerinde yer almamaktadır. Ancak bağlı bulunduğunuz İl Çevre Müdürlüğüne başvuru yaparak görüş talep etmelisiniz. ( Yapmış olduğunuz işin muhtevası itibariyle Ek2 listenin 4.19 maddesine girme ihtimaliniz olabilir) Kapsama dahil olmayan firmaların Çevre Danışmanlık Hizmeti alma zorunluluğu olmamakla beraber ilgili mevzuatlar kapsamında sorumluluklarınızı mutlaka yerine getirmelisiniz. ( atık yönetimi, ambalaj bildirimleri...)
mermer fabrikasında nasıl bir çevre danışmanlık hizmeti uygulanabilir ve ne tür atıklar çıkabilir
Mermer üretim fabrikaları;
ÇKAGİLHY Ek 2 2.20 veya faaliyet konunuza göre Ek 2- 2.18 ile Ek 2- 2.19 Kapsamına giriyor olabilirsiniz. Bu kapsamlardan hangilerine girdiğinizi tespit ederek çevre danışmanlık sözleşmesi yapabilirsiniz. Sonrasında il uygunluk, Geçici Faaliyet Belgesi ve çevre izni başvurularınızı yapabilir ve mevzuatlar kapsamında rutin çevre görevlisi hizmetlerini uygulayabilirsiniz.
sitotoksik ilaçlar tehlikeli olarak değerlendirilmiyor, genotoksik ilaçlar tehlikeli olarak değerlendiriliyor...
Atık Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin Yönetmelikteki atık listelerine baktığınızda Sitotoksik ilaçların 18 01 08* atık kodu ile tanımlandığını ve (A) harfi ile işaretlenerek direkt tehlikeli atıklar kapsamına alındığını görebilirsiniz. Sitotoksik ilaçlar tehlikeli olarak değerlendirilmektedir. ( kullanılan ifade yönetmelik ifadesidir yanlış algı oluşmuş daha net hale getirilmiştir.)
Genotoksik atık : Genotoksik atık yüksek derecede tehlikelidir ve mutajenik, teratojenik veya karsinojenik özelliklere sahip olabilir. Hem hastane içerisinde hem de bertaraftan sonra ciddi güvenlik problemleri meydana getirir ve özel dikkat gösterilmelidir. Genotoksik atıklar, bazı sitostatik ilaçları, sitostatik ilaçlarla tedavi edilen hastaların kusmuk, idrar veya dışkıları, kimyasallar ve radyoaktif maddeleri içerebilir. Bu kategorideki temel maddeler olan sitotoksik (veya antineoplastik) ilaçlar, bazı canlı hücrelerin büyümesini durdurma veya öldürme yeteneğine sahiptirler ve kanser kemoterapisinde kullanılırlar.
Farmasötik atık: Farmasötik atıklar Kullanma süresi dolmuş veya artık kullanılmayan, ambalajı bozulmuş, dökülmüş ve kontamine olmuş ilaçlar, aşılar, serumlar ve diğer farmasötik ürünler ve bunların artıklarını ihtiva eden kullanılmış eldivenler, hortumlar, şişeler ve kutuları ifade etmektedir. Bu atıklar tehlikeli atık kapsamında ele alınmaktadır.
Labratuvar cihaz atıklarını, dezenfeksiyon ve nötralizasyon işlemine tabi tuttuktan sonra kanalizasyona deşarj etmek uygun mudur
Dezenfeksiyon ve Nötralizasyon işlemlerinin etkinliği önemlidir. Atığın deşarj kriterlerine uygun olup olmadığının belirlenmesi için öncelikle analizinin yaptırılması ve sonrasında uygunsa deşarjının sağlanması gerekmektedir. Aksi taktirde biriktirilerek lisanslı kurumlara verilmesi doğru olacaktır.
