SORU - CEVAP



ÇEVRE İZİN, LİSANS VE ÇEVRE DANIŞMANLIK


Çevre Danışmanlık Hizmeti Nedir

Çevre İzni Nedir? Ülkemizde 2872 sayılı Çevre Kanuna Göre İzin Lisans Sürecinin Gelişimi Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından

Çevre İzni Nedir? Ülkemizde 2872 sayılı Çevre Kanuna Göre İzin Lisans Sürecinin Gelişimi Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından ülkemizde faaliyet gösteren kurumlara 2872 sayılı Çevre Kanununa istinaden çeşitli konularda izin ve lisanslar verilmektedir.

Bu izin ve lisanslar temel olarak;

  • Emisyon İzni
  • Gürültü izni
  • Atıksu deşarj izni
  • Tehlikeli atık geri kazanım lisansı
  • Tehlikeli atık bertaraf lisansı
  • Tehlikesiz atık geri kazanım lisansı
  • Vb..

Bu izin ve lisansların alınması aşamasında izne konu tesislerden istenilen bilgi ve belgeler her bir konu ile ilgili yönetmelikte detaylı olarak açıklanmıştır. Örneğin emisyon izni için Sanayi Kaynaklı Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği, Deşarj İzni için Su Kirliliğinin Kontrolü yönetmeliği vb.. Bu izin ve lisansların alınması aşamasında Çevre İzninden önce temel olarak:

• Her bir izin ve lisans konusu için ayrı bir dosya hazırlanması ve ortak belgelerin bir çok defa ayrı ayrı olarak sunulması. Örneğin hem emisyon hemde deşarj izni için ortak olarak o ÇED Görüşü o Yapı Kullanma İzni o Kapasite Raporu o Proje Özeti o Yerleşim Planı o Vb.. Bu durum gerek yatırımcıyı ve gerekse Çevre ve Şehircilik Bakanlığı uzmanlarını aynı belgeleri tekrar tekrar incelemelerine ve ciddi zaman kayıplarına sebep olmaktaydı,

• Her bir izin ve lisans konusundaki başvuru süreci Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (ve taşra teşkilatında) farklı birimlerde işlem görmeleri nedeni ile işletmenin her bir başvurusunda farklı bir bakanlık personeli ile muhatap olması, her birinin proses hakkında fikir sahibi olması için saha ziyaretine zaman ve ekonomik kayıplara sebebiyet vermekteydi.

• Tüm başvuru süreçleri günümüz iletişim teknolojileri göz önüne alındığında verimsizliği ortada olan hard copy evraklarla elden yapılan başvurularla olmaktaydı. Bu durumda zaman ve ekonomik kayıplara sebep olmakta ve bürokraside boş yere çok fazla belgenin dolaşıma girmesine sebep olmaktadır. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tüm izin ve lisans konularını tek bir yönetmelik altında birleştirerek 29/4/2009 tarihli ve 27214 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik yayınlamıştır. Bu yönetmelik günümüze kadar çeşitli revizyonlar geçirerek en son 10.09.2014 tarih ve 29115 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Çevre İzin Ve Lisans Yönetmeliği yürürlüğe girmiştir. Bu yönetmeliği yürürlüğe girmesi ile

• Tüm izin ve lisans konuları tek bir yönetmelik altında toplanmıştır.

• Yatırımcı tesisine ister bir konuda ( örn. Sadece emisyon izni) isterse farklı konularda ( örnğ. Emisyon ve gürültü) hangi konularda izin ve lisans sürecini başlatması halinde süreç tamamen Çevre İzni ve Lisans yönetmeliği tarafından yürütülecektir.

• Bakanlık tarafından “izinlisans.cevre.gov.tr” yayınlanan portal aracılığı ile izin ve lisans süreçlerinin büyük bir bölümü online olarak tamamlanmakta buda ciddi anlamada ekonomik ve zaman kazanımı sağlamaktadır.

Çevre İzni ve Lisansı yönetmeliği bir tesisin izin ve lisans süreci belirlemekle birlikte herhangi bir konuda (emisyon gürültü atıksu vb..) teknik bir sınırlama tanımlamamaktadır. Bu tip sınırlamalar konu ile ilgili yönetmeliklerde yayınlanmıştır. Bakanlık uzmanları tesise izin ve lisans verirken mutlaka konu ile ilgili yönetmeliklerde belirtilen şartları aramaktadır. Çevre İzni ve Lisans Sürecine Hangi Yatırımlar Dahildir Çevre İzni ve Lisans Yönetmeliğin kapsamı yönetmelikte Madde 2’de “Bu Yönetmeliğin Ek-1 ve Ek-2 listesinde yer alan faaliyet ve tesisler ile ilgili olarak, 2872 sayılı Çevre Kanununca alınması gereken izin ve lisanslara ilişkin tüm iş ve işlemleri kapsar.” Olarak tanımlanmıştır. Ek-1 ve Ek-2 liste konu bütünlüğünün bozulmaması için ekte sunulmuştur. Bu listede yer alan tüm faaliyetler Çevre İzni veya Çevre İzni ve Lisansına tabidir. Ek-1 veya Ek-2 de tanımlanmış tesis aşağıdaki konulardan en az birinde Çevre İzni veya Çevre İzni ve Lisansı almak zorundadır. Çevre İzni : Çevre Kanunu uyarınca alınması gereken;

  • hava emisyonu,
  • çevresel gürültü,
  • atıksu deşarjı
  • derin deniz deşarjı konularından en az birini içeren veya birden fazlasını içeren izindir.

Çevre İzni ve Lisansı: Yönetmelikte Ek-3 C de sunulan faaliyetleri yapan tesislere verilen izin ve lisansı, Çevre İzni konularına ilave olarak veya onlardan bağımsız olarak

• Atık Geri Kanımı,

• Atık Bertarafı,

• Atık Ara Depolaması,

Atık işleme tesisleri: o Tıbbi Atık Sterilizasyon o Ambalaj Atığı Toplama ve Ayırma o Gemi Geri Dönüşüm Tesisi o Atıktan Türetilmiş Yakıt (ATY) Hazırlama Tesisi o Tanker Temizleme o Hurda Metal/ ÖTA İşleme o ÖTA Geçici Depolama o Atık Elektrikli ve Elektronik Eşya İşleme o Atık Kabul Tesisi Konularında hizmet veren tesisler Çevre İzni ve Lisansı almak zorundadır.

Gerekli bilgi ve detaylar için bize ulaşabilirsiniz;

Atık Yönetim Planı Nasıl hazırlanır ve neleri kapsar

İlk olarak Atık Yönetim Planı formata uygun şekilde aşağıdaki tariflere uygun olarak doldurulur.

1. Bölüme Atık Üreticisinin (Sanayicinin) İletişim Bilgileri (tesis adı, adresi, telefon, faks numarası, vergi numarası ve tesis yetkilisi)

2. Bölüme Firmada atık yönetiminden sorumlu kişiye ait bilgiler (İletişim Bilgileri) yazılır.

3. Bölüme Atık Yönetim Planının ekleri yazılır. Bu ekler şunlardır.
. Bir önceki Yıla ait Atık Beyan Formu
. Ulusal Atık Taşıma Formları. (Daha önce bertaraf edilen atıklara ait formlar)
. Fabrika Yerleşim Planı
. Kapasite Raporu
. Atıksu Deşarj ve Emisyon İzni ( Tarih ve Numaraları)

4. Bölüme Atık kaynakları hakkında ve burada oluşan kaynaklar hakkında detaylı bilgi yazılır. Örneğin: Atık kaynağı olarak İdari bina/ofisler, burada oluşan atıklar olarakta, kullanılmış piller, flouresan ve civalı ampuller, toner/kartuşlar yazılabilir. Proses atığına örnek olarakta: atık kaynağına mekanik bakım atölyesi, burada oluşan atıklara da, atık yağlar, boş yağ varilleri/tenekeleri, yağ bulaşmış bez eldiven üstübü gibi atıklar ve yağlı metal talaşları yazılabilir.

