EK-1 |
Çevreye kirletici etkisi yüksek düzeyde olan işletmeler |
1.Enerji Endüstrisi |
1.1 Termik ve ısı santralleri. |
1.1.1 Katı ve sıvı yakıtlı tesislerden toplam yakma sistemi ısıl gücü 100 MW veya daha fazla olan tesisler. |
1.1.2 Gaz yakıtlı tesislerden toplam yakma sistemi ısıl gücü 100 MW veya daha fazla olan tesisler. |
1.2 Aşağıdaki yakıtları yakan tesisler. 1 |
1.2.1 Katı (Kömür, kok, kömür briketi, turba, odun, plastik veya kimyasal maddelerle kaplanmamış ve muameleye tabi tutulmamış odun artıkları, petrol koku) ve sıvı (fuel-oil, nafta, motorin, biyodizel ve benzeri) yakıtlı tesislerden toplam yakma sistemi ısıl gücü 100 MW veya daha fazla olan tesisler. |
1.2.2 Gaz yakıt (doğalgaz, sıvılaştırılmış petrol gazı, kokgazı, yüksek fırın gazı, fuel gaz) yakan ve toplam yakma sistemi ısıl gücü 100 MW veya daha fazla olan tesisler. |
1.2.3 Biyokütlenin (Pirina, ayçiçeği, pamuk çiğiti ve benzeri) yakıt olarak kullanıldığı toplam yakma ısıl gücü 100 MW veya daha fazla olan tesisler. |
1.2.4 Yukarıda belirtilen yakıtlar dışındaki, yakıt tanımına girmeyen katı ve sıvı yanıcı maddelerle çalışan, toplam yakma ısıl gücü 50 MW veya üzerinde olan yakma tesisleri. |
1.3 Yakma ısıl gücü 100 MW veya üzeri kombine çevrim, birleşik ısı güç santralleri, içten yanmalı motorlar ve gaz türbinleri (Mobil santrallerde kullanılan içten yanmalı motorlar ve gaz türbinleri dahil). |
1.4 Yakma ısıl gücü 100 MW veya üzerinde olan jeneratör ve iş makineleri tahrikinde kullanılan gaz türbinleri (Kapalı çevrim gaz türbinleri, sondaj tesisleri ve acil durumlarda kullanılan jeneratörler hariç). |
1.5 Nükleer güç santralleri |
1.6 Katran, katran ürünleri, katran suyu veya gazı damıtma ve işlenmesiyle ilgili tesisler.1 |
1.7 Parçalama yoluyla hidrokarbonlardan gaz yakıt elde edilen tesisler.1 |
1.8 Rafineriler: |
1.8.1 Ham petrol rafinerileri |
1.8.2 500 ton/gün üzeri taşkömürü ve bitümlü maddelerin gazlaştırılması ve sıvılaştırılma tesisleri. |
1.8.3 Doğalgaz sıvılaştırma ve gazlaştırma tesisleri. |
1.9 Kok fırınları. |
1.10 500 ton/gün ve üzeri ham petrol veya 500.000 m3 /gün ve üzeri doğalgazın çıkarılması. |
2. Madencilik ve Yapı Malzemeleri Endüstrisi |
2.1 Çimento klinkeri ve/veya entegre çimento üretim tesisleri. |
2.2 Yakıt olarak petrol koku kullanan ve sönmemiş ürün kapasitesi 250 ton/gün ve üzeri olan dolomit, kireçtaşı veya magnezit pişirme tesisleri. |
2.3 Asbest ve asbest içeren ürünleri çıkarma, üretme, işleme, dönüşüm tesisleri.1 |
2.4 300 ton/gün ve üzerinde eritme kapasitesine sahip, cam elyaf dahil cam üretim tesisleri (Haberleşme ve medikal alanında kullanılan ürünleri hazır cam çubuk, bilye ve kütükten üreten tesisler, hazır cam çubuk, bilye ve kütükten elyaf çekme yoluyla cam elyaf üreten tesisler hariçtir). |
2.5 300 ton/gün ve üzeri seramik veya porselen üretiminin yapıldığı tesisler. |
3. Metal Endüstrisi |
3.1 Sülfür cevheri dahil metal cevherleri kavuran (oksit haline getirmek için hava altında ısıtılması), ergiten ve sinterleyen (ince taneli maddelerin ısıtma yoluyla bir araya bağlanması) tesisler. |
3.2 Cevherden demir ve çelik üreten tesisler. |
3.3 Kapasitesi 100 ton/ gün ve üzerindeki, cevherden, konsantreden ya da ikincil hammaddelerden metalürjik, kimyasal veya elektrolitik prosesler ile demir içermeyen ham metal üretim tesisleri. |
3.4 Kapasitesi 500 ton/ gün ve üzerindeki ham demir üretim tesisi(Kupol Ocakları dahil) . |
3.5 Kapasitesi 2.000 ton/ gün ve üzerindeki hurda demir çelikten çelik üreten tesisler |
3.6 Kapasitesi 50 ton/gün ve üzerindeki demir dışı metallerin ergitildiği ve/veya döküldüğü tesisler (Vakumlu ergitme tesisleri ve basınçlı döküm veya kokilli döküm makinalarının bir parçası olan ergitme tesisleri hariç). |
3.7 Sıcak Haddeleme Tesisleri . |
3.7.1 Kapasitesi 5.000 ton/gün ve üzerindeki demir veya çeliğin haddelendiği tesisler. |
3.7.2 Kapasitesi 250 ton/gün ve üzerindeki demir dışı metallerin haddelendiği tesisler. |
3.8 Üretim kapasitesi 700 ton/gün ve daha büyük olan demir, temper veya çelik dökümhaneleri. |
3.9 5.000 adet/gün ve üzerindeki kurşunlu akümülatör ile endüstriyel akümülatör hücreleri üreten tesisler.1 |
4. Kimya ve Petrokimya Endüstrisi |
4.1 Entegre kimya tesisleri. |
4.1.1 Üretim kapasitesi toplam 200 ton/gün ve daha fazla olan asitler, bazlar veya tuzlar gibi inorganik kimyasal maddelerin üretildiği tesisler.1 |
4.1.2 Amonyak, klor ya da hidrojen klorür, flor ya da hidrojen florür, karbon oksitler, kükürt ve bileşikleri, azot oksitler, hidrojen, kükürt dioksit, karbonil klorür gibi inorganik gazların üretildiği tesisler.1 |
4.1.3 Hammadde aşamasından başlamak suretiyle 50 ton/gün ve daha fazla fosfor, azot ya da potasyum bazlı gübre üretimi (basit bileşik gübreler). |
4.1.4 Kapasitesi 100 ton/gün ve daha büyük olan basit hidrokarbon (lineer veya döngüsel, doymuş veya doymamış, alifatik veya aromatik) üreten tesisler. |
4.1.5 Üretim kapasitesi 100 ton/gün ve daha fazla olan organik kimyasal çözücü maddelerin (alkoller, aldehitler, aromatikler, ketonlar, asitler, esterler, asetatlar eterler ve benzeri) üretildiği tesisler. |
4.2 Toplam 100 ton/gün veya daha fazla organik kimyasal çözücü maddelerin (alkoller, aldehitler, aromatikler, ketonlar, asitler, esterler, asetatlar eterler ve benzeri) hammadde olarak kullanıldığı tesisler. |
4.3 Petrol ve petrol ürünlerinin destilasyon ve rafinasyon işlemlerinin gerçekleştirildiği tesisler. |
4.4 Terbiye işlemlerinden kasar (haşıl, sökme, ağartma, merserizasyon, kostikleme ve benzeri) ve boyama birimlerini birlikte içeren, üretim kapasitesi 3.000 ton/yıl ve üzeri olan iplik, kumaş veya halı fabrikaları.1 |
5.Yüzey Kaplama Endüstrisi |
5.1 Maddelerin, profil ve tabaka biçimindeki malzemelerin cilalandığı, kurutulduğu tesisler (cilaların organik çözücü madde ihtiva ettiği ve cila kullanım kapasitesinin 250 kg/saat ve üzerinde olduğu tesisler).1 |
5.2 Profil ve tabaka biçimindeki malzemelerin döner baskı makinaları ile basıldığı ve kurutulduğu tesisler.1 |
5.2.1 Boya ve Cila maddeleri: Organik çözücü olarak yalnız etanol ihtiva eden ve bundan 500 kg/saat ve üzerinde kullanan tesisler. |
5.2.2 Boya ve Cila maddeleri: Diğer organik çözücüleri 250 kg/saat ve üzerinde kullanan tesisler. |
5.3 10.000 adet/yıl ve üzerinde motorlu taşıtların üretimi, (kara taşıtları ( otomobil, kamyon vb), tarım makinaları (traktör, biçerdöver vb.), iş makinaları (dozer, ekskavatör vb.), savunma sanayi taşıtları (tank, zırhlı araç vb.) boyandığı ve verniklendiği tesisler. 1 |
5.4 Demiryolu taşıtlarının üretiminin yapıldığı tesisler (Tüm parçaların sadece montajının yapıldığı tesisler hariç) (1.000 adet/yıl ve üzeri).1 |
5.5 Motorlu hava taşıtlarının üretimi 1 |
5.6. Ahşap veya metal yüzeylerin 250 kg/saat ve üzerinde organik çözücü kullanılarak boyandığı tesisler.1 |
6. Orman Ürünleri ve Selülöz Tesisleri |
6.1 Selülöz üretim tesisleri |
6.2 Kereste veya benzeri lifli maddelerden kağıt hamuru üretim tesisleri |
6.3 Hazır selülozdan ve /veya atık kağıttan her çeşit karton, kağıt veya mukavva üretimi yapan tesisler (300 ton/gün ve üzeri kapasiteli ) |
7. Gıda Endüstrisi, Tarım ve Hayvancılık |
7.1 Şeker Fabrikaları.1 |
7.2 Üretim kapasitesi 30 ton/gün ve üzeri olan zeytin işleme tesisleri.1,2 |
7.3 Bitkisel ürünlerden ham yağ üretimi veya rafinasyon işleminin yapıldığı tesisler. (200 ton/gün yağ ve üzeri (kekik, papatya vb. Esansiyel yağlar hariç)) 1,2 |
7.4 Kapasitesi 25.000 ton/yıl ve üzeri olan maya üretim tesisleri. 1,2 |
7.5 Suma ve malttan 50.000 m3/yıl ve daha fazla alkollü içecek üreten yerler. 1,2 |
7.6 Kapasitesi 2.000 ton/yıl ve üzeri olan ham deri işleme tesisleri (konfeksiyon ürünleri hariç) 1,2 |
7.7 Hayvan Yetiştirme Tesisleri 1,2 |
7.7.1 5000 baş ve üzeri büyükbaş yetiştirme tesisleri. 1,2 |
7.7.2 25000 baş ve üzeri küçükbaş yetiştirme tesisleri 1,2 |
7.7.3 Büyükbaş ve küçükbaş hayvanların birlikte yetiştirilmesi. (5.000 büyükbaş ve üzeri, 1 büyükbaş = 5 küçükbaş eşdeğeri esas alınmalıdır.) |
7.7.4 1000 baş ve üzeri domuz besi tesisleri. 1,2 |
7.7.5 Kanatlı yetiştirme tesisleri. [bir üretim periyodunda 60 000 adet ve üzeri tavuk (civciv, damızlık, piliç vb) veya eşdeğer diğer kanatlılar] (1 adet hindi = 7 adet tavuk eşdeğeri esas alınmalıdır.) 1,2 |
7.8 Hayvan Kesim Tesisleri 1,2 |
7.8.1 Büyükbaş ve/veya küçükbaş hayvan kesiminin yapıldığı tesisler. (100 kesim ünitesi/gün ve üzeri), (her bir kesim ünitesi eşdeğerleri; 1 baş sığır, 2 baş devekuşu, 4 baş domuz, 8 baş koyun, 10 baş keçi, 130 baş tavşan) 1,2 |
7.8.2 Kanatlı hayvanların kesiminin yapıldığı tesisler. (50 000 adet/gün ve üzeri tavuk ve eşdeğeri diğer kanatlılar.) (1 adet hindi = 7 adet tavuk eşdeğeri esas alınmalıdır.) 1,2 |
7.9 Süt işleme tesisleri. (çiğ süt işleme kapasitesi 100.000 litre/gün ve üzeri) 1,2 |
8. Atık Yönetimi |
8.1 Atık ara depolama, geri kazanım ve bertaraf tesisleri (Hava emisyon konulu çevre izni konusunda getirilen muafiyet tüm geri kazanım tesisleri ile atık yakma ve birlikte yakma tesisleri için geçerli değildir. Çevresel Gürültü konulu çevre izni konusunda getirilen muafiyet ise atık pil ve akümülatör ile ömrünü tamamlamış lastik geri kazanım tesisleri için geçerli değildir). 1,2 |
8.2 Hurda parçalama tesisleri dahil hurdaların veya ömrünü tamamlamış araçların depolama alanları ve/veya işleme tesisleri, atık elektrikli ve elektronik eşya işleme tesisleri ile tanker temizleme tesisleri 1,2 |
8.3 Gemi geri dönüşüm tesisleri 1,2,3 |
8.4 İleri Termal İşlem Tesisleri(Piroliz, Gazlaştırma) 1,4 |
8.5 Atıktan Türetilmiş Yakıt (ATY) Hazırlama Tesisi1,2 |
8.6 Tıbbi atık sterilizasyon tesisleri 1,2 |
9. Maddelerin Depolanması, Doldurma ve Boşaltılması |
9.1 Yanıcı, parlayıcı veya patlayıcı gazlar için depolama ve dolum tesisleri.1 |
9.1.1 Sıvılaştırılmış petrol gazları için toplam depolama tank kapasitesi 10.000 m3 veya daha fazla olan tesisler (Isınma amaçlı kullanılan depolama tankları hariçtir). |
9.1.2 Doğalgaz/LNG (sıvılaştırılmış doğalgaz) ve benzeri gazlar için toplam depolama tank kapasitesi 20.000 m3 ve daha fazla olan tesisler. (Isınma amaçlı kullanılan depolama tankları hariç). |
9.1.3 Dolum kapasitesi 200 ton/gün ve daha büyük olan sıvılaştırılmış petrol gazlarından tüp dolum işlemlerinin gerçeklestirildiği tesisler. |
9.2 Ham petrol, petrol ürünleri ve petrokimyasal ve kimyasal ürünler için depolama tesisleri.1 |
9.2.1 Ham petrol için toplam depolama tank kapasitesi 100.000 ton ve daha fazla olan tesisler. |
Çevre İzinleri Kapsamında Ek-2 Listesi Dahilinde Olan Kuruluşlar
Çevre İzin Ek 2 ListesiEK-2 | | 1.Enerji Endüstrisi | 1.1 Termik ve ısı santralleri. | 1.1.1 Katı ve sıvı yakıtlı tesislerden toplam yakma sistemi ısıl gücü 1 MW ve daha büyük 100 MW’tan küçük olan tesisler. | 1.1.2 Gaz yakıtlı tesislerden toplam yakma sistemi ısıl gücü 2 MW ve daha büyük 100 MW’tan küçük olan tesisler. | 1.2 Aşağıdaki yakıtları yakan tesisler.1 (Isınma amaçlı kullanımlar ile sıhhi sıcak su amaçlı kullanımlar hariç) | 1.2.1 Katı (Kömür, kok, kömür briketi, turba, odun, plastik veya kimyasal maddelerle kaplanmamış ve muameleye tabi tutulmamış odun artıkları, petrol koku) ve sıvı (fuel-oil, nafta, motorin, biyodizel ve benzeri) yakıtlı tesislerden toplam yakma sistemi ısıl gücü 1 MW ve daha büyük 100 MW’tan küçük olan tesisler. | 1.2.2 Gaz yakıt (doğalgaz, sıvılaştırılmış petrol gazı, kokgazı, yüksek fırın gazı, fuel gaz) yakan ve toplam yakma sistemi ısıl gücü 2 MW ve daha büyük 100 MW’tan küçük olan tesisler. | 1.2.3 Biyokütlenin (Pirina, ayçiçeği, pamuk çiğiti vb) yakıt olarak kullanıldığı toplam yakma ısıl gücü 500 kW ve daha büyük 100 MW’tan küçük olan tesisler. | 1.2.4 Yukarıda belirtilen yakıtlar dışındaki, yakıt tanımına girmeyen katı ve sıvı yanıcı maddelerle çalışan, toplam yakma ısıl gücü 1 MW ve daha büyük 50 MW’tan küçük olan tesisler. | 1.3 Yakma ısıl gücü 1 MW ve daha büyük 100 MW’tan küçük kombine çevrim, birleşik ısı güç santralleri, içten yanmalı motorlar ve gaz türbinleri. (Mobil santrallerde kullanılan içten yanmalı motorlar ve gaz türbinleri dahil). | 1.4 Yakma ısıl gücü 1 MW ve daha büyük 100 MW’tan küçük olan jeneratör ve iş makinaları tahrikinde kullanılan gaz türbinleri. Kapalı çevrim gaz türbinleri, sondaj tesisleri ve acil durumlarda kullanılan jeneratörler hariç. | 1.5 50 ton/gün ve üzeri, 500 ton/günden küçük taşkömürü ve bitümlü maddelerin gazlaştırılması ve sıvılaştırılma tesisleri. | 1.6 500 ton/gün ve ham petrol veya 500.000 m3 /gün altında doğalgazın çıkarılması. | 2. Madencilik ve Yapı Malzemeleri Endüstrisi | 2.1 Klinkerden çimento üreten ve /veya paketleyen tesisler. | 2.2 Yakıt olarak petrol koku kullanan ve sönmemiş ürün kapasitesi 250 ton/gün’dan az olan dolomit, kireçtaşı veya magnezit pişirme tesisleri . | 2.3 Petrol koku dışındaki yakıtların kullanıldığı boksit, dolomit, alçı, kireçtaşı, kiselgur, magnezit, kuvars veya şamot pişirme tesisleri. | 2.4 Kireç öğütme, söndürme veya paketleme tesisleri. | 2.5 Alçı, kiselgur, magnezit, mineral boya, midye kabuğu, talk, kil, tras veya kromit öğütme tesisleri. | 2.6 Perlit, şist veya kil genleştirme tesisleri. | 2.7 300 ton/gün’ün altında eritme kapasitesine sahip, cam elyaf dahil cam üretim tesisleri. (Haberleşme ve medikal alanda kullanılan ürünleri hazır cam çubuk, bilye ve kütükten üreten tesisler, hazır cam çubuk, bilye ve kütükten elyaf çekme yoluyla cam elyaf üreten tesisler hariçtir). | 2.8 Cam ve cam ürünlerini asitlerle parlatan veya matlaştıran tesisler.1 | 2.9 300 ton/gün altında seramik veya porselen üretiminin yapıldığı tesisler. | 2.10 Üretim kapasitesi 75 ton/gün ve üzerinde olan ateş tuğlası, çatı kiremitleri, tuğla, yassı kiremit ürünlerin imalatının yapıldığı tesisler. | 2.11 Ergitme kapasitesi 20 ton/gün ve üzeri olan mineral elyaf dahil mineral madde ergitme tesisleri. | 2.12 Gazlı beton blokları ve buhar basıncı altında kum-kireç briketi veya elyaflı çimento levhaların üretildiği tesisler. | 2.13 Üretim kapasitesi 10 m3/saat veya üzerinde olan, çimento kullanarak beton, harç veya yol malzemesi üreten tesisler; malzemelerin sadece kuru oldukları zaman karıştırıldıkları yerler dahil. | 2.14 Üretim kapasitesi 5 ton/saat ve üzerinde olan, çimento veya diğer bağlayıcı maddeler kullanarak, sıkıştırma darbe, sarsma ve titreşim yoluyla şekillendirilmiş malzeme üreten tesisler. | 2.15 Yol malzemesi hazırlayan asfalt plent tesisleriyle (katran eritme ve püskürtme tesisleri dahil) mineral malzemeli bitüm veya katran karışımlarını eriten ve üreten tesisler.1 | 2.16 Patlayıcı kullanılan maden ocakları. | 2.17 Üretim kapasitesi 200 ton/gün ve üzeri olan ve 4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununun I.Grup a ve b, II.Grup (kireçtaşı dahil), IV.Grup, V.Grup’larında yer alan madenlerin çıkartıldığı ocaklar. | 2.18 Üretim kapasitesi 200 ton/gün ve üzeri olan ve Maden Kanununun I.Grup a ve b, II.Grup (kireçtaşı dahil), IV.Grup, V.Grup’larında yer alan madenlerin ve cüruf ve molozların kırılması, öğütülmesi, elenmesi için kurulan tesisler. | 2.19 Kapasitesi 20.000 m3/yıl ve üzerinde olan mermer işleme tesisleri. | 2.20 Kömür ve/veya cevher hazırlama ve/veya zenginleştirme tesisleri. | 2.21 Akarsudan ve denizden mineral çıkarılması.1,2 | 2.22 Tuz işletmeleri.1 | 3. Metal Endüstrisi | 3.1 Kapasitesi 15 ton/ gün ve daha büyük, 100 ton/ gün altında, cevherden, konsantreden ya da ikincil hammaddelerden metalürjik, kimyasal veya elektrolitik prosesler ile demir içermeyen ham metal üretim tesisleri. | 3.2 Kapasitesi 50 ton/gün ve daha büyük, 500 ton/ gün altında ham demir üretim tesisi(Kupol Ocakları dahil). | 3.3 Kapasitesi 2.000 ton/ gün altında hurda demir çelikten çelik üreten tesisler | 3.4 Kapasitesi 100 kg/gün ve daha büyük, 50 ton/gün altında demir dışı metallerin ergitildiği ve/veya döküldüğü tesisler (Vakumlu ergitme tesisleri ve basınçlı döküm veya kokilli döküm makinalarının bir parçası olan ergitme tesisleri hariç). | 3.5 Sıcak Haddeleme Tesisleri. | 3.5.1 Kapasitesi, 5 ton/gün ve daha büyük, 5000 ton/gün’den küçük olan demir veya çeliğin haddelendiği tesisler. | 3.5.2 Kapasitesi, 5 ton/gün ve daha büyük, 250 ton/gün’den küçük olan demir dışı metallerin haddelendiği tesisler. | 3.5.3 Haddeleme işlemi yapılmayan ve anma ısıl gücü 1 MW ve daha büyük olan metallerin ısıl işleme tabi tutulduğu fırınlar (tav fırınları ve benzeri). | 3.6 Soğuk Haddeleme Tesisleri . | 3.6.1 Kapasitesi 10 ton/gün ve daha büyük olan demir veya çeliğin haddelendiği tesisler. | 3.6.2 Kapasitesi 5 ton/gün ve daha büyük olan demir dışı metallerin haddelendiği tesisler. | 3.7 Üretim kapasitesi 700 ton/gün’ün altında olan demir, temper veya çelik dökümhaneleri. | 3.8 5.000 adet/gün’den az kurşunlu akümülatör ile endüstriyel akümülatör hücreleri üreten tesisler.1 | 3.9 İşleme tanklarının toplam hacminin 30 m³ ve üzeri elektrolitik veya kimyasal bir proses kullanılarak metal ve plastik maddelerin yüzey işlemesinin yapıldığı tesisler.1 | 3.10 Batarya ve pil vb üreten tesisler.1 | 3.11 Kaplama kapasitesi 1 ton/saat ve üzerinde olan ergitme banyolu veya alev püskürtme ile metal yüzeylerinin kurşun, kalay veya çinko gibi koruyucu tabakaları ile kaplandığı tesisler.(Sendzimir metodu ile çalışan sürekli çinko kaplama tesisleri hariçtir).1 | 3.12 Her tokmağı 50 kJ veya üzerinde enerji ile çalışan ve ısıl gücü 2 MW ve daha fazla olan tokmaklı (şahmerdanlı) tesislerde sıcak metallerin şekillendirildiği tesisler. (Metal levhaların soğuk olarak preslendiği tesisler hariç). | 3.13 10 ton/gün ve daha fazla bulon, çivi, perçin, somun ve benzeri makine parçalarıyla, bilye, iğne ve benzeri standart metal parçaların birlikte otomatlarda basınçla biçimlendirildiği tesisler. | 3.14 Her seferinde 10 kg veya üzerinde patlayıcı madde kullanılarak detonasyonla biçimlendirme veya metal kaplama işlemlerinin yapıldığı tesisler. | 3.15 Aşağıdaki makinelerin üretildiği veya tamirinin yapıldığı tesisler.1 | 3.15.1 Günde en az bir adet ve toplam hacmi 30 m3 ve üzerinde olan metal saçtan yapılmış depo, tank ve benzeri üreten tesisler. | 3.15.2 Günde en az bir adet ve taban alanı 7 m2 veya üzerinde olan konteyner üreten tesisler. | 3.16 Soğuk ve/veya sıcak biçimlendirme metoduyla üretilen çelik dikişsiz veya kaynaklı boru üreten tesisler.1 | 3.17 Püskürtmeli maddelerle demir-çelik yapı konstrüksiyonları, çelik konstrüksiyonlar ve sac parçaları yüzeylerinin muamele edildiği ve taşlama veya zımparalama tesisleri (Kapalı devre çalışan püskürtme maddesinin devrede kaldığı tesisler hariçtir).1 | 3.18 Metal tozları veya pastaları üreten tesisler. 1 | 3.19 Motorlu taşıtların motorlarının üretimi. 1 | 3.20 Gemi, yat inşa ve bakım onarım tersaneleri. 1 | 3.21 Uçak bakım tesisleri. 1 | 3.22 Demiryolu ekipmanı üretimi. 1 | 3.23 Patlayıcılar ile baskı yapılması. 1 | 3.24 Metallerin sırlama, emaye ve/veya mineleme işleminin yapıldığı tesisler. 1 | 3.25 Demir dışı metal oksit (alüminyum oksit ve çinko oksit gibi) üretim tesisleri. 1 | 4. Kimya ve Petrokimya Endüstrisi | 4.1 Entegre kimya tesisleri, 1 | 4.1.1 Üretim kapasitesi 200 ton/gün’den az olan asitler, bazlar veya tuzlar gibi inorganik kimyasal maddelerin üretildiği tesisler. | 4.1.2 Islak metot veya elektrik enerjisi kullanılarak metaller veya metal dışı maddelerin üretildiği tesisler. | 4.1.3 Korindon, ametaller, metal oksitler ya da kalsiyum karpit, bor ve bileşikleri, zırnık, dispeng oksit, silisyum, silisyum karpit gibi diğer inorganik maddelerin üretildiği tesisler. | 4.1.4 Halojenler veya halojen ürünleri üreten tesisler (organik halojenli bileşikleri üreten tesisler hariç). | 4.1.5 Basınç altında çözülen asetilenin üretildiği tesisler. | 4.1.6 Üretim kapasitesi toplam 2 ton/gün ve daha fazla 100 ton/gün’den az olan organik kimyasal çözücü maddelerin (alkoller, aldehitler, aromatikler, ketonlar, asitler, esterler, asetatlar eterler ve benzeri) üretildiği tesisler. | 4.1.7 2 ton/gün ve daha fazla 100 ton/gün’den az basit hidrokarbon (lineer veya döngüsel, doymuş veya doymamış, alifatik veya aromatik) üreten tesisler. | 4.1.8 Organometalik bileşiklerin üretildiği tesisler. | 4.1.9 Temel plastik maddelerin (polimerler, sentetik elyaflar ve seluloz bazlı elyaflar) üretildiği tesisler. | 4.1.10 Sentetik kauçuk üreten tesisler. | 4.1.11 Yüzey aktif maddelerin üretildiği tesisler. | 4.1.12 Selüloz nitrat üretim tesisleri. | 4.1.13 Sentetik reçine üreten tesisler. | 4.1.14 Kauçuk, kükürt veya karbon kullanılarak vulkanize lastik üreten tesisler.( Saatte 50 kg’dan az kauçuk işlenen tesisler veya yalnız vulkanize kauçuk kullanılan tesisler hariçtir). | 4.1.15 Hammadde olarak 3 ton/gün ve üzeri lastik kullanan veya lastik rejenere eden tesisler. | 4.1.16 Katran boyaları veya katran boyası ara ürünlerinin üretildiği tesisler. | 4.1.17 Hammadde üretim ünitesini içeren sabun ve/veya deterjan üretimi yapan tesisler | 4.1.18 Kapasitesi 2 ton/gün ve daha büyük olan sabun üreten tesisler. | 4.1.19 Hammadde aşamasından başlamak suretiyle 50 ton/gün altı fosfor, azot ya da potasyum bazlı gübre üretimi (basit bileşik gübreler). | 4.2 Toplam 2 ton/gün ve daha fazla 100 ton/gün’den az organik kimyasal çözücü maddelerin (alkoller, aldehitler, aromatikler, ketonlar, asitler, esterler, asetatlar eterler ve benzeri) hammadde olarak kullanıldığı tesisler. 1 |
Çevre Danışmanlık
Çevre Danışmanlık Firmamız; TC. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından yetki verilen ve bu kapsamda Çevre Yönetim Hizmeti sunan bir kuruluştur. Çevre Danışmanlık (Yönetim) Hizmetlerimiz | Bakanlık Onaylı, TS 13078 Standardına Uygun - Kapsam Dışı Görüş Yazılarının Alınması
- Çevre Mevzuatları Kapsamında Uygunsuzlukların Tespiti ve Raporlanması
- İl Müdürlüğü Uygunluk Yazılarının alınması
- Geçici Faaliyet Belgesinin alınması
- Çevre İzinleri
- Emisyon İzni
- Gürültü Kontrolü İzni
- Atık Su Deşarjı İzni
- Tehlikeli Madde Atık Su Deşarjı İzni
- Derin Deniz Deşarjı İzni
- Çevre Lisansları
- Geri Kazanım Lisansı
- Bertaraf Lisansı
- Ara Tepolama Lisansı
- İşletme Lisansı
- Arındırma Lisansı
- Yıllık İç Tetkiklerin Yapılması ve Raporlanması (İç Tetkik Soru Listesi Örneği)
- Tesislerin Çalışmasının Çevre Kanunu ve Bu Kanuna Dayanılarak Yürürlüğe Giren Yönetmeliklere Uygunluğunun Kontrolü
- Atık Yönetimi (Ambalaj Kod ve Şifre, Atık Yağ Beyan Formu, Tehlikeli Atık Kod ve Şifre, Tehlikeli Atık Yönetim Planı, Ambalaj Atıkları Eylem Planı)
- Yürütülen çalışmaları düzenli aralıklarla izlemek, mevzuatlarda belirtilen yükümlülüklerin yerine getirilip getirilmediğini tespit etmek ve raporlamak
- Çevre Mevzuatları Kapsamında Tesis Çalışanlarına Bilgilendirici Eğitimlerin Verilmesi
- Çevre Mevzuatları Kapsamında Tesis Çalışanlarına Özendirici Faaliyetlerin Düzenlenmesi
- Teknik Uygunluk Raporları Hazırlamak ( Atık Yağ, Bitkisel Atık Yağ, Ömrünü Tamamlamış Lastik, ÖTA Geçici Depolama, ÖTA İşleme, PCB Arındırma… )
- Endüstriyel (Tehlikeli ve Tehlikesiz) Atık Yönetim Planı
- Çevre Görevlisi ve Danışmanlık Firmalarının Kullanacağı Formartlar ; Tutanak, Eğitim Konuları, İç Tetkik Raporu
- Şemalarla Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü Mevzuatı
Çevre Mevzuatları Kapsamında İl Müdürlükleri ve Sanayiciler Tarafından Sağlanması Gereken Veri ve Bilgi Akışı çevre danışmanlığı alanında hizmet üretmektedir. Hizmetlerimiz güncel çevre mevzuatı kapsamında tehlikeli atıklar, katı atıklar, atıksular, deşarj izni çalışmaları, emisyon izin dosyası hazırlanması, tehlikeli atıklar, çevre izinleri, mevcut çevre durum çalışmaları ve raporlanması vb çalışmalar olarak özetlenebilir
Çevre İzinleri
Daha önce ayrı ayrı alınan emisyon, gürültü, atıksu deşarjı gibi izin konuları ile geri kazanım bertaraf ara depolama, işleme arındırma gibi lisans konularını bütüncül bir yaklaşım çerçevesi içerisinde "Çevre İzni, Çevre İzni ve Lisansı" başlığı altında toplanmış ve Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Yönetmeliği yayınlanmıştır. Avrupa Birliği müktesebatının iç hukuka aktarılması sürecinde, "Çevre" başlıklı konular oldukça önem kazanmıştır. Bu uyum sürecinde, ülkemizde çevre konusunda yetkili resmi kurum Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'dır. Bakanlık, yasal anlamda Türk Çevre Mevzuatı'nın AB Mevzuatı'na uyumuna, mevzuatın uygulanmasına ve kurumsal anlamda idari yapı ile bilgi paylaşım altyapısının güçlendirilmesine yönelik hedefler geliştirmiştir. Çevre konusunda yapılan değişikliklerin buz dağının görünen kısmı olarak adlandırıldığı ve bu konuda daha birçok iyileştirmeye gidileceği aşikârdır. Daha önce ayrı ayrı alınan emisyon, gürültü, atıksu deşarj gibi izin konuları ile geri kazanım, bertaraf, ara depolama, işleme, arındırma gibi lisans konularını bütüncül bir yaklaşım çerçevesinde 'Çevre İzni /Çevre İzni ve Lisansı' başlığı altında toplanması kararlaştırılmıştır. Bu uygulamadan önce, örneğin, bir firmanın emisyon konusunda izni varken atıksu deşarjı konusunda izni olmadığından faaliyetten men edilebiliyordu. Bakanlık bu gibi problemlerin önüne geçmek ve faaliyetin başlangıcından sona erdirilmesine kadar olan süreçte firmanın çevre mevzuatı hükümlerine göre faaliyet göstermesini sağlamak için Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik yayınlanmıştır. Ülkemizde, planlanan ve bir kısmı uygulamaya geçen e-devlet projelerinin Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'ndaki ayağı olan e-çevre izinleri, bu yönetmelik ile izin/lisans başvurularını elektronik ortama taşımış ve başvuruların çevrimiçi izin portalı üzerinden yapılmasını sağlamıştır. Bu yönetmelik kapsamında çevre izni/ çevre izni ve lisansına tabi işletmeler, çevresel etkilerini göre iki, kategoriye ayrılmıştır. Bunlardan ilki, ‘çevreye kirletici etkisi yüksek düzeyde olan işletmeler (Ek-1 listesinde yer alanlar), diğeri ise ‘çevreye kirletici etkisi olan işletmelerdir (Ek-2 listesinde yer alanlar). Ek-1 ve Ek-2 listesinde yer alan işletmelerin çevre izni/çevre izin ve lisansı alması zorunludur. 01.01.2011 itibariyle, izin/lisans başvuru işlemlerini işletmeler adına çevre görevlisinin yapması zorunlu hale gelmiştir. Çevre İzin aşamasında izlenecek adımlar şu şekildedir: 1. adım izin konusu ile ilgili olarak özel belgelerin hazırlanması 2. adım ortak belgelerin hazırlanması 3. adım ise izin aşamasının tamamlanması için gerekli bilgi ve belgelerin sunulması - Emisyon İzni
- Gürültü İzni
- Atıksu Deşarj İzni
- Tehlikeli Madde Atıksu Deşarj İzni
- Derin Deniz Deşarj İzni
Çevre İzin Lisansı Belgesi Alma
10 Eylül 2014 tarihinde resmi gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren “Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği” tarafından çevre izin ve lisansına tabi tutulan işletmeler çevresel etkilerine göre gruplandırılmıştır. - Ek -1 Çevreye etkisi fazlaca olan işletmeler grubu (Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından tahsis edilir.)
- Ek -2 çevreye kirletici etkisi olan işletmeler grubu ( İl Çevre Ve Şehircilik müdürlükleri tarafından tahsis edilir.)
Bu yürürlükçe ayrılan bu iki gruplar da ayrı mevkilerden çevre izini ve çevre izin lisansı almak hükmündedirler. Bu lisansların geçerlilik süreleri on yıldır. Çevre izni ve çevre izin lisansı başvurusu istihdam edilen çevre görevlisi veyahut bakanlıkça yetki almayı başarmış kurumlarca yapılacaktır. Başvuru dosyasının bilgilerinin toplanması ve raporlanarak dosya halinde sunulmasından sonucuna dek hizmet satın alımı yolu ile danışmanlık hizmeti veren kurum ve işletmeci doğacak tüm hukuki sonuçlar ve mevzuata uygunluktan tamamen sorumludur. Bu belgenin işletmesel zorunluluğu bulunmaktadır bu zorunluluk atık oluşturulumun da Ek -1 ve Ek -2 grubuna girmesi dahilin de oluşur. Çalışma faaliyetlerinden dolayı atık oluşturan her işletme çevre ini ve çevre izin lisansına sahip olma hükmündedir.
Çevre Danışmanlık Firması ile Yapılan Sözleşmesi Süresi Ne Kadardır Nelere Dikkat edilir
Çevre danışmanlık sözleşmesi süresinde yasal bir zorunluluk yoktur. Fakat tesis yaptığı faaliyet kapsamında çevre danışmanlık firması ile çalışması gerekiyorsa en az bir yıllık bir sözleşme imzalamasında fayda vardır. Piyasa Şartları da göz önüne alındığında şuan ki mevcut durumda firmaların %99 oranında 1 yıllık sözleşme yapmaktadırlar.
Çevre danışmanlık firmasının görevleri nelerdir
Çevre yönetimi hizmeti vermesi için Bakanlık tarafından belgelendirilen tüzel kişi olarak tanımlanıyor. Çevre danışmanlık firmasında en az 5 çevre görevlisinin sürekli istihdam edilmesi ve bunlardan; birinin, kamu veya özel sektörde çevre ile ilgili olarak en az 5 yıllık mesleki tecrübeye sahip veya 7 nci maddenin ikinci fıkrası kapsamında belge almış koordinatör çevre görevlisi olması gerekiyor.
Ayrıca, en az birinin kamu veya özel sektörde çevre ile ilgili olarak en az 3 yıllık mesleki tecrübeye sahip çevre mühendisi veya çevre mühendisliği, çevre bilimleri veya çevre teknolojileri konularında yüksek lisans veya üzeri eğitim almış veya 7 nci maddenin ikinci fıkrası kapsamında belge almış çevre görevlisi olması gerekiyor.
En az birinin ise kamu veya özel sektörde çevre ile ilgili olarak en az 2 yıllık mesleki tecrübeye sahip çevre görevlisi olması zorunlu oluyor.
Çevre izni başvurusu için adımlar ve gerekli belgeler
ÇEVRE İZİN BELGESİ adı altında yapılacak başvurularda birinci adım izin konusu ile ilgili Özel Belgenin temini olmalıdır. (örneğin; emisyon için İl müdürlüğü uygunluk yazısı) İkinci adımda ise Ortak Belgeler ve izin konusu ile ilgili özel belge/belgeler beraberinde Geçici Faaliyet Belgesi başvurudur. Üçüncü ve son adımda ise İzin sürecini tamamlamak üzere Başvuru kapsamınıza uygun bilgi ve belgelerin (örneğin; emisyon için Emisyon Ölçüm Raporu)teslimidir.
ÇEVRE İZİN KONULARI
Çevre İzinleri beş ana başlık halinde ÇEVRE İZİN BELGESİ adı altında bir araya toplanmıştır.
- Emisyon
- Gürültü
- Deşarj
- Tehlikeli Madde Deşarjı
- Derin Deniz Deşarjı
Emisyon konulu çevre izni
Gürültü konulu çevre izni
Atıksu konulu çevre izni
- Birinci adım : Atıksu arıtma tesisi proje onayı
(27.4.2004 tarihinden sonra inşaatı başlamış atıksu arıtma tesisleri için) veya muaf olduğuna dair belge (27.04.2004 tarihten önce kurulan veya inşaatına başlanılan atıksu arıtma tesisleri için) [*]İkinci adım : Geçici faaliyet belgesi (başvuru için gerekli belgeler) [*]Üçüncü adım : Atıksu deşarjı teknik bilgiler listesi
Tehlikeli madde atıksu konulu çevre izni
[*]Birinci adım : Tehlikeli madde arıtma tesisi proje onayı (27.4.2004 tarihinden sonra inşaatı başlamış atıksu arıtma tesisleri için) veya muaf olduğuna dair belge (27.04.2004 tarihten önce kurulan veya inşaatına başlanılan atıksu arıtma tesisleri için) [*]İkinci adım : Geçici faaliyet belgesi (başvuru için gerekli belgeler) [*]Üçüncü adım : Tehlikeli madde atıksu desarjı teknik bilgiler listesi
Derin deniz desarjı konulu çevre izni
[*]Birinci adım : Derin deniz desarjı proje onayı [*]İkinci adım : Geçici faaliyet belgesi (başvuru için gerekli belgeler) [*]Üçüncü adım : Derin deniz desarjı teknik bilgiler listesi
Çevre izin belgesi zorunlu mu
evre izin ve lisans yönetmeliğindeki Ek-1 ve Ek-2 listelerinde yer alan işletmeler, faaliyette bulunabilmeleri için, öncelikle çevre izin belgesi alması gerekli oluyor. Çevre izni belgesi Emisyon, deşarj, gürültü kontrol, derin deniz deşarjı ve tehlikeli madde deşarjı konularından en az birini içeren bir belge olarak karşımıza çıkıyor.
Aynı adreste bulunan ancak işletmecisi veya tüzel kişiliği farklı olan işletmeler ayrı ayrı çevre izni veya çevre izin ve lisans belgesi almakla yükümlü oluyor. Çevre izni belgesi yetkili Bakanlık, Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüklerinden alınabiliyor. Çevre izni belgesi beş yıl süre il geçerli sayılıyor. Peki, Çevre izin belgesi zorunlu mu?
İşletmenin çevre izin veya çevre izin ve lisans koşullarına aykırı iş ve işlemlerinin tespit edilmesi durumunda yetkili merci tarafından Çevre Kanunu’nun ilgili maddeleri uyarınca idari yaptırım uygulanıyor. İşte, çevre izni olmadan çalışmanın cezası!
ÇEVRE İZİN LİSANS HİZMETLERİ
Çevre İzni - Çevre İzin ve Lisansları (e-Çevre İzinleri), Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ’nın görev ve sorumluluğunda bulunan tüm izin ve lisanslar için başvuruların yapılması ve değerlendirilmesi aşamalarını içeren web tabanlı bir uygulamadır. Çevre İzin ve Lisans başvuruları sanayi tesisleri adına çevre görevlisi veya çevre danışmanlık firması olarak yeterlik almış kuruluşlar ve kişiler tarafından yapılmaktadır. Başvurular elektronik ortamda başvuruyu inceleyecek mercilere iletilmektedir. Bu merciler; çevreyi kirletici etkisi yüksek olan tesisler için Bakanlık Çevresel Etki Değerlendirmesi, İzin ve Denetim Genel Müdürlüğü, çevreyi kirletici etkisi olan diğer tesisler için ise İl Çevre ve Şehircilik Müdürlükleridir. Çevre İzni - Çevre İzin ve Lisansları kısaca e-Çevre İzinleri uygulaması ile bugüne kadar basılı evrak üzerinden yapılan başvurular yerine bilgi teknolojileri imkânları kullanarak elektronik başvuruya imkân sağlanmaktadır. Bu amaçla geliştirilen web tabanlı yazılım sayesinde başvuruların yapılması, bu başvuruların yetkili mercilere iletilmesi, değerlendirilmesi ve onaylanma süreci online olarak tamamlanabilmektedir.
ÇEVRE İZİN VE LİSANS BELGESİ
Bu Yönetmelik kapsamında verilecek çevre izin ve çevre lisanslarını kapsayan tek bir belge.
Atık Lastiğim Var Ne Yapmalıyım
— ÖTL (ömrünü tamamlamış lastik)’lerin geri kazanımı esastır. — Lastik üreticileri lastik ömrünü uzatacak tedbirleri tasarım aşamasında alırlar. — ÖTL’lerin ithalatı yasaktır. — ÖTL’lerin hangi sebeple olursa olsun vadi veya çukurlarda dolgu malzemesi olarak kullanılması, katı atık depolama tesislerine kabulü ve depolanması, ısınmada kullanılması, gösteri ve benzeri fiilleri kapsayacak şekilde her ne amaçla olursa olsun yakılması yasaktır. Aksine hallerde bu Yönetmeliğin 25 inci maddesi hükümleri uygulanır. (Bu Yönetmeliğe aykırılık halinde 2872 sayılı Çevre Kanunu’nun 15 inci maddesi ile 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (g), (r) ve (s) bentleri ve aynı Kanunun 23 üncü maddesi doğrultusunda idari ve cezai yaptırımlar uygulanır.) a) Atık lastikler geçici depolanabilir mi, belli bir süresi var mıdır? e) Lastik tamirhaneleri, kaplamacılar, perakende satış noktaları, oto sanayi ve benzeri yerlerde ömrünü tamamlamış lastikler açık alanda biriktirilemez. Biriktirme yerlerinde yangına ve sivrisinek, fare gibi zararlıların üremesine karşı önlem alınır. ÖTL’ler yetkili taşıyıcılara teslim edilinceye kadar en fazla altmış (60) gün bu yerlerde muhafaza edilebilir. f) ÖTL üreticisi, aracının lastiklerini değiştirdiğinde eski lastiklerini, lastik dağıtımını ve satışını yapan işletmelere veya yetkili taşıyıcılara teslim eder. g) ÖTL’ler yetkili taşıyıcılara bedelsiz olarak teslim edilir. Yetkisiz kuruluş ve kişilerin taşıma yapması yasaktır. h) Yarış pistleri, çocuk oyun alanları, karting pistleri ve benzeri alanlarda çarpma bariyeri olarak kullanılan ÖTL’lerin bertarafı, bu yerleri işletenler tarafından sağlanır. ı) ÖTL’lerin yarattığı çevresel kirlenme ve bozulmadan doğan zararlardan dolayı, lastik üreticileri, ÖTL üreticileri, taşıyıcılar, geçici depolama alanı işletmecileri, geri kazanım ve bertarafçılar kusur şartı aranmaksızın müteselsilen sorumludurlar. i) Ömrünü tamamlamış taşıt söküm tesislerini işletenler, ortaya çıkan ÖTL’lerin bu Yönetmelik kapsamında geri kazanımını veya bertarafını sağlarlar veya sağlatırlar. j) ÖTL’lerden kaynaklanan her türlü çevresel zararın giderilmesi için yapılan harcamalar, kirleten öder prensibine göre karşılanır. Ortaya çıkan ÖTL’lerin bertarafından sorumlu gerçek ve tüzel kişilerin çevresel zararı durdurmak, gidermek ve azaltmak için gerekli önlemleri almaması veya bu önlemlerin yetkili makamlarca doğrudan alınması nedeniyle kamu kurum ve kuruluşlarınca yapılan gerekli harcamalar 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre ÖTL’lerin yönetiminden sorumlu olanlardan tahsil edilir. Ancak, kirletenlerin ödeme yükümlülüğünden kurtulabilmesi için, kirlenmenin önlenmesi ve sınırlanması konusunda her türlü tedbiri aldıklarını ispat etmeleri gerekir.
b) Lastik üreticisinin yükümlülükleri nelerdir? Ömrü tamamlanmış lastiklerin kontrolü yönetmeliği MADDE 9 a göre Lastik üreticileri; - Üretimde çevre kirlenmesini ve enerji tüketimini azaltıcı önlemler almakla, - Bu Yönetmeliğin 18 inci maddesine göre EK-2’de yer alan kota müracaat formunu doldurarak, her yıl mart ayı sonuna kadar Bakanlığa kota müracaatında bulunmakla, - Lastik kullanımı ve ÖTL’lerin düzenli toplanması konusunda tüketicinin bilgilendirilmesi için gerekli çalışmaları yapmakla, toplama faaliyetlerine kamuoyunun katılımının arttırılması için lastik tüketicilerinin yükümlülüklerini de içeren dokümanları ve uyarı işaretlerini lastik satış ve değiştirme noktalarında bulundurmakla, - Geri kazanılması mümkün olmayan ÖTL’leri bu Yönetmeliğin 24 üncü maddesi doğrultusunda bertaraf ettirmekle, yükümlüdür.
Numune Nasıl Alacağım
Sıvı numuneler için pipet, katı numuneler için kürek kullanılır. Alınan numuneler cam kavanozlara saklanır. Alınan numunelerin atığı temsil edebilmesi için atığın boyutuna göre atığın farklı lokasyonlarından birden fazla örnek alınır.
Ambalajlamayı nasıl yapacağım
Atığın cinsine, nem muhtevasına, pH değerine ve özel diğer durumlarına gore farklı paketleme ambalajlama yapmak gerekir. Kontamine Atıklar: Bu tip atıklar dökme olarak sızdırmaz damperli araçlarla gönderilmelidir. Ancak, sevk edilecek atığın miktarına bağlı olarak, palet üzerinde olmak koşuluyla naylon torbalarda, 200 lt’lik standart varillerde üzerleri kapatılmak suretiyle gönderilebilir. Farmasotik (ilaç) Atıklar: Bu tip atıklar, kendi orijinal ambalajlarında koliler içerisinde dökme olarak damperli kamyon ile gönderilebileceği gibi, koliler palet üzerine istiflenerek yatay ve dikey bantlarla sabitlenmek suretiyle kasalı kamyon ile de gönderilebilir. Gres Yağı: Dolu ağırlığı maksimum 30 kg. olacak şekilde sağlam ve sızdırmaz plastik torbalar içerisinde olmak üzere, metal varil veya katı atık konteynerlerine koyularak gönderilmelidir. Sevk edilen toplam atık miktarı 3 ton ve üzerinde ise, torbalar damperli kamyona yüklenerek gönderilmelidir. Boya / Fosfat Çamuru: Maksimum 25 kg. olacak şekilde naylon torba veya çuvallara doldurularak palet üzerine yerleştirilmek kaydıyla varil, big bag torba veya katı atık konteyneri içerisinde sevk edilmelidir. Konteyner; hacimce minimum 1 m3, ağırlıkça maksimum 1,5 ton kapasiteli olmalı ve forklift ile taşıma ve boşaltma işlemlerinin yapılmasına elverişli olmalıdır. Faks- Printer Kartuşu: Palet üzerinde olmak koşuluyla naylon torbalarda veya 200 lt’lik varillerde gönderilmelidir. Yanabilir Sıvı, Sulu Sıvı, Özel Sıvı: Bu tip sıvı atıklar maksimum %90 dolulukta olmak üzere 200 lt’lik tıkaç kapaklı saç varillerde (kapakları kapalı) paletlenerek veya hacimce minimum 1 m3, ağırlıkça maksimum 1,5 tonluk konteynerler ile gönderilmelidir. (Örnek: 1 tonluk IBC tanklar) Ayrıca söz konusu konteynerler forklift ile boşaltma ve taşımaya uygun olmalıdır. Floresan: Floresan lambalar (uzun tip) orijinal ambalajları ile kırılmayacak şekilde ambalajlanmış olarak sandık veya plastik fıçılarda strafor, köpük malzeme vs. ile desteklenerek gönderilmelidir. Fıçılar palet üzerinde olmalı ve streç bantlarla sabitlenmelidir. Yuvarlak tip veya ampul türü olanlar ise plastik varillerde gönderilmelidir. Pil: Sağlam ve sızdırmaz plastik fıçılarda gönderilmelidir. Fıçılar palet üzerine sabitlenmelidir. Kontamine Varil: Variller, palet üzerine devrilmeyecek şekilde tek sıra halinde sabitlenerek gönderilmelidir. İki sıra yüklenmesi durumunda iki varil arasına palet yerleştirilmelidir. Varil içerisindeki atıklar tamamen boşaltılmalıdır. Laboratuar Kimyasalları ve Fıçı Atıklar: Dolu ağırlığı maksimum 30 kg. olacak şekilde kapaklı ve kesin sızdırmaz plastik veya atığın özelliğine göre kraft fıçılarda, palet üzerinde streç bantlarla sabitlenerek gönderilmelidir. Fıçıların ağızları kapalı ve maksimum atık doldurma kapasitesi, toplam hacminin %90’ı olmalıdır. Aynı fıçı içerisine birbirleriyle reaksiyona girecek atıklar konulmamalıdır. Variller araca palet üzerinde tek sıra olacak şekilde yüklenmeli, iki sıra yüklenmesi durumunda ise iki varil arasına palet yerleştirilmelidir. Her bir fıçı ayrıca etiketlenmelidir. Asbestli İzolasyon Malz. vb. Tozlu Atıklar (Depolama): Bu atıklar, ağzı sıkıca kapalı sağlam ve sızdırmaz çuvallarda toplanıp lisanslı damperli kamyon ile gönderilmelidir. Tehlikeli Arıtma Çamuru (Depolama): Atıklar konteynerlerde (min. 1m3) veya içerisine naylon torba geçirilmiş klapeli kapaklı metal fıçılarda gönderilmelidir. Konteynır, ağırlıkça max. 1,5 ton kapasiteli olamalı ve forklift ile indirme /boşaltma yapılabilmelidir. Dökme gönderilecek arıtma çamurları ise damperli kamyon ile gönderilmelidir. Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliğine göre düzenli depolama sahalarında bertaraf edilecek atıkların nem oranı %65’in altında olmalıdır.
Geçici Faaliyet Belgesi Almayan İşletmeler ile İlgili Duyuru
Bakanlığımız tarafından, Çevre İzni olmadan faaliyet gösteren mevcut işletmelere izin işlemlerini tamamlamak üzere 31.12.2013 tarihine kadar süre verilmiştir. Bu tarihe kadar başvuruda bulunan işletmelere idari yaptırım kararı uygulanmayacak olup, bu tarihten sonra izni olmadan çalıştığı tespit edilen işletmelere para cezası ve faaliyet durdurmaları içeren idari yaptırım kararları uygulanacağı tüm Valiliklere bildirilmiştir.
Çevre Kanuna istinaden 29.04.2009 tarihli ve 27214 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak, 01/04/2010 tarihinde yürürlüğe giren Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliğin Ek-1 ve Ek-2 listelerinde yer alan işletmelerin çevre izin ve lisansı almaları zorunludur. Çevre İzin ve Lisansı olmadan faaliyet gösteren işletmelere Çevre Kanununun 20. Maddesi gereği idari para cezaları uygulanmaktadır.
Geçici Faaliyet Belgesi veya Çevre İzni bulunmayan işletmelerin çevre mevzuatına uygun tedbirleri alarak faaliyetlerine devam etmelerinin sağlanması amacıyla 31.12.2013 tarihine kadar Geçici Faaliyet Belgesi başvurusunda bulunan ve çevre mevzuatında yer alan diğer hususlara uygun çalışan işletmelere, idari para cezası uygulanmayacaktır. Ancak bu tarihten sonra izni olmadan çalıştığı tespit edilen işletmelere Çevre Kanunun 20. Maddesi gereği 1.693.300 TL'ye varan idari para cezaları ve faaliyet durdurmaları da kapsayan idari yaptırım kararları uygulanacaktır.
Çevre izin ve lisans belgesi başvuruları; Yönetmeliğin Ek-1listesinde belirlenen işletmeler için Bakanlık; Ek- 2 listesinde belirlenen işletmeler için Çevre ve Şehircilik İl Müdürlükleri tarafından değerlendirilmektedir. İzin Lisans işlemleri ve süreci ile ilgili gerekli olan bilgi, belge içeriklerine ilişkin güncel formatlar (http://www.csb.gov.tr/gm/ced/) web adresinde "İzin Lisans İşlemleri" başlığı altında yayınlanmaktadır.
Çevre danışmanlık firmalarının yükümlülükleri
Çevre yönetimi hizmetlerini mevzuata uygun bir şekilde yürütmek, koordine etmek, çevre yönetimi hizmeti çalışmalarını düzenli aralıklarla izleyerek, ilgili mevzuatta belirtilen yükümlülüklerin yerine getirilip getirilmediğini tespit etmek,
- İşletmeye hizmet vermeye başladığı tarihten itibaren her ay aylık faaliyet raporunu hazırlamak, bu raporları en geç takip eden ayın on beşine kadar işletme sahibine veya sorumlusuna sunmak ve sisteme yüklemek,
- İşletmeye hizmet vermeye başladığı tarihten itibaren otuz gün içinde, takip eden her yılda ise bir defadan az olmamak üzere işletmenin genel durumunu kapsayacak şekilde iç tetkik raporunu hazırlamak, bu raporları işletme sahibine veya yetkilisine sunmak ve sisteme yüklemek,
- İşletmeye hizmet vermeye başladığı tarihten itibaren otuz gün içerisinde ve takip eden her yılda, işletme yetkililerine ve çalışanlarına yönelik olarak mevzuat ve çevresel konularda en az bir kere bilgilendirici eğitim çalışması yapmak ve özendirici faaliyetler düzenlemekle, düzenlediği eğitimlere ilişkin hazırladığı raporları sisteme yüklemek,
- İç tetkik raporlarını, aylık faaliyet raporlarını ve eğitimle ilgili belgeleri Bakanlıkça belirlenerek ilan edilen formatlara uygun olarak hazırlamak,
- İşletmede uygunsuzluk tespit edildiğinde, tespit tarihinden itibaren en geç otuz gün içerisinde uygunsuzluğa ilişkin raporu sisteme yüklemekle ve işletme sahibine/yetkilisine uygunsuzluğun giderilmesi için önerilerde bulunarak uygunsuzluğun giderilip giderilmediğinin takibini yapmakla, uygunsuzluğun giderildiği tarihten itibaren otuz gün içerisinde yapılan işlem ve uygunsuzluğun giderilmesine ilişkin raporu sisteme yüklemek,
- İşletmenin çevre mevzuatı kapsamında alması gerekli çevre izni, çevre izin ve lisans belgelerini almak, güncellemek ve/veya yenileme çalışmalarını yürütmek,
- İşletmenin çevre mevzuatı kapsamındaki beyan ve bildirimlerini belirtilen formatta, zamanında ve eksiksiz olarak yapmak,
- Yetkili makam tarafından istenilecek bilgi ve belgeleri belirtilen formatta, zamanında ve eksiksiz olarak sunmak,
- İşletmede yürüttüğü tüm çalışmaları imzalı belgeler halinde 5 (beş) yıl süre ile muhafaza etmek,
- SGK hizmet belgesi ve dökümlerini 5 (beş) yıl süre ile muhafaza etmek,
- Yetkili makam tarafından yapılacak planlı veya haberli denetimler sırasında işletmede hazır bulunmak, istenen bilgi ve belgeleri sağlamak,
- Vize dönemi içinde en az bir kere Bakanlık tarafından yapılacak/yaptırılacak eğitime katılmak,
- İşletme ile ilgili öğrendikleri ticari sır mahiyetindeki bilgileri saklı tutmak,
- Çevre yönetim hizmeti verilen ve Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliğin Ek-1 listesinde yer alan işletmeler için ilgili çevre görevlisinin ayda en az iki gün, Ek-2 listesinde yer alan işletmeler (mevsimlik veya dönemsel çalışan işletmeler için sadece çalıştığı dönemi kapsayacak şekilde) için ilgili çevre görevlisinin ayda en az bir gün çalışmasını sağlamak,
- İç tetkik raporunu, çevre yönetimi hizmeti verilen ve Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliğin Ek-1 listesinde yer alan işletmeler için üç yıl tecrübeli çevre görevlisi; Ek-2 listesinde yer alan işletmeler için ise iki yıl tecrübeli çevre görevlisi ile birlikte hazırlanmasını sağlamak,
- İşletmeler ile hizmet alımı sözleşmesi yapılması veya feshedilmesi durumunda en geç 30 (otuz) gün içerisinde sistem üzerinden bildirmek,
- Bünyelerinde çalışan çevre görevlilerinin hizmet vereceği işletmelere ilişkin aylık çalışma planını oluşturmak ve sistem üzerinden bildirmek,
- Çevre yönetimi hizmeti verdiği işletmelerde hazırlamak zorunda olduğu bilgi, belge ve raporları sisteme yüklemekle ve bir nüshasını işletmede, diğer nüshasını firmada 5 yıl muhafaza etmek,
- Çevre görevlisi belgesine sahip personelin firmada işe başlaması veya ayrılması durumunda 30 (otuz) gün içerisinde gerekli değişikliği sistem üzerinden yapmak,
- 9 uncu maddedeki niteliklerin sağlanamaması hâlinde 30 (otuz) gün içerisinde söz konusu şartları sağlamak,
- Yeterlik belgesine müracaat aşamasındaki belgelerde beyan edilen adres ile Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yapılan değişiklikleri, değişiklik tarihinden itibaren 30 (otuz) gün içinde sistem üzerinden bildirmek,
- Unvan ve adres değişikliği halinde, değişikliğin Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yayımlandığı tarihten itibaren 30 (otuz) gün içerisinde yeniden belge başvurusu yapmak,
- Firmaların devredilmesi ve ortaklarının değişmesi durumunda, değişikliğin Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yayımlandığı tarihten itibaren 30 (otuz) gün içinde ilgili belgeleri sisteme yüklemek,
- Elektronik posta kullanıcı adlarında yapılan değişiklikleri ve çevre yönetimi hizmeti verdiği işletmelerin elektronik postalarını 30 (otuz) gün içerisinde sisteme yüklemek,
- Bünyelerinde görev yapan çevre görevlilerinin Bakanlık tarafından yapılacak/yaptırılacak eğitimlere katılmalarını sağlamak.
Çevre izin veya çevre izin ve lisansına e-başvuru dosyasının hazırlanması ve sunulması
(1) Çevre izin veya çevre izin ve lisansı başvurusu çevre yönetim birimi, istihdam edilen çevre görevlisi ya daBakanlıkça yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmaları tarafından yapılır. (2) Ek-1 ve Ek-2 listelerinde yer alan işletmeler için çevre izni veya çevre izin ve lisans başvurusu elektronik imza ile elektronik ortamda yetkili merciye yapılır. (3) Bu Yönetmeliğin Ek-1 ve Ek-2’sinde belirtilen faaliyet ve tesislerin başvuru dosyalarında Ek-3’te belirtilen bilgi, belge ve raporların sunulması zorunludur. (4) İzin ve lisansa esas teşkil edecek tüm ölçüm ve analizlerin Bakanlığa veya Bakanlıkça yetkilendirilmiş kurum ve kuruluşlara yaptırılması gereklidir. (5) Başvuru dosyasının yetkili mercilere sunulmasından başvurunun sonuçlanmasına kadar olan tüm süreçler ile bilgi, belge ve raporların doğruluğu, mevzuata uygunluğu ve doğacak hukuki sonuçlar konusunda işletmeci ve hizmet satın alımı yoluyla işlemlerin gerçekleştirilmesi durumunda yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firması müteselsilensorumludur.
Geçici Faaliyet Belgesi - GFB Aşamaları
29.04.2009 tarih ve 27214 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkındaki Yönetmeliğe göre mevcut çevre izinleri için son geçerlilik tarihi 01.04.2012 olarak belirlenmiş olup tüm işletmelerin öncelikle Geçici Faaliyet Belgesi başvurularını yapmaları gerekmektedir. Yönetmeliğin EK-1 ve EK-2 listelerinde yer alan işletmeler için geçici faaliyet belgesi için yetkili merciye e-izin başvurusu yapılır. Elektronik başvuru dosyasında EK-3A ve EK-3B’de belirtilen bilgi, belge ve raporların bulunması zorunludur. Geçici faaliyet belgesi e-başvuru dosyası yetkili merci tarafından 30 (otuz gün) içerisinde incelenir. Yapılan başvurunun yetkili merci tarafından uygun bulunması durumunda işletmeye, gerekli bilgi, belge ve raporların tamamlanması için bir yıl süreli geçici faaliyet belgesi verilir. Geçici faaliyet belgesinin alınmasından itibaren en geç 6 (altı ay) içerisinde çevre izin veya lisansının e-başvuru sürecinin tamamlanması zorunludur. GFB Başvurularında Altın Kurallar - Başvuruların, Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkındaki Yönetmeliğin EK-3A’sında yer alan bilgiler ile EK-3B’sinde yer alan belgeleri içeren başvuru dosyası hazırlanarak elektronik ortamda (e-başvuru) yapılması gerekmektedir.
- Başvuruların işletmenin tabi olduğu tüm izin/lisans konularını içermesi gerekmektedir.
- Tüm çevre lisansı konularında yapılacak geçici faaliyet belgesi başvurularının emisyon ve atıksu deşarjı konulu çevre izin başlıklarını içermesi gerekmektedir.
- Tüm ömrünü tamamlamış lastik ve atık pil ve akümülatör geri kazanım çevre lisansı konularında yapılacak başvuruların emisyon ve atıksu deşarjı konulu çevre izin başlıklarının yanı sıra gürültü konusunu da içermesi gerekmektedir.
- Başvurular 01/01/2011 tarihi itibariyle yetkilendirilmiş çevre görevlisi, çevre yönetim birimi ve çevre danışmanlık firmaları tarafından yapılabilmektedir.
- Başvurularının EK-1 listesinde yer alan işletmeler için Çevre ve Şehircilik Bakanlığına, EK-2 listesinde yer alan işletmeler için ise İl Çevre Müdürlüklerine yapılması gerekmektedir. İşletme adına aynı adreste yer alan EK-1 ve EK-2 listesine tabi entegre faaliyet veya tesislerin birlikte bulunması halinde başvuruların bir bütün olarak Çevre ve Şehircilik Bakanlığına yapılması gerekmektedir.
- Geçici faaliyet belgesi başvurusunun incelenmesi aşamasında işletmelere eksikliklerin tamamlanması için herhangi bir bildiriminde bulunulmayacak ve başvuru dosyası iade edilecektir. Başvuru dosyasına sonradan herhangi bir bilgi ve belge ilave edilemeyecektir. Bu kapsamda, başvuruların Yönetmelikte yer alan ve yukarıda da sıralanan hususlar çerçevesinde eksiksiz yapılması gerekmektedir.
- EK3-B (Özel Belgeler) kapsamında talep edilen belgeler arasında “İl Müdürlüğü Uygunluk Yazısı” yer almakta olup dikkat edilmesi gereken hususlar aşağıda açıklanmaktadır.
İşletme tarafından uygunluk yazısı talebiyle bir Uygunluk Yazısı Başvuru Dilekçe'si ile İl Çevre Müdürlüğü'ne başvurulur. İl müdürlüğü uygunluk yazıları aşağıda belirtilen çevre izin/lisans konuları için işletmelerin yerinde incelenmesi esasına göre düzenlenir. Her bir izin / lisans konusu için bu uygunluk yazısının düzenlenmesinde işletmelerde aranacak kriterlere aşağıdaki tablonun sağ sütunda bulunan linkler kullanılarak ulaşılabilmektedir. Çevre lisansı için işletmeye uygunluk yazısı verilebilmesi için işletmenin ilgili bütün fiziksel şartları sağlaması gerekmektedir. Yerinde yapılan incelemede gerekli fiziksel şartları (aşağıdaki tablonun sağ sütununda bulunan linklerde belirtilen) sağladığı tespit edilen işletmelere uygunluk yazısı verilir. Fiziksel şartların dışında teknik yeterlilik, proses, standartlar, ölçüm/analiz sonuçları vb. konularda herhangi bir inceleme yapılmamaktadır. Emisyon konulu çevre izni için uygunluk yazısı verilebilmesi için, emisyon konulu çevre izni verilmesinde aranacak kriterlerin (aşağıdaki tablonun sağ sütununda bulunan linklerde belirtilen) tamamının işletmede yerine getirilmesi gerekmektedir. Bu kriterler dışında işletmede ölçüm/analiz sonuçları kapsamında herhangi bir inceleme yapılmamaktadır. Belirtilen şartı/şartların tamamını sağlamayan işletmelere eksiklik/uygunsuzluk giderilmediği sürece uygunluk yazısı verilmemektedir.
Çevre izin başvurusu için adımlar ve gerekli belgeler
ÇEVRE İZİN BELGESİ adı altında yapılacak başvurularda birinci adım izin konusu ile ilgili Özel Belgenin temini olmalıdır. (örneğin; emisyon için İl müdürlüğü uygunluk yazısı) İkinci adımda ise Ortak Belgeler ve izin konusu ile ilgili özel belge/belgeler beraberinde Geçici Faaliyet Belgesi başvurudur. Üçüncü ve son adımda ise İzin sürecini tamamlamak üzere Başvuru kapsamınıza uygun bilgi ve belgelerin (örneğin; emisyon için Emisyon Ölçüm Raporu) teslimidir.
Çevre İznine veya Çevre Lisansına nasıl başvururum
Çevre izni veya çevre izin ve lisans başvurusu, Ek-1 listesinde yer alan işletmeler için çevre danışmanlık firmaları ya da çevre yönetim birimi tarafından, Ek-2 listesinde yer alan işletmeler için çevre danışmanlık firmaları, çevre yönetim birimi veya tesiste istihdam edilen çevre görevlisi tarafından yapılır. Ek-1 ve Ek-2 listelerinde yer alan işletmeler için geçici faaliyet belgesi, çevre izni veya çevre izin ve lisansı başvurusu elektronik veya mobil imza ile elektronik ortamda, Ek-3A, Ek-3B ve Ek-3C'de belirtilen bilgi, belge ve raporların yetkili merciye sunulması ile gerçekleştirilir.
Çevre faaliyet belgesi almak zorunlu mu
Çevre ile ilgili tüm sorumluluklarını yerine getirmiş olmasına rağmen, yıl sonuna kadar çevre faaliyet belgesi almayan firmalara Çevre Kanunu uyarınca 40 bin lira ile 1.7 milyon lira arasında değişen miktarda para cezası uygulanacak.
Çevre ile ilgili tüm sorumluluklarını yerine getirmiş olmasına rağmen, yıl sonuna kadar çevre faaliyet belgesi almayan firmalara Çevre Kanunu uyarınca 40 bin lira ile 1.7 milyon lira arasında değişen miktarda para cezası uygulanacak.
Önceki gün yapılan değişiklikle kabine dışı kalan Çevre ve Şehircilik Bakanı Erdoğan Bayraktar’ın, ağustos ayında yaptığı uyarı çerçevesinde 2872 sayılı Çevre Kanunu uyarınca, firmalara çevre suçu işlemese de 1.7 milyon liraya varan ceza geliyor.
Çevre Kanunu uyarınca ayrı ayrı alınması gereken belgeleri, 29 Nisan 2009 tarihinde Resmi Gazete’de yayınlanan ‘Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik’ ile birlikte tek izin belgesinde toplandı. Yönetmeliğe göre, işletmeler hava, su ve toprak gibi alıcı ortamları korumak amacıyla ilgili mevzuat uyarınca çevre lisansı almaları gerekiyor. Yönetmeliğe tabi işletmelerin ayrıca atıkların toplanması, geri kazanılması, geri dönüşümü ve bertaraf edilebilirliğine ilişkin teknik yeterliliklerini gösteren çevre lisansı almaları gerekiyor. Bu iki belgenin yanı sıra, aynı yönetmelik uyarınca çevre izin ve lisans belgesi alınması şartı bulunuyor.
DÜNYA’ya bilgi veren Çevre ve Şehircilik Bakanlığı yetkilileri, yönetmeliğin 2010’da yürürlüğe girdiğini, ancak bugüne kadar firmalara belgelendirme yönünden herhangi bir cezai işlem yapılmadığını söylediler. Çevre ile ilgili tüm yükümlülükleri yerine getirmiş olsa bile yönetmelikte öngörülen izin belgelerini almayan firmalara artık 1 Ocak 2014’ten itibaren ceza kesileceğini dile getiren yetkililer şu örneği verdiler: “Bu izin belgesi tıpkı ehliyete benziyor. Nasıl araba kullanmayı çok iyi bilen, tüm kurallara harfiyen uyan bir kişi ehliyeti yoksa ceza alıyorsa, hiçbir eksikliği olmasa da belgesi olmayan şirketler aynı şekilde ceza alacaklar.”
160 bin firmadan 8 bin 500 başvuru
Dönemin Çevre ve Şehircilik Bakanı Erdoğan Bayraktar imzasıyla ağustos ayında yapılan açıklamada, yönetmelikte öngörülen belgeleri almamış firmalara yılbaşına kadar süre verildiği belirtilerek, aksi takdirde bunların 40 bin lira ile 1.7 milyon lira arasında değişen tutarda para cezasıyla karşı karşıya kalabilecekleri uyarısında bulunulmuştu. Aynı açıklamada, yönetmelik kapsamına giren firmaların sayısının 160-170 bin civarında olduğu ve açıklamanın yapıldığı tarih itibarıyla sadece 8 bin 500 başvuru geldiğine dikkat çekilmişti. Bakanlık yetkilileri, bu açıklama ve aynı tarihte il müdürlüklerine uyarı yazılarının gönderilmesiyle birlikte, müdürlüklere firmalardan çok yoğun başvuru geldiği bilgisini verdiler.
Yönetmelik kapsamına giren sektörler şunlar:
“Enerji, madencilik-yapı endüstrisi, metal endüstrisi, kimya ve petrokimya, yüzey kaplama endüstrisi, ağaç ve kağıt endüstrisi, gıda endüstrisi-tarım-hayvancılık, atık yönetimi, maddelerin depolanması-doldurulması-boşaltılması.”
|
|