Bazı tehlikesiz atıkların geri kazanımı tebliğine göre toplama- ayırma belgesi düzenlenir diyor tebliğ... ÇKAİLHY 'ye göre belge düzenlenir diye atıfta bulunuyor fakat Ek' 2 ye göre değerlendirilebiliyor mu
Tehlikesiz atık toplama- ayırma lisansı Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik kapsamında Ek 1 ve Ek 2 listelerinde yer almamaktadır. Çevre görevlisi zorunluluğu aranmamalıdır. İlgili Tebliğ' deki fiziksel şartları sağlayıp, uygun bir dosya ile İl Çevre Müdürlüğü' ne elden başvuru yapmanız halinde denetim erki tarafından yerinde tespite gelinmekte ve fiziki şartlarınız üzerinden bir denetim yapılmaktadır.
Atık taşıyıcılarının lisans alma zorunluluğu;
Madde 13 - Atık taşımak isteyen gerçek ve tüzel kişiler tehlikeli atık taşıma lisansı almak üzere (EK 18) de yer alan bilgi ve belgelerle, valiliğe başvurmak zorundadır.Lisans, başvuran firmaya ve araca verilir. Lisans alan firma 11/7/1993 tarihli ve 21634 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Tehlikeli Kimyasallar Yönetmeliğinin (Ek 4) de yer alan tehlikeli atık işaretlerini araçlarında kullanmak zorundadır. Bu hükümler sadece kara taşıtları için geçerlidir. Taşımanın karayolu ile yapılması halinde, 10/7/2003 tarihli ve 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanununda tehlikeli maddelerin karayoluyla taşınmasına ilişkin hususlar doğrultusunda, ilgili valilikten alınacak taşıma lisansının yanı sıra, şehirler arası taşıma faaliyetlerinde bulunacak gerçek ve tüzel kişilerin Karayolu Taşıma Kanunu uyarınca Ulaştırma Bakanlığından yetki belgesi almak zorundadır.Lisans üç yıl için geçerlidir ve bu süre sonunda yenilenmesi gerekir. Lisans alan ancak taşımacılıkta öngörülen standartlara uymayan firmaların lisansları valilikçe iptal edilir.
Lisans alacak araçlarda aranacak şartlar
Alüminyum ergitilmesi sırasında ortaya çıkan cürufların nerede nasıl bertaraf edildiğini ve bertaraf edilmesi için gereken şartların nelerdir
Ergitme sonrası çıkan ocak cürufları “Atık Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin Yönetmelik” kapsamında 10 10 03 atık kodu ile tanımlanmaktadır. Bu atık kodu tehlikesiz atık olup, T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’ ndan yetkili lisanslı firmalara verilebilmektedir. Bu konuya ilişkin geri kazanım/bertaraf yapabilen yetkili bir firma var mıdır? Bakanlığın internet sitesinden Geri dönüşüm / bertaraf yöntemleri hakkında bu lisanslı firmalar ile ayrıntılı bilgi için görüşülebilir.
Çevre Danışmanlık KOSGEB Desteği Nedir Nasıl Alınır
Çevre Denetim Yönetmeliği kapsamında Çevre Danışmanlık Hizmeti alacak firmalar KOSGEB veri tabanına kayıtlı ise hizmet aldıkları çevre danışmanlık bedelinin ile ilgili olarak 4000 TL ye kadar olan bedeli KOSGEB karşılamaktadır. Verilen destek ücreti geri ödemesizdir.
KOSGEB bu desteği verirken tek şart olarak TSE 13573 belgesine sahip çevre danışmanlık firmalarından alınmasını şart koşmaktadır.
KOSGEB veri tabanına kayıtlı firmalar direk uzamanları ile iletişime geçerek desteği alabilirken KOSGEB veri tabanına kayıtlı olamayan firmalar ise KOSGEBin internet sitesine girerek ücretsiz veri tabanına kayıt olabilmektedirler. Kayıt işlemi kısa bir işlem olup KOBİ BEYANNAMESİ doldurulmaktadır. KOBİ BEYANNAMESİ doldurulduktan sonra KOSGEB uzman atamakta ve destek almaya hemen başlanmaktadır.
ÇEVRE GÖREVLİSİ DANIŞMANLIĞI
Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği Hakkında listeleri;
a)Çevreye kirletici etkisi yüksek düzeyde olan işletmeler (Ek-1Listesi)
b)Çevreye kirletici etkisi olan işletmeler (Ek–2Listesi)
Yukarıda belirtilen bu listelerdeki tesis veya faaliyetlerin yükümlülükleri;
Çevre Danışmanlık Firmaları neler yapar
Çevre Danışmanlık Firmaları neler yapar?
Çevre İzin / Çevre İzin ve Lisansı Aşamaları
Çevre İzin / Çevre İzin ve Lisansı Aşamaları
1) Geçici Faaliyet Belgesi (GFB)
Geçici faaliyet belgesi, işletmenin izin ve lisans başvurusu yaptığında, faaliyeti esnasında ilgili mevzuata uygun olarak çalıştığını belgelemesi için, yetkili mercie e-başvuru yapılır. E–başvuru dosyası 30 gün içerisinde ilgili merci tarafından değerlendirilir ve başvuru olumlu bulunduğunda 1 yıl geçerli olan geçici faaliyet belgesi işletmeye verilir.
2) Çevre İzni / Çevre İzin ve Lisans Belgesi
GFB alındıktan sonra, işletme 6 ay içerisinde GFB’ni çevre izni/ çevre izni ve lisansına çevirmek zorundadır, bu süre içinde başvuru yapmayan işletmelerin belgesi iptal edilecek ve 6 ay boyunca müracaatta bulunamayacaklardır.
GFB’ni çevre izni/çevre izin ve lisansına çevirmek için gerekli olan bilgi, belge, ölçüm raporları ile yetkili mercie çevre görevlisi, şahsi e- imzasıyla elektronik ortamda başvuru yapar. Başvurunun uygun bulunması halinde 5 yıl geçerli olan çevre izni/çevre izin ve lisansı alınmış olur.
Çevre izin ve Lisans belgesi başvuruları için belirlenen ortak belgeler haricinde başvuru konusu ile ilgili özel belgeler Geçici Faaliyet Belgesi başvurusu aşamasında (kapsamında) verilecektir.
Faaliyet göstermiş olduğunuz alanla ilgili İzin/ Lisans konu/ konuları içerisinden gerek bir tanesi gerekse daha fazlası için Çevre İzin ve Lisans Belgesi gerekliliği duyulduğu durumda mutlaka ortak belgeler diye adlandırılan belgeler bir defaya mahsus olmak üzere verilecek.
Çevre İzin ve Lisans Konuları içerisinden hangileri faaliyet alanınızın kapsamında ise onlar için ayrıca ÇEVRE İZİN veya ÇEVRE İZİN ve LİSANS BELGESİ sürecinin tamamlanması aşamasında gerekli bilgi/belgeler (emisyon raporu, akustik rapor, teknik uygunluk raporu, deneme yakma planı, izleme raporu…) verilecektir.
81 ilde faaliyet gösteren tüm sanayi kuruluşları öncelikli olarak yapacakları Geçici Faaliyet Belgesi başvuruları için verecekleri ortak belgelere istinaden 30 (otuz) günlük inceleme süreci sonrasında 1 (bir) yıl geçerliliği olan Geçici Faaliyet Belgesini alır.
Faaliyet belgesini alım tarihi itibariyle en geç 6 (altı) ay içerisinde bilgi, belge ve raporunu (başvuru konusu emisyon ise emisyon ölçüm raporu gibi) Çevre İzin veya Çevre İzin ve Lisansının e-başvuru sürecini tamamlamak üzere sunar. Başvuru yetkili merci tarafından 80 (seksen) gün içerisinde incelenir. Dosyada herhangi bir bilgi, belge ve raporun eksik olmaması ve başvurunun uygun bulunması durumunda Çevre İzin veya Çevre İzin ve Lisans Belgesi verilir.
Aksi durumda Geçici Faaliyet Belgesi iptal edilir. Bu işletmeler için izin süreci yeniden başlatılır. Başlatılan süreç sonunda geçici faaliyet belgesi veya çevre izni/çevre izin ve lisans belgesini alamayan işletmeler altmış takvim günü süresince faaliyette bulunamaz ve geçici faaliyet belgesi başvurusu yapamaz. Bahsedilen altmış takvim günü sonunda gerçekleştirilecek geçici faaliyet belgesi veya çevre izin/çevre izin ve lisans belgesi başvurularında belge bedeli olarak 19 uncu madde uyarınca belirlenen bedellerin iki katı uygulanır. Bu başvuru süreci sonunda da geçici faaliyet belgesi veya çevre izni/çevre izin ve lisans belgesini alamayan işletmeler doksan takvim günü süresince faaliyette bulunamaz ve geçici faaliyet belgesi başvurusu yapamaz.
Çevre İzin
Çevre Lisans
ATIK YÖNETİMİ
Atık yönetimi: Atığın oluşumunun önlenmesi, kaynağında azaltılması, yeniden kullanılması, özelliğine ve türüne göre ayrılması, biriktirilmesi, toplanması, geçici depolanması, taşınması, ara depolanması, geri dönüşümü, enerji geri kazanımı dâhil geri kazanılması, bertarafı, bertaraf işlemleri sonrası izlenmesi, kontrolü ve denetimi faaliyetlerini,
Atık Üreticisinin Sorumlulukları
Atık Yönetim Plani Nedir
Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği gereğince “Tehlikeli Atık “ sınıfında atıkları üreten tesislerin 3 yıllık "Tehlikeli Atık Yönetim Planı" hazırlaması ve ilgili Valilikten (İl Çevre ve Şehircilik Müdürlüğü) onay almak üzere bir dilekçe ekinde başvuruda bulunması gerekmektedir.
Nüfus artışı, yaşam standardının yükselmesi, şehirleşme, tüketim maddelerinin çeşitlenmesi gibi nedenlerle atık maddeler giderek artmaktadır. Belli bir orandaki atıkları ekosistem birkaç yıl veya daha uzun sürede temizleyebilmektedir. Ancak atık sayısı ekosistemlerin temizlenme gücünün üzerine çıkmıştır.
Atıklar, sıvı katı ve gaz olmak üzere üç başlık altında incelenebilir.
1. Katı Atıklar
Evrensel Atıklar: Yiyecek atıkları, bahçe atıkları, cam, seramik, metal parçaları, konserve ve meşrubat kutuları, ambalaj maddeleri, plastikler, gazete, dergi ve mecmua, baca külleri, elbise ve kumaş parçaları vs.
Şehir Atıkları: İnşaat malzemeleri atıkları, sokak temizleme atıkları, hurda araçlar, arıtma çamurları vs.
Endüstri Atıkları: Sanayi faaliyetleri sonucu ortaya çıkan atıklardır.
Tarım Atıkları: Tarımsal faaliyetler sonucu ortaya çıkan atıklar.
Bu atıkların miktarı ve özellikleri bölgenin veya şehrin sosyoekonomik seviyesi, beslenme alışkanlıkları gibi faktörlere bağlı olarak değişir. Günümüzde katı atıkların toplanması, taşınması, depolanması ve zararsız hale getirilmesi büyük önem kazanmıştır.
Uygun şekilde depolanmış çöpler, yeraltı ve yüzeysel su kirliliğine, haşerelerin üremesine, kötü kokuların yayılmasına, görüntü kirliliğine ve mikropların yayılmasına sebep olmaktadır. Atıklar içerisindeki cam ve plastik malzemelerin ayrışması uzun yıllar alacağından kalıcı olarak toprağın kirlenmesine neden olmaktadır. Bazı ülkeler atıklarını üstüne para vererek az gelişmiş ülkelere satmaktadır.
Ülkemizdeki ilk çöp faciası 28 Nisan 1993 yılında İstanbul’un Ümraniye ilçesinde meydana gelmiştir. Yaklaşık 20 yıldır çöp dökümü yapılan sahada patlama olmuş, 39 kişi hayatını kaybetmiştir.
Çevreye bırakılan katı atıklardan; plastik şişe 1000 yılda, alüminyum kutu 10-100 yılda, plastik kaplı süt kutuları 5 yılda, portakal kabuğu 6 ayda, sakız 5 yılda, pil 100 yılda, plastik torba 10-20 yılda, kağıt 2-5 ayda, cam şişe 4 bin yılda ayrışabilmektedir.
2. Sıvı Atıklar
Kanalizasyon atıklarına atık su denmektedir ve su kirliliğindeki en önemli kirleticidir. Sıvı atıkların sularda oluşturduğu kirlilik ve etkileri:
Fiziksel Etkiler: Suyun sıcaklık, tat, koku gibi özellikleri değişir. Yüksek sıcaklıktaki fabrika suları nehirlere bırakıldığında nehirlerin sıcaklığını yükseltir. Sıcaklığı artan suyun oksijen miktarı azalır ve ekolojik denge bozulur.
Kimyasal Etkiler: Kurşun, civa gibi metaller suda birikir. Organik ve inorganik maddeler sularda birikir.
Biyolojik Etkiler: Organik atıkların etkisiyle su kaynaklarında üreyen algler, bakteriler ve küfler oluşur. Bunlar da sulardaki oksijeni azaltırlar.
3. Gaz Atıklar
Nükleer santraller, taşıtlar, sanayi tesisleri çöp depolama alanları, fosil yakıt kullanımı ve yangınlar gaz atıkların kaynaklarını oluşturur.
Atıkların çevresel etkileri;
TEHLİKELİ ATIK
Ülkemizde oluşan başlıca tehlikeli atıklara örnek olarak;
gibi atıklar verilebilir.
Geri Kazanım ve Bertaraf Tesislerine Çevre Lisansı Alınması
Çevre lisansı alınması aşamasında Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği hükümleri uygulanır. Söz konusu Yönetmeliğin Ek-3 C bölümünde yer alan Teknik Uygunluk Raporunda bu Yönetmeliğin Ek-19’unda verilen bilgi ve belgelerin bulunması zorunludur.
TEHLİKESİZ ATIK
Tehlikesiz ve inert atıkların sahipleri ve taşıyanları tarafından denizlere, göllere, akarsulara, ormanlara veya herhangi bir yere dökülmesi ve Bakanlığın lisans verdiği tesisler dışında geri kazanımı yasaktır.
Tehlikesiz ve inert atık geri kazanım tesisi kurmak ve işletmek isteyen gerçek ve tüzel kişiler Bakanlıktan lisans almak zorundadır. Tehlikesiz ve inert atık geri kazanım tesislerine lisans verilmesi aşamasında (Ek 3) de verilen bilgi ve belgeler talep edilir. Birbirini tamamlayan ve benzer teknoloji kullanan kompleks tesis üniteleri, lisans alma açısından tek ünite sayılır.
Tehlikesiz ve inert atık geri kazanım tesisinin, projesi ve şartnamesine uygun olarak yapıldığının oluşturulacak komisyonca yerinde tespit edilmesi ve tesisin işletme koşullarını sağlayabildiğine karar verilmesi halinde, Bakanlıkça tesise lisans verilir. Bu lisans beş yıl süre ile geçerlidir. Lisans devredilecek ise, Bakanlığa başvurulur ve idari izinler yenilenir. Atık üreticileri atıklarını geri kazanmayı planlıyorlarsa tehlikesiz ve inert atıklarını bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslara göre geri kazanımını yapmakla yükümlüdürler.
ATIK YAĞ
Kullanılmış benzinli motor, dizel motor, şanzıman ve diferansiyel, transmisyon, gres ve diğer özel taşıt yağları ile hidrolik sistem, türbin ve kompresör, kızak, açık-kapalı dişli, sirkülasyon, metal kesme ve işleme, metal çekme, tekstil, ısıl işlem, ısı transfer, izolasyon ve koruyucu, izolasyon, trafo, kalıp, buhar silindir, pnömatik sistem koruyucu, gıda ve ilaç endüstrisi, kağıt makinesi, yatak ve diğer özel endüstriyel yağlar ve endüstriyel gresler, kullanılmış kalınlaştırıcı, koruyucu, temizleyici ve benzeri özel müstahzarlar ve kullanıma uygun olmayan yağ ürünlerini ifade eder.
BİTKİSEL ATIK YAĞ
Bitkisel kökenli ve kullanım amacına uygun olarak piyasaya arz edilen gıda yağlarını ifade etmektedir.
Atık yağların, Bakanlıktan çevre lisansı almış geri kazanım tesisleri tarafından toplanarak endüstride kullanılacak yarı mamul (külçe sabun, stearin, kimya sanayinde kullanılacak hammadde ve benzeri) ve ürün (sabun, biyodizel ve benzeri) elde edilmesi işlemleri bitkisel atık yağların geri kazanımıdır.
II. kategori atık yağlar ile I. kategori atık yağların geri kazanım işlemleri sonucunda ürün kalitesi tutturulamayan atık yağlar, enerji geri kazanımı amacıyla mevcut yakıta ilave edilerek kullanılabilir. Bu amaçla Bakanlıktan çevre lisansı alınması zorunludur.
ATIK PİL VE AKÜMÜLATÖRLER
Yeniden kullanılabilecek durumda olmayan, evsel atıklardan ayrı olarak toplanması, taşınması, bertaraf edilmesi gereken kullanılmış pil ve akümülatörleri ifade eder. Atık pil ve akümülatörlerin geri kazanılması esastır. Geri Kazanım Tesisleri İşletmecileri çevre lisansı almakla, atık yönetimi ile ilgili kayıtları tutmak ve beyanları yapmak ile yükümlüdür.
ÖMRÜNÜ TAMAMLAMIŞ LASTİKLER
Ömrünü tamamladığı belirlenerek araçtan sökülen orijinal veya kaplanmış, bir daha araç üzerinde lastik olarak kullanılamayacak durumda olan ve üretim esnasında ortaya çıkan ıskarta lastikler ifade edilmektedir.
Geri kazanım ve bertaraf işlemlerinin, hava, su, toprak, bitki ve hayvanlar üzerinde tehlike yaratmadan, ses ve koku yoluyla çevreye herhangi bir olumsuz etkide bulunmadan ve doğal çevre ile koruma alanlarına zarar vermeden yapılması zorunludur. ÖTL’lerin geri kazanımı esastır.
Mekanik kırmayla granül kauçuk, çelik ve tekstilin ayrıştırıldığı tesisler, proliz ve diğer yöntemlerle karbon siyahı ve aromatik yağlar elde eden tesisler, rejenere kauçuk tesisleri ile benzeri tesislerin çevre lisansı alması zorunludur. Çevre lisansı alınması işlemlerinde Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği hükümleri uygulanır. Söz konusu Yönetmeliğin Ek-3 C sinde yer alan Teknik Uygunluk Raporunun içeriği, bu Yönetmelik kapsamında Bakanlıkça yapılacak çalışmalarla belirlenir.
AMBALAJ ATIĞI
Hammaddeden işlenmiş ürüne kadar, bir ürünün üreticiden kullanıcıya veya tüketiciye ulaştırılması aşamasında, taşınması, korunması, saklanması ve satışa sunulması için kullanılan herhangi bir malzemeden yapılmış Ek-1’ de yer alan Ambalaj Tanımına İlişkin Açıklayıcı Örneklerde belirtilenler ile geri dönüşsüz olanlar da dâhil tüm ürünleri ifade eder.
Geri dönüşüm tesisi: Fabrika, satış noktası ve benzeri üniteler içerisinde yapılan geri dönüşüm hariç, ambalaj atıklarının geri dönüşümünü sağlamak amacıyla kurulan tesisi ifade eder.
Ambalaj atıklarının toplanması-ayrılması, geri dönüştürülmesi ve/veya geri kazanılması amacıyla faaliyet göstermek isteyen gerçek ve tüzel kişiler, tesisleri için çevre lisansı almak zorundadır. Çevre lisansı alınması işlemlerinde Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Geri dönüşüm/geri kazanım tesislerinin sağlaması gereken kriterler;
Çalışan personelinin sayısına ve çalışma şartlarına uygun olarak düzenlenmiş tuvalet, lavabo, soyunma odası, yemekhane ve sosyal ünitelerinin bulunması, zorunludur.