5. Bölümde ise tesiste oluşan atıkların EWC Kodları (Yönetmelik Ek-4), atık isimleri, oluşum miktarları ve bu atıkların bertaraf yada geri kazanım açıklaması tablo halinde yazılır. Mevcut kodlar (Yönetmelik Ek-4) tablosunda tehlikeli atıklar, atık yağlar, pil-akü, tıbbi atıklar dışındaki atıklar için kod numarası bulunmaz. Mesela ömrünü tamamlamış lastikler, bitkisel atık yağlar gibi. Kodu bulunmayan atıkların kod numarası kısmı boş bırakılır. "Geri Kazanım ve bertaraf Yöntemleri için Atık Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin Yönetmelik EK-2ye bakınız. Atık Miktarı ise atık türüne göre lt/ay, Kg/ay, Lt/yıl, Kg/yıl, Adet/ay, Adet/ yıl gibi yazılır "

6. Bölüme ise bir önceki yıla ait atık miktarları, ile gelecek 3 yıl içint ahmini yıllık atık üretim miktarları yazılır. Tesiste atık azaltımına yönelik yapılacak işlemler, önlemler ve planlar var ise yazılır. Mesela tesiste fazla miktarda kullanılan ve plastik bidonlar da alınan bir tehlikeli kimyasalın boş kaplarının tehlikeli atık olması nedeniyle bu atıkların miktarının bertaraf maliyetinin azaltılması için bu kimyasalın dökme olarak alınması gibi bir atık azaltma planı varsa bu kısma yazılır. En son olarak atıkların bertaraf edildiği yada geri kazanıldığı tesislere ait bilgiler yazılır. Mesela atık yağların gönderildiği tesis ile ilgili bilgileri yazarken önce atık yağ kodu ve tanımı yazılır. Daha sonra bu atığın gönderildiği tesise ait bilgiler yazılır.

Atık Yönetim Planı Nasıl Hazırlanır ve Oylanır - Atık Yönetim Planı Neleri Kapsar

A- Atık Yönetim Planı Hazırlanması

Tehlikeli atıkların yönetimine göre tehlikeli atık (atık, yağ, pil-akü dahil) üreten tesislerin 3 yıllık Atık Yönetim Planır hazırlayarak ilgili Valilikten (İl Çevre ve Orman Müdürlü) onay alması gerekmektedir. Atık Yönetim Planı Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliğinin bir gereği olup planın sadece tehlikeli atıkları içermesi yeterlidir. B- Atık Yönetim Planı Nasıl hazırlanır ve neleri kapsar ?

İlk olarak atık yönetim planına formata uygun şekilde aşağıdaki tariflere uygun olarak doldurulur.

1. Bölüme Atık Üreticisinin (Sanayicinin) İletişim Bilgileri (tesis adı, adresi, telefon, faks numarası, vergi numarası ve tesis yetkilisi)

2. Bölüme Firmada atık yönetiminden sorumlu kişiye ait bilgiler (İletişim Bilgileri) yazılır.

3. Bölüme Atık Yönetim Planının ekleri yazılır. Bu ekler şunlardır.

      • Bir önceki Yıla ait Atık Beyan Formu
      • Ulusal Atık Taşıma Formları. (Daha önce bertaraf edilen atıklara ait formlar)
      • Fabrika Yerleşim Planı
      • Kapasite Raporu
      • Atıksu Deşarj ve Emisyon İzni ( Tarih ve Numaraları)

4. Bölüme Atık kaynakları hakkında ve burada oluşan kaynaklar hakkında detaylı bilgi yazılır. Örneğin: Atık kaynağı olarak İdari bina/ofisler, burada oluşan atıklar olarak ta, kullanılmış piller, flouresan ve civalı ampuller, toner/kartuşlar yazılabilir. Proses atığına örnek olarak ta: atık kaynağına mekanik bakım atölyesi, burada oluşan atıklara da, atık yağlar, boş yağ varilleri/tenekeleri, yağ bulaşmış bez eldiven üstübü gibi atıklar ve yağlı metal talaşları yazılabilir.

5. Bölümde ise tesiste oluşan atıkların EWC Kodları (Yönetmelik Ek-4), atık isimleri, oluşum miktarları ve bu atıkların bertaraf/yada geri kazanım açıklaması tablo halinde yazılır. Mevcut kodlar (Yönetmelik Ek-4) tablosunda tehlikeli atıklar, atık yağlar, pil-akü, tıbbi atıklar dışındaki atıklar için kod numarası bulunmaz. Mesela Ömrünü tamamlamış lastikler, bitkisel atık yağlar gibi. Kodu bulunmayan atıkların kod numarası kısmı boş bırakılır.

“Geri Kazanım ve bertaraf Yöntemleri için Atık Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin Yönetmelik EK-2 ye bakınız. Atık Miktarı ise atık türüne göre lt/ay, Kg/ay, Lt/yıl, Kg/yıl, Adet/ay, Adet/ yıl gibi yazılır “

6. Bölüme ise Bir önceki yıla ait atık miktarları, ile gelecek 3 yıl için tahmini yıllık atık üretim miktarları yazılır.

Tesiste atık azaltımına yönelik yapılacak işlemler, önlemler ve planlar var ise yazılır. Mesela tesiste fazla miktarda kullanılan ve plastik bidonlarda alınan bir tehlikeli kimyasalın boş kaplarının tehlikeli atık olması nedeniyle bu atıkların miktarının bertaraf maliyetinin azaltılması için bu kimyasalın dökme olarak alınması gibi bir atık azaltma planı varsa bu kısma yazılır.

En son olarak atıkların bertaraf edildiği yada geri kazanıldığı tesislere ait bilgiler yazılır. Mesela atık yağların gönderildiği tesis ile ilgili bilgileri yazarken önce atık yağ kodu ve tanımı yazılır. Daha sonra bu atığın gönderildiği tesise ait bilgiler yazılır. C-Atık Yönetim Planının Onaylanması

Yukarıda açıklandığı şeklide hazırlanan Atık Yönetim planı ve ekleri elektronik ortamda İlgili Valiliğe (İl Çevre Müdürlüğüne) sunulur. Eğer plan yada eklerinde bir eksiklik yok ise onaylanır ve tesise bu durum bildirilir. Planın bitiş süresi 3. yılın sonudur. Bu süre sonunda plan yenilenir ve tekrar aynı şekilde ilgili makama sunulur. Proseste, atık oluşumunda, bertaraf yada geri kazanım durumlarında oluşacak değişiklikler plana işlenir ve ilgili makama bilgi verilir.

Plan onayından sonra artık tesisin yapması gereken işlem ocak-şubat aylarında atık beyan formlarını ve atık yağ beyan formlarını düzenli olarak Valiliğe göndermektir.

Gerekli bilgi ve detaylar için bize ulaşabilirsiniz;

Atık Yönetim Planının Onaylanması

Yukarıda açıklandığı şeklide hazırlanan Atık Yönetim planı ve ekleri elektronik ortamda İlgili Valiliğe (İl Çevre Müdürlüğüne) sunulur. Eğer plan yada eklerinde bir eksiklik yok ise onaylanır ve tesise bu durum bildirilir. Planın bitiş süresi 3. yılın sonudur. Bu süre sonunda plan yenilenir ve tekrar aynı şekilde ilgili makama sunulur. Proseste, atık oluşumunda, bertaraf yada geri kazanım durumlarında oluşacak değişiklikler plana işlenir ve ilgili makama bilgi verilir.

Plan onayından sonra artık tesisin yapması gereken işlem ocak-şubat aylarında atık beyan formlarını ve atık yağ beyan formlarını düzenli olarak Valiliğe göndermektir.

Firmamız Atık Yönetim Planlarını aşağıda akış planına uygun hazırlamaktadır. Lisanslı Geri Kazanım/Bertaraf tesisleri ile irtibatımız bulunmaktadır.

1. Öncelikle Atık kategorileri / Türü belirlenir.
2. Atığa uygun depolama koşulları belirlenir.
3. Her türlü tehlikeli atığın gideceği Lisanslı Geri Kazanım/Bertaraf tesisleri firmamız tarafından belirlenir ve tüm işlemler firmamız yönetiminde prosedürlere uygun bir şekilde gerçekleştirilir.
4. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'na gerekli dokümantasyon (formlar) ve yazışmalar iletilir.

SEVESO BİLDİRİMİ

İtalya'nın Seveso kentinde 1976'da gerçekleşen ciddi endüstriyel kazayı takiben, endüstriyel donanımlarda kaza önleme üzerine Avrupa Birliği, Seveso Direktifi'ni kabul etti. Direktif, meydana gelen büyük endüstriyel kazalardan çıkarılan dersler dikkate alınarak çeşitli aralıklarla iyileştirilmiştir.

Seveso-II Direktifi ilk olarak 30 Aralık 2013 tarih ve 28867 sayılı Resmi Gazete ile yayınlanmıştır ve ülkemizde kademeli olarak yürürlüğe girmiştir. SEVESO "Büyük Endüstriyel Kazaların Önlenmesi ve Etkilerinin Azaltılması Hakkında Yönetmelik" bu alanda faaliyet gerçekleştiren kuruluşlara önemli yükümlülükler getirmektedir. Direktif hem sanayiciler üzerindeki hem de Üye Devletlerin yetkili makamları üzerindeki genel ve özel yükümlülükleri içerir. Hükümler, direktifin temel hedefleri ile ilgili olarak iki ana aktagoriye ayrılır. Bunlar; büyük kazaların önlenmesini amaçlayan ölçüm kontrolleri ve büyük kazaların sonuçlarını sınırlayan ölçüm kontrolleridir.

Bu yönetmelik ile tesis dahilinde üretim, depolama, satış amacıyla tehlikeli madde bulunduran kuruluşlar; büyük endüstriyel kazaların önlenmesi, muhtemel kazaların insanlara ve çevreye olan zararlarının en aza indirilmesi, etkili ve sürekli bir korumayı ve risk yönetimini sağlamak amacıyla alınması gereken tüm önlemlerin belirlemesi gerekmektedir. Öncelikli olarak Seveso tesislerini belirlemek amacıyla tehlikeli kimyasal bulunduran tüm sanayicilerin Çevre Bakanlığının online.cevre.gov.tr sayfasından bildirimde bulunmaları gerekmektedir.

Seveso Direktifi gerekliliklerinden aşağıdaki kapsamda hizmet vermekteyiz;

  • Tehlike Analizi (HAZOP, What-if, FTA)
  • Risk Analizi, Sonuç Değerlendirmesi (ısıl ışıma, aşırı doza maruz kalma, zehirli bulutun dağılması) (TNO Güvenlik Yazılımı, EFFECTS 8.1)
  • Quantitative Risk Assessment [QRA (Niteliksel Risk Değerlendirmesi)] Bireysel ve Toplumsal Risk (TNO Risk Değerlendirme Yazılımı, RISKCURVES 7.6)
  • Güvenlik Yönetimi Sistemleri - Büyük Kazayı Önleme İlkesi
  • Acil Durum Planlaması
  • Arazi Kullanım Planlaması
  • Güvenlik Raporları'nın hazırlanması ve değerlendirilmesi eğitimi
  • Büyük kaza tehlikesinin olduğu yerler için Yetki eğitimi ve İncelemeler

Çevre danışmanlık hizmeti verecek firmaların yeterlik müracaatında gerekli belgeler;

1) Yeterlik belgesi almak isteyen firmalar Bakanlığa başvururlar. Başvuruda aşağıdaki belgeler istenir:
a) Firmaların çevre ile ilgili; mühendislik, müşavirlik, araştırma-geliştirme, etüt, fizibilite, proje, rapor, eğitim ve benzeri konularda çalıştığını gösteren Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yayımlanan şirket kuruluş senedi veya ana sözleşmesi veya tüzüğü,
b) Adres ve iletişim bilgileri,
c) Çevre görevlisi olarak istihdam edilen personelin sosyal güvenlik numarası ile Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası,
ç) Bakanlıkça belirlenen yeterlik belge ücretinin, Bakanlık Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğü hesabına yatırıldığına dair dekont ile fatura bilgi formu,
d) Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğine bağlı odalardan alınmış büro tescil belgesi.
(2) Yeterlik belgesi almak isteyen firmalar yukarıda belirtilen bilgi ve belgelerle elektronik ortamda Bakanlığa müracaat eder.

Başvurularının değerlendirilmesi;

(1) Yeterlik belgesi başvurusunda eksiklik tespit edilmeyen; çevre yönetim hizmeti, çevre izin ve lisans başvuru hizmeti verecek firmalara çevre danışmanlık yeterlik belgesi verilir.
(2) Yeterlik belgesi süresi beş yıldır. Firmalar, süre bitiminden en az otuz iş günü önce Yeterlik belgesini vize ettirmek için Bakanlığa başvurur. Vize başvuru dilekçesine vize başvuru ücreti ödeme dekontu eklenir.
(3) Belge ve bilgilerde eksiklik olmadığı takdirde onbeş iş gününde başvuru sonuçlandırılır. Eksik belgeler on iş gününde tamamlanır. Eksik belgelerin on iş gününde tamamlanmaması hâlinde başvuru reddedilmiş sayılır.

Çevre Danışmanlık yeterlik belgenin askıya alınması ve iptali;
(1) Yeterlik belgeleri;
a) Yapılacak denetimler veya yönetmeliğin 11 inci maddesi gereğince yapılması gereken bildirimler sonucunda, yeterlik koşullarını taşımadıkları veya verilen taahhütlere uyulmadığı ve yükümlülüklerinin yerine getirilmediğinin tespit edilmesi hâlinde üç ay süre ile,
b) Yapılan denetim esnasında yetkili bulundurmayan, istenilen bilgi ve belgeleri vermekten kaçınan firmaların yeterlik belgesinin geçerliliği Bakanlık tarafından üç ay süre ile,
askıya alınır.
(2) Yeterlik belgeleri;
a) Yeterlik belgesi başvurusunda yanlış veya yanıltıcı bilgi verildiğinin veya belge düzenlediğinin tespit edilmesi hâlinde,
b) Danışmanlık hizmeti verdiği sürece yetkili makama yanlış ve yanıltıcı belge ve bilgi verdiği tespit edilmesi hâlinde,
c) Çevrenin kirlenmesine yol açacak, işletmenin çevre yatırımı yapmamasına veya eksik yapmasına neden olacak rapor düzenledikleri tespit edilmesi hâlinde,
ç) Denetim sonunda bir vize dönemi içinde iki defa 100 ceza puanına ulaşılması hâlinde,
iptal edilir.
(3) Yeterlik belgesi iptal edilen firmaların;
a) Bu durumları il çevre ve şehircilik müdürlüklerine ve belgesi iptal edilen firmaya bildirilir ve Bakanlığın internet sitesinde yayımlanır.
b) Çevre danışmanlık hizmetleri kabul edilmez. Ancak, yeterlilik belgesi iptal edildiği tarihten önce başvuru dosyası hazırlayarak Bakanlığa veya il çevre ve şehircilik müdürlüklerine sunulmuş tesislerin izin ve/veya lisans işlemlerinin tamamlanmasına izin verilir.
(4) Yeterlik belgesi iptal edilen firmaların sahibine/sahiplerine altı ay süre ile aynı konuda yeterlik verilmez.

Kimler SEVESO uygulamak zorundadır

Tehlikeli Kimyasal Maddeleri bulunduran bütün Endüstriyel tesis sahipleri çevre.online.gov.tr adresinden, tesislerinde var olan tehlikeli maddeleri bildirmekle yükümlüdür. Bu bildirimleri firma temsilcileri danışman firmalara da yaptırmaktadırlar. Daha sonra sistem tarafından ilgili tesis, TEHLİKESİZ, ALT SEVİYELİ, ÜST SEVİYELİ olarak gruplandırılmaktadır. Sonraki aşamada ise belirlenen seviyeye göre bu kuruluşlar; Büyük Kaza Önleme Politikası, Güvenlik Raporu ve Dahili veya Harici Acil Durum planlarını hazırlamak ve sunmak ile yükümlüdürler. Alt Seviyeli olarak belirlenen tesisler Büyük Kaza Önleme Politikası, Güvenlik Yönetim Sistemi, Kantitatif Risk Analizi (Quantity Risk Analysis) çalışmalarını yaparak ilgili raporları hazırlayıp yetkili makamlara sunmakla yükümlüdürler.

Üst Seviyeli tesisler ise Büyük Kaza Önleme Politikası, Güvenlik Yönetim Sistemi, Kantitatif Risk Analizi (Quantity Risk Analysis), Güvenlik Raporu, Dahili Acil Durum Plan'larını hazırlama ve buna ek olarak Domino Etkisi Analizi, Arazi Kullanımı ve Planlama Çalışmalarını ilgili resmi kuruluşlarla hazırlayıp, gerekli resmi belgeleri yetkilendirilmiş makamlara sunmakla yükümlüdürler. Hem Alt hem de Üst Seviyeli Tesisler raporlarını vermelerinden sonra Çevre ve Şehircilik, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı olarak gerekli denetimlere tabii olacaktır.

Seveso Direktifi kapsamında belirtilen çalışmalar 01.01.2016 tarihine kadar tamamlayarak otorite tarafından belirlenen sisteme yüklemesi gerekmektedir


Çevre İznim veya Çevre Lisansım iptal olur mu

İşletmenin çevre izni veya çevre izin ve lisans koşullarına aykırı iş ve işlemlerinin tespit edilmesi durumunda yetkili merci tarafından Çevre Kanununun ilgili maddeleri uyarınca idari yaptırımlar uygulanır.

 Uygunsuzluğun düzeltilmesi için, işletmeye yetkili merci tarafından en fazla bir yıla kadar süre verilebilir.

 İşletmeye süre verilmemesi veya işletmeye verilen sürenin bitiminde uygunsuzluğun giderilmemesi halinde, yetkili merci tarafından çevre izin veya çevre izin ve lisans belgesi iptal edilir. Çevre ve insan sağlığı yönünden tehlike yaratan faaliyetler nedeniyle işletmeye süre verilmeksizin çevre izin veya çevre izin ve lisans belgesi iptal edilir.

 Yükümlülükleri doğrultusunda yapılacak belgelendirmelerde ve beyanlarında usulsüz ve gerçeğe aykırı bilgi ve belge düzenlendiği tespit edilen tesislere 2872 sayılı Çevre Kanununun ilgili maddeleri uyarınca idari yaptırımlar uygulanır ve geçici faaliyet belgeleri iptal edilir. Bu işletmelerin doksan takvim günü süresince faaliyeti durdurulur. İptal edilen başvuruya ait her bir çevre izni veya çevre izin ve lisans konusu için 19 uncu madde uyarınca belirlenen belge bedellerinin iki katı, tekrarında dört katı uygulanır, müteakip tekrarında ise faaliyet 1 yıl süresince durdurulur.

Çevre Danışmanlık Firmaları neler yapar

  • Mevcut durum tespiti,
  • Yasal ve fiziksel eksikliklerin belirlenmesi,
  • Eksiklerin giderilmesi için eylem planlarının hazırlanması,
  • Uygulamanın koordinasyonu ve takibi,
  • Yasal değişikliklerin takibi ve kurumun bilgilendirilmesi,
  • Aylık ve yıllık iç tetkiklerin yapılması ve raporlanması,
  • Bakanlık uzmanlarının tesis ziyaretlerine eşlik edilmesi.
  • Çevre İzni ve Lisansı yönetmeliği bir tesisin izin ve lisans süreci belirlemekle birlikte herhangi bir konuda (emisyon, gürültü, atıksu vb.) teknik bir sınırlama tanımlamamaktadır. Bu tip sınırlamalar konu ile ilgili yönetmeliklerde yayınlanmıştır. Bakanlık uzmanları tesise izin ve lisans verirken mutlaka konu ile ilgili yönetmeliklerde belirtilen şartları aramaktadır. Çevre danışmanlık hizmetleri veren firmamız size bu konularda öncülük edecek ve doğru yönlendirme ve proses ile sonuca ulaşmanızı sağlayacaklardır. Çevre İzni ve Lisans Sürecine Hangi Yatırımlar Dahildir? Çevre İzni ve Lisans Yönetmeliğin kapsamı yönetmelikte madde 2'de "Bu yönetmeliğin Ek-1 ve Ek-2 listesinde yer alan faaliyet ve tesisler ile ilgili olarak, 2872 sayılı Çevre Kanununca alınması gereken izin ve lisanslara ilişkin tüm iş ve işlemleri kapsar." olarak tanımlanmıştır. Ek-1 ve Ek-2 liste konu bütünlüğünün bozulmaması için ekte sunulmuştur. Bu listede yer alan tüm faaliyetler Çevre İzni veya Çevre İzni ve Lisansına tabidir. Ek-1 veya Ek-2 de tanımlanmış tesis aşağıdaki konulardan en az birinde Çevre İzni veya Çevre İzni ve Lisansı almak zorundadır. Çevre İzni: Çevre Kanunu uyarınca alınması gereken;
  • Hava emisyonu,
  • Çevresel gürültü,
  • Atık su deşarjı,
  • Derin deniz deşarjı konularından en az birini içeren veya birden fazlasını içeren izindir.

Atık Yönetimi Nasıl Yapılmalı

Uygulanabilir ve verimli bir Atık Yönetimi için aşağıdaki adımların uygulanması gerekir.

1- Yetkili / Sorumlu Belirlemek : Atığa ait işlemlerin tek elden ve sorunsuzca yürütülebilmesi için ilk adım olarak bu konuda bir sorumlu belirlenmeli ve bu kişi tarafından yeterli sayıda personelden oluşan bir Çevre birimi oluşturulmalıdır. Sorumlu tarafından atık toplamakla görevli personeller, atık geçici depolama alanı sorumlusu gibi diğer görev paylaşımları da yapılmalıdır.

2- Atığın Tanımlanması: Tesiste ortaya çıkan tüm atıklar ilk önce tanımlanmalı ve kaynakları belirlenmelidir. İlk olarak belediye tarafından alınan evsel nitelikli katı atıklar, ambalaj atıkları ve endüstriyel nitelikli atıklar (tehlikeli atıklar, atık yağlar, kontamine (herhangi bir tehlikeli atık/atık yağ bulaşmış) ambalaj atıkları belirlenmelidir. Bunların oluşum sıklığı ve miktarları tespit edilmelidir. Bu atıkların hangi mevzuata tabi olduğu, nasıl toplanması, taşınması, geçici depolanması gerektiği, maksimum depolama süresi gibi hususlar belirlenmelidir.

3. Kaynağında Ayrı Toplama: Tüm atıkların kaynağında ayrı toplanması için bu atıkların oluştuğu yerlere yeterli büyüklükte ve sayıda atığın türüne ve niteliğine uygun konteynırlar konmalıdır(Tehlikeli atıklar için kapalı konteynırlar kullanılmalıdır. Her bir konteynırlar üzerine, içerisine atılacak atığın türünü belirten bilgi ve uyarı etiketleri yazılmalıdır. Eğer mümkünse farklı atıklar için farklı renklerde konteynırlar da kullanılabilir. Bu şekilde bir uyulama atıkların kaynağına ayrı toplanmasındaki başarıyı yükseltecektir.

4. Personel Eğitimi: Gerek atık yönetiminden sorumlu ekibe, gerekse tüm personele atık yönetimi konusunda eğitim/bilgi verilmeli, herkesin üzerine düşen vazifeler bildirilmeli ve atıkların ayrı toplanması konusunda herkesin hassasiyet göstermesi hususları hatırlatılmalıdır.

5. Geçici Atık Depolama Sahası Kurulması: Kaynağında farklı konteynırlarla ayrı olarak toplanan atıkların tesis içerisinde güvenli ve mevzuata uygun şekilde geçi depolanması için bir “Geçici Atık Depolama Alanı” kurulmalıdır. Tehlikeli atıklar, ambalaj atıkları ve evsel atıklar için farklı depolama sahaları kurulabilir. Tehlikeli atıkların geçici depolanacağı alan; tesis sahası içerisinde, sızdırmaz beton zeminli, üzeri kapalı, dökülme ve sızıntılara karşı önlem alınmış, farklı atıklar için farklı bölümler oluşturulmuş ve farklı atıkların bu bölümlerde ayrı olarak uygun şekilde (gerektiğinde konteynır içerisinde) depolanacağı bir alan olmalıdır. Bu alandaki bölümlerde depolanan atıkların isimleri yazılır. Bölümlere ve atık depolanması için eğer konteynır kullanılıyorsa konteynır üzerine atığın kodu, depolama tarihi gibi bilgiler yazılır. Bu bölüme yetkisiz kişilerin girişlerine karşı önlem alınır. Ayrıca bu sahada yangına ve acil durumlara karşı tedbir alınır.

Aynı şekilde ambalaj atıkları ve evsel atıklar için kullanılan alanda yağmur, rüzgar gibi etkenlerle atıkların etrafa dağılmasına karşı önlem alınır.

6. Ön İşlem: Ambalaj atıkları, tehlikeli atık ile kontamine olmuş ambalajlar (mesela boya tenekeleri) depolanırken ve taşınması esnasında daha az yer kaplaması için mümkünse sıkıştırılmalıdır. Sulu atıklar ise mümkün olduğunca susuzlaştırılmalıdır. Bu önlemler ağırlık ve maliyet açısından firmaya önemli ekonomik avantaj sağlamaktadır.

7. Atıkların Bertaraf / Geri Kazanıma Gönderilmesi: Geçici depolama alanındaki atıkların bertaraf/geri kazanımı için araştırma yapılmalı bu konuda lisanslı tesislerle görüşme yapılarak atığı alacak yetkili tesis seçilmelidir.

8. Kayıtların Tutulması: Yapılan tüm işlemlere ait kayıtların düzenli olarak tutulması gerekir. Bu da atık beyan formlarının düzenlenmesinde, atık Yönetim Planlarının hazırlanmasında ve olası revizyonlarda kolaylık sağlar.

Gerekli bilgi ve detaylar için bize ulaşabilirsiniz;

İzin ve Lisans Süreci Aşamaları

İzin ve Lisans Süreci - Aşamaları



Gerekli bilgi ve detaylar için bize ulaşabilirsiniz;

Çevre Danışmanlık, Maden izinleri (Yetkili Tüzel Kişilik), Çev-Med Çevre olarak ÇED Raporu hazırlama (ÇED Belgesi alma),ve Enerji Yatırım hizmetleri konusunda bakanlık tarafından yetkilendirilmiş bir firma olarak çözüm ortağınız olmakta olup, her türlü soru ve bilgilendirme için aşağıdaki irtibat numaramızdan bize ulaşabilirsiniz.

Geçici Faaliyet Belgesi (GFB) Başvurularında Gerekli Olan Belgeler Nelerdir

Geçici Faaliyet Belgesi elektronik başvuru dosyasında'nin Çevre izin ve lisans yönetmeliği EK-3A: Geçici Faaliyet Belgesi Başvuru Formu ve EK-3B:Geçici Faaliyet Belgesi Başvuru Formu Ekleri'nde belirtilen bilgi, belge ve raporların bulunması zorunludur.

GEÇİCİ FAALİYET BELGESİ İÇİN İSTENİLEN ORTAK BELGELER

ÇED Kararı

Sicil Gazetesi

Kapasite raporu


Gerekli bilgi ve detaylar için bize ulaşabilirsiniz;

Yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmalarının yükümlülükleri:

Çevre izin veya çevre izin ve lisans (e-Çevre İzinleri) başvuru sürecinde hizmet verecek yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmaları;

a)Hizmet verdiği işletmenin başvuru dosyasını, gerekli olan bilgi, belge ve raporları eksiksiz olarak hazırlamak/hazırlatmak ve başvuruyu yapmakla,

b)Hazırlanan bilgi, belge ve raporları eksiksiz bir şekilde yerinde inceleme yaparak değerlendirilmesi ve dosya içeriğindeki tüm bilgi, belge ve raporların teknik içeriğinin ilgili mevzuata uygunluğunu ve doğruluğunu sağlamakla,

c)İhtiyaç duyulan tüm bilgi, belge ve raporları öngörülen formatta, zamanında ve eksiksiz olarak temin etmek ve iletmekle,

ç)Hizmet verdiği işletme adına, mahalli idareler ve İl Çevre ve Şehircilik Müdürlüğü ve Bakanlık ile gerekli işlemler hakkında yazışmalar ve görüşmeler yapmakla,

d)Yetkili merci tarafından bu Yönetmelik kapsamında yapılacak yerinde incelemeler sırasında tesiste en az bir çevre görevlisini hazır bulundurmakla,

e)Hizmet verdiği işletmenin çalışmaları esnasında öğrenilen ticari sır niteliğindeki bilgileri saklı tutmakla,

f)Hizmet alımı sözleşmesi yapılması ve iptali durumunda, hizmet verdiği işletmenin durumundaki değişikliği en geç bir ay içerisinde yetkili merciye bildirmekle, yükümlüdür.


Çevre Danışmanlık Firmasından Çevre Danışmanlık Hizmeti Alınırken Nelere Dikkat Edilmelidir?

Çevre Danışmanlık hizmeti alırken öncelikle firmanın gerçekten danışmanlık hizmeti veriyor mu yoksa kağıt üzerinde bir danışmanlık mı söz konusu ona bakmak gerekir. Daha sonra firmanın kadrosu ve referanslarına bakmakta fayda vardır. Çevre danışmanlık firması hangi şehirdedir eğer sizin tesisinizle farklı bir şehirdeyse bu ekstra masrafa yol açabilir. O yüzden aynı şehirdeki çevre danışmanlık firmalarıyla çalışmakta fayda vardır.

Atık Nedir - Atık Yönetimi Ne Demektir

Atık: Üretim ve kullanım faaliyetleri sonucu ortaya çıkan, insan ve çevre sağlığına zarar verecek şekilde doğrudan veya dolaylı biçimde alıcı ortama verilmesi sakıncalı olan her türlü maddedir.

Atık Yönetimi: Atığın kaynağında azaltılması, özelliğine göre ayrılması, toplanması, geçici depolanması, ara depolanması, geri kazanılması, taşınması, bertarafı ve bertaraf işlemleri sonrası kontrolü ve benzeri işlemleri içeren bir yönetim biçimidir.

Gerekli bilgi ve detaylar için bize ulaşabilirsiniz;

Çevre Mevzuatı (Kanunlar - Yönetmelikler - Tebliğler) - Çevre Mevzuatı Nedir

KANUNLAR

2872 sayılı Çevre Kanunu
5326 Sayılı Kabahatler Kanunu
5216 Sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu
5215 Sayılı Belediye Kanunu
Türk Ceza Kanunu
Orman Kanunu
Kara Avcılığı Kanunu
Hayvanları Koruma Kanunu
Boğaziçi Kanunu
Imar Kanunu
Kıyı Kanunu
Maden Kanunu
Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu
Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun

YÖNETMELİKLER

Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği
Büyük Endüstriyel Kazaların Kontrolü Hakkında Yönetmelik
Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği
Bitkisel Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği
Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliği
Atıkların Yakılmasına İlişkin Yönetmelik
Atıksu Altyapı ve Evsel Katı Atık Bertaraf Tesislerne İlişkin Yönetmelik
Yüzme Suyu Kalitesi Yönetmeliği (76/160/AB)
Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği
Tarımsal Kaynaklı Nitrat Kirliliğine Karşı Suların Korunması Yönetmeliği
Toprak Kirliliğinin Kontrolü ve Noktasal Kaynaklı Kirlenmiş Sahalara Dair Yönetmelik
Sulak Alanların Korunması Yönetmeliği
Tehlikeli Maddelerin Su ve Çevresinde Neden Olduğu Kirliliğin Kontrolü Yönetmeliği
Çevre Kanunun 29. Maddesi Uyarınca Atıksu Arıtma Tesislerine Dair Yönetmelik
Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği
Çevre Ölçüm ve Analiz Laboratuvaları Yeterlik Yönetmeliği
Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği
Sanayi Kaynaklı Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği
Çevre Denetimi Yönetmeliği
Çevre Görevlisi, Çevre Yönetim Birimi ve Çevre Danışmanlık Firmaları Hakkında Yönetmelik
Türk Silahlı Kuvvetleri Çevre Denetimi Yönetmeliği
Atık Elektrikli ve Elektronik Eşyaların Kontrolü Yönetmeliği
Madencilik Faaliyetleri ile Bozulan Arazilerin Doğaya Yeniden Kazandırılması Yönetmeliği

TEBLİĞLER

Atıkların Karayolunda Taşınmasına İlişkin Tebliğ
Bazı Tehlikesiz Atıkların Geri Kazanımı Tebliği
Toprak Kirliliğinin Kontrolü ve Noktasal Kaynaklı Kirlenmiş Sahalara Dair Yönetmelik Yeterlilik Belgesi Tebliği
Atık Ara Depolama Tesisleri Tebliği
Tanker Temizleme Tesisleri Tebliği
Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği İdari Usuller Tebliği
Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği Numune Alma ve Analiz Metodları Tebliği
Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği Havzalarda Özel Hüküm Belirleme Çalışmalarına İlişkin Usul ve Esaslar Tebliği
Atıksu Arıtma Tesisleri Teknik Usuller Tebliği

Gerekli bilgi ve detaylar için bize ulaşabilirsiniz;

Çevre Danismanlık Hizmet Dosyasında Bulunması Gerekenler

1. Çevre Görevlilerinin tesislere/faaliyetlere hangi günlerde gideceğine dair oluşturulan aylık takvim,
2. Çevre Görevlilerince tesislere/faaliyetlere yönelik hazırlanan 
İç Tetkik Raporları,
3. Çevre Görevlilerinin tesislerde/faaliyetlerde aylık olarak yaptıkları 
kontrollerde tutmuş oldukları tutanaklar,
4. Çevre Görevlilerince tesislerde/faaliyetlerde 
çalışanlara ve yetkililere yönelik verilen eğitimlere ait ders notları ve tutanakları,
5. Tesislerle/faaliyetlerle yapılan hizmet alım 
sözleşmeleri,
6. Firma tarafından Çevre görevlilerine ait SGK primlerinin yatırıldığına dair belgeler,
7. Hizmet bedeli karşılığı tesislere/faaliyetlere kesilen 
faturalar.

Çevre Görevlisinde Aranılacak Nitelikler:

Tesis veya faaliyet ile bunların çevre yönetim birimlerinde veya yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmalarında çalışacak çevre görevlilerinde aranılacak nitelikler şunlardır:

a)En az dört yıllık üniversitelerin çevre mühendisliği bölümünden mezun olmak.

b)En az dört yıllık üniversitelerin balıkçılık teknolojisi mühendisliği, endüstri mühendisliği, fizik mühendisliği, gıda mühendisliği, hidrojeoloji mühendisliği, inşaat mühendisliği, jeoloji mühendisliği, jeofizik mühendisliği, kimya mühendisliği, makine mühendisliği, metalurji ve malzeme mühendisliği, maden mühendisliği, orman mühendisliği, orman endüstri mühendisliği, su ürünleri mühendisliği, tekstil mühendisliği ve ziraat mühendisliği, fizik, kimya veya biyoloji bölümlerinden mezun olmak ve Bakanlıkça yapılacak veya yaptırılacak sınavda başarılı olmak.

c)Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek-2 listesi 7 nci başlığı altında 7.2, 7.8, 7.9, 7.10, 7.11, 7.12, 7.13, 7.14, 7.15, 7.16, 7.17, 7.18, 7.23, 7.25, 7.26, 7.29, 7.30, 7.31, 7.32, 7.33 bentlerinde sayılan faaliyet veya tesisler için, (a) ve (b) bentlerinde sayılan bölümlere ek olarak veteriner fakültesinden mezun olmak, bu tesislerde sürekli istihdam ediliyor ve Bakanlıkça yapılacak veya yaptırılacak sınavda başarılı olmak.

ç)Bakanlık merkez ve taşra teşkilatının çevre yönetimi ve çevresel etki değerlendirmesi birimlerinde, 6 ncı maddede belirtilen görev ve sürelerde çalışmış olmak.

Çevre Görevlisi Belgesi:

Bakanlıkça yapılacak veya yaptırılacak sınavda 70 ve üzeri puan alarak başarılı olanlara Bakanlık tarafından "Çevre Görevlisi Belgesi" verilir. Çevre mühendisleri ile çevre mühendisliği alanında lisansüstü eğitime sahip kişilere istekleri hâlinde sınav şartı aranmaksızın "Çevre Görevlisi Belgesi" verilir. Bakanlık merkez ve taşra teşkilatının çevre yönetimi ve çevresel etki değerlendirmesi ile ilgili teknik birimlerinde;

Çevre ve orman uzmanı, şube müdürü veya en az 4 yıllık üniversitelerin teknik bölümlerinden mezun olup teknik personel olarak en az beş yıl görev yapmış olanlara,

İl müdür yardımcısı, il müdürü, daire başkanı ve üstü görevlerde en az üç yıl görev yapmış olanlara, istekleri hâlinde sınav ve ücret şartı aranmaksızın "Çevre Görevlisi Belgesi" verilir.

Çevre İzni veya Çevre Lisansı almalı mıyım

Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği'nin Ek-1 ve Ek-2 listelerinde yer alan işletmelerin Çevre İzni veya Çevre Lisansı veya Çevre İzin ve Lisansı alması gerekmektedir. Kapsamda yer alan işletmelerin faaliyette bulunabilmeleri için, öncelikle Geçici Faaliyet Belgesi (GFB) alması gerekmektedir. Geçici faaliyet belgesi alan işletmeler belge tarihinden itibaren 6 ay içerisinde çevre izin veya çevre izin ve lisans belgesini almak için başvuruda bulunmalı ve GFB veriliş tarihinden itibaren 1 yıl içerisinde çevre izin lisans belgesinin alınması gerekmektedir. Alınan Çevre İzin ve Lisans Belgelerinin 5 yıl geçerliliği bulunmaktadır.

 2872 Sayılı Çevre Kanunu'na göre Hava Emisyonu konulu Çevre İzni almadan faaliyet gösteren tesislere49.095 Türk Lirası idarî para cezası verilir.

 2872 Sayılı Çevre Kanunu'na göre Atıksu Deşarjı konulu Çevre İzni almadan faaliyet gösteren tesislere122.748 Türk Lirası idarî para cezası verilir.

 2872 Sayılı Çevre Kanun'da ve yönetmeliklerde öngörülen usûl ve esaslara, yasaklara veya sınırlamalara aykırı olarak atık toplayan, taşıyan, geçici ve ara depolama yapan, geri kazanan, geri dönüşüm sağlayan, tekrar kullanan veya bertaraf edenlere 49.095 Türk Lirası idarî para cezası verilir. Öngörülen idarî para cezaları kurum, kuruluş ve işletmelere üç katı olarak verilir.

Çevre görevlisi yükümlülükleri

Tesis ve faaliyette çalışan veya Çevre yönetim birimi çevre görevlisi; Faaliyet veya Tesis bünyesinde Mevzuata uygun bir şekilde Çevre yönetimi faaliyetlerini yürütmek ve koordine etmek Düzenli aralıklarla Yürütülen çalışmaları Takip ederek ilgili mevzuatta belirlenen yükümlülüklerin yerine getirilip getirilmediği tespitini etmekle, Senede 1, defadan az olmamak üzere ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda iç tetkik gerçekleştirmek veya iç tetkik sonucunda rapor hazırlamakla, ilgili raporu tesis yada faaliyet sorumlusuna/sahibine sunmak, tesis veya faaliyet içerisinde muhafaza edilmesini sağlamak, Uygunsuzluk tespit edinildiğinde tesis ve faaliyetin sorumlusuna/sahibine uygunsuzluğun giderilmesi doğrultusunda önerilerde bulunmak veya uygunsuzluğun giderilip giderilmediğinin analizini yapmak, Çalışan Personeli çevresel konularda öğretici eğitim çalışmaları yapmak veya özendirici faaliyetleri düzenlemek, Tesis ve faaliyetin çevresel konulardan alması gerekli olan izin lisans veya belgeleri alma, yenileme çalışmalarını yürütmek, Talep edilecek bilgi ve belgeleri belirlenen formatta zamanında veya eksiksiz iletmek, Bakanlık yada çevre ve şehircilik müdürlükleri yapılacak denetimler esnasında; Tesis ve faaliyette hazır bulunmak, Talep edilen bilgi ve belgeleri sağlamak, Öğrenimi gördüğü bilgileri ticari sır mahiyetinde saklı tutmak ile yükümlüdür.

Çevre Görevlisi Çalıştırma ve Çevre Yönetim Birimi Kurma Kriterleri:

Tesis veya faaliyetlerden; "Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliğin" Ek-1 listesinde yer alan faaliyet veya tesisler, çevre yönetim birimlerini kurmak ya da yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmalarından Çevre Yönetimi Hizmeti almak, Aynı yönetmeliğin Ek-2 listesinde yer alan tesisler, en az bir Çevre Görevlisi istihdam etmek ya da yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmalarından çevre yönetimi hizmeti almak veya "çevre yönetim birimi" kurmak, zorundadır.

Organize sanayi bölgeleri yönetimleri bünyesinde, en az bir çevre görevlisinin istihdam edilmesi veya çevre yönetim biriminin kurulması ya da çevre danışmanlık firmalarından çevresel faaliyetlerin yürütülmesi hususunda çevre yönetimi hizmetinin alınması zorunludur. Belediyeler, il özel idareleri ve mahalli idare birlikleri veya bunların iştirakleri, Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliğin Ek-1 ve Ek-2 listelerinde yer alan tesis veya faaliyetleri çevresel açıdan yönetmek üzere en az bir çevre görevlisi çalıştırmakla veya çevre yönetim birimi kurmak ya da yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmalarından çevresel faaliyetlerin yürütülmesi hususunda çevre yönetimi hizmeti almakla yükümlüdür.

Sağlık kuruluşları ve hastanelerden, yatak kapasitesi 20 ve üzerinde olanlar en az bir çevre görevlisi çalıştırmak veya çevre yönetim birimi kurmak ya da yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmalarından hizmet almakla yükümlüdürler.

Çevre Görevlilerinin Yükümlülükleri:

Çevre yönetim birimi ya da tesis veya faaliyette çalışan çevre görevlisi;

a)Tesis veya faaliyet bünyesinde;

Çevre yönetimi faaliyetlerini mevzuata uygun bir şekilde yürütmek ve koordine etmekle,

Yürütülen çalışmaları düzenli aralıklarla izleyerek ilgili mevzuatta belirtilen yükümlülüklerin yerine getirilip getirilmediğini tespit etmekle,

Yılda bir defadan az olmamak üzere ilgili mevzuat hükümlerine göre iç tetkik gerçekleştirmek ve iç tetkik sonucunda bir rapor hazırlamakla, bu raporu tesis veya faaliyet sahibine/sorumlusuna sunmak ve tesis veya faaliyet bünyesinde muhafaza edilmesini sağlamakla,

Uygunsuzluk tespit edildiğinde tesis veya faaliyetin sahibine/sorumlusuna uygunsuzluğun giderilmesi için önerilerde bulunmak ve uygunsuzluğun giderilip giderilmediğinin takibini yapmakla,

Çalışanlara çevresel konularda bilgilendirici eğitim çalışmaları yapmak ve özendirici faaliyetler düzenlemekle,

b)Tesis veya faaliyetin çevresel konularda alması gerekli izin, lisans ve belgeleri alma, güncelleme ve/veya yenileme çalışmalarını yürütmekle,

c)İstenecek bilgi ve belgeleri belirtilen formatta; zamanında ve eksiksiz olarak iletmekle,

ç)Bakanlık veya İl Çevre ve Şehircilik Müdürlüğünce yapılacak denetimler sırasında;

Tesis veya faaliyette hazır bulunmakla,

İstenen bilgi ve belgeleri sağlamakla,

d)Öğrendikleri ticari sır mahiyetindeki bilgileri saklı tutmakla, yükümlüdür.

Çevre İzin Başvurusunda İzlenecek Yol

Çevre İzni Başvurusu İçin Adımlar ve Gerekli Belgeler

ÇEVRE İZİN BELGESİ adı altında yapılacak başvurularda birinci adım izin konusu ile ilgili Özel Belgenin temini olmalıdır. (örneğin; emisyon için İl müdürlüğü uygunluk yazısı) İkinci adımda ise Ortak Belgeler ve izin konusu ile ilgili özel belge/belgeler beraberinde Geçici Faaliyet Belgesi başvurudur. Üçüncü ve son adımda ise İzin sürecini tamamlamak üzere Başvuru kapsamınıza uygun bilgi ve belgelerin (örneğin; emisyon için Emisyon Ölçüm Raporu)teslimidir.

ÇEVRE İZİN KONULARI

Çevre İzinleri beş ana başlık halinde ÇEVRE İZİN BELGESİ adı altında bir araya toplanmıştır.

  • Emisyon
  • Gürültü
  • Deşarj
  • Tehlikeli Madde Deşarjı
  • Derin Deniz Deşarjı

Emisyon Konulu Çevre İzni

  • Birinci adım      : İl Müdürlüğü uygunluk yazısı örneği
  • İkinci adım       : Geçici faaliyet belgesi (Başvuru İçin Gerekli Belgeler)
  • Üçüncü adım   : Emisyon ölçüm raporu

Gürültü Konulu Çevre İzni

Atıksu Konulu Çevre İzni

  • Birinci adım      : Atıksu arıtma tesisi proje onayı 
    (27.4.2004 tarihinden sonra inşaatı başlamış atıksu arıtma tesisleri için) veya muaf olduğuna dair belge (27.04.2004 tarihten önce kurulan veya inşaatına başlanılan atıksu arıtma tesisleri için)
  • İkinci adım      : Geçici faaliyet belgesi  (Başvuru İçin Gerekli Belgeler)
  • Üçüncü adım  : Atıksu deşarjı teknik bilgiler listesi tıkla

Tehlikeli Madde Atıksu Konulu Çevre İzni

  • Birinci adım     : Tehlikeli madde arıtma tesisi proje onayı 
    (27.4.2004 tarihinden sonra inşaatı başlamış atıksu arıtma tesisleri için) veya muaf olduğuna dair belge (27.04.2004 tarihten önce kurulan veya inşaatına başlanılan atıksu arıtma tesisleri için)
  • İkinci adım      : Geçici faaliyet belgesi (Başvuru İçin Gerekli Belgeler)
  • Üçüncü adım  : Tehlikeli madde atıksu desarjı teknik bilgiler  tıkla

Derin Deniz Desarjı Konulu Çevre İzni

  • Birinci adım     : Derin deniz desarjı proje onayı
  • İkinci adım      : Geçici faaliyet belgesi (Başvuru İçin Gerekli Belgeler)
  • Üçüncü adım  : Derin deniz desarjı teknik bilgiler tıkla

Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü Geçici Faaliyet Belgesi / Taahhütname Örneği İçin Tıkla


Yetkilendirme ve çevre danışmanlık firmalarının nitelikleri:

Çevre izin veya çevre izin ve lisans e-başvuru dosyasını ve başvuru için gerekli bilgi, belge ve raporları hazırlayacak çevre danışmanlık firmaları Bakanlıktan yeterlik belgesi almak zorundadır. Yeterlik Belgesinin verilmesi, çevre danışmanlık firmalarında aranacak şartlar, yeterlik şartlarına uygunluk kontrolü ve belgenin iptal edilmesi ile ilgili usul ve esaslar Bakanlıkça hazırlanacak bir tebliğ ile düzenlenir.

Çevre görevlisinde aranılacak nitelikler

Tesis veya faaliyet ile bunların çevre yönetim birimlerinde veya yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmalarında çalışacak çevre görevlilerinde aranılacak nitelikler şunlardır:
- En az dört yıllık üniversitelerin çevre mühendisliği bölümünden mezun olmak.
- En az dört yıllık üniversitelerin balıkçılık teknolojisi mühendisliği, endüstri mühendisliği, fizik mühendisliği, gıda mühendisliği, hidrojeoloji mühendisliği, inşaat mühendisliği, jeoloji mühendisliği, jeofizik mühendisliği, kimya mühendisliği, makine mühendisliği, metalurji ve malzeme mühendisliği, maden mühendisliği, orman mühendisliği, orman endüstri mühendisliği, su ürünleri mühendisliği, tekstil mühendisliği ve ziraat mühendisliği, fizik, kimya veya biyoloji bölümlerinden mezun olmak ve Bakanlıkça yapılacak veya yaptırılacak sınavda başarılı olmak.
- Bakanlık merkez ve taşra teşkilatının çevre yönetimi ve çevresel etki değerlendirmesi birimlerinde, yönetmelikte belirtilen görev ve sürelerde çalışmış olmak.

ÇEVRE DANIŞMANLIK, ÇEVRE YÖNETİMİ, ÇEVRE GÖREVLİSİ HİZMETLERİ

Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği gereği;

 EK-I ( Çevreye Kirletici Etkisi Yüksek Olan Faaliyet veya Tesisler ) kapsamındaki faaliyetler en az 2 çevre görevlisini, 

EK-II (Çevreye Kirletici Etkisi Olan Faaliyet veya Tesisler) kapsamındaki faaliyetler ise en az 1 çevre görevlisini kendi bünyelerinde istihdam etmek veya danışmanlık hizmeti almak zorundadırlar.

Çevre görevlisi çalıştırma, çevre yönetim birimi

Tesis ve faaliyetlerden; Çevre Kanununca Alınılması Gerekli İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelikte Ek-1 listesinde bulunan alan faaliyet ve çevre yönetim birimleri kurmak, yetkilendirilmiş çevre danışmanlık, çevre yönetim hizmeti almak Çevre Kanunun-ca Alınması Gerekli İzin ve Lisanslar Hakkın, da Yönetmeliğin Ek-2 listesinde bulunan tesis en az bir çevre görevlisi bulundurma veya yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmasından çevre yönetimi hizmeti almak ve çevre yönetim birimi oluşturmak mecburiyetindedir. Yönetimleri bünyesinde, org sanayi bölgeleri bir çevre görevlisi istihdam edilmesi ve çevre yönetim birimi kurulması veya çevre danışmanlık firmasından çevresel faaliyetlerin yürütülmesi açısında çevre yönetimi hizmetini almak ile yükümlüdür. Belediye il özel idareleri veya mahalli idare birliklerinin ve bunların dahilinde, Çevre Kanununca Alınması Gerekli İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliğin Ek-1 ve Ek-2 listelerinde bulunan tesis ve faaliyetleri çevresel açılardan yönetmek üzere bir çevre görevlisi personeli çalıştırmakla ve çevre yönetim birimi yada yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmasından çevresel faaliyetlerin sürdürülmesi hususunda çevre yönetim hizmeti almakla yükümlüdür Hastaneler ve sağlık kuruluşları yatak kapasitesi yirmi ve üzerinde olan bir çevre görevlisi çalıştırmak ve çevre yönetim (birimi) kurmak veya yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmasından hizmet almak ile yükümlüdür.

Çevre İzinleri İş Akışı Nasıldır, Geçici Faaliyet Belgesi İzin Lisans Süreci Nedir Nasıl Alınır

Geçici Faaliyet Belgesi

Tesisin çevre izin veya çevre izin ve lisans başvurusu yaptığında (Elektronik başvuru dosyasında EK-3A ve EK-3B’de belirtilen bilgi, belge ve raporların bulunması zorunludur. Geçici faaliyet belgesi e-başvuru dosyası yetkili merci tarafından otuz gün içerisinde incelenir) faaliyeti esnasında ilgili mevzuata uygun olarak çalıştığını belgelemesi için yapılan başvurunun yetkili merci tarafından uygun bulunması durumunda işletmeye, gerekli bilgi, belge ve raporların tamamlanması için 1 (bir) yıl süreli süreler için tesise verilen belgeyi tanımlamaktadır.

Geçici Faaliyet Belgesi Başvuru Formu EK3A için tıklayınız

Geçici Faaliyet Belgesi Başvuru Formu Ekleri EK3B için tıklayınız

Firma olarak hangi izin konusuna başvuru yapılırsa yapılsın ilk defa alınacak ise öncelikle Geçici Faaliyet Belgesi alınması gerekmektedir. Geçici Faaliyet Belgesi başvuruda istenen bilgi ve belgeler yukarıdaki linkler den EK 3A ve EK 3B formlarından ulaşabilirsiniz. 
Geçici faaliyet Belgesi anlamı hangi konuda izin alınacak ise o konuda Bakanlık firmanızı 1 yıl süre ile faaliyet göstermenize  izin vermiş anlamına gelir. Fakat  Geçici Faaliyet Belgesi onaylandıktan yani alındıKtan sonraki ilk 6 ay içerisinde hangi izin konusunda geçici faaliyet belgesi alındı ise o konu için başvuru yapılması gerekir. ilk 6 ay içinde başvuru yapılmaz ise Geçici Faaliyet Belgeniz 1 yıl kullanabilirsiniz fakat o konu ile ilgili izin süreciniz ile ilgili tekrar Geçici Faaliyet Belgesi başvuru yapılması gerekecektir. 

Kimler Çevre Görevlisi istihdam etme, Çevre Yönetim Birimi kurmak ve Çevre Danışmanlık Hizmeti almak zorundadır

Çevre Görevlisi, Çevre Yönetim Birimi ve Çevre Danışmanlık Firmaları Hakkında Yönetmeliği'ne göre; mülga Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliği;

 * Ek-1 listesinde yer alan işletmeler; çevre yönetim birimlerini kurmak veya çevre danışmanlık firmalarından çevre yönetimi hizmeti almak zorundadır.

 * Ek-2 listesinde yer alan işletmeler; bir çevre görevlisini sürekli istihdam etmek veya çevre danışmanlık firmalarından çevre yönetimi hizmeti almak veya çevre yönetim birimi kurmak zorundadır.

 * Resmi Gazete'de 10.09.2014 tarih ve 29115 sayı ile yayımlanan Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği Madde 20'de "29/4/2009 tarihli ve 27214 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır. Diğer mevzuatta söz konusu Yönetmeliğe yapılan atıflar bu Yönetmeliğe yapılmış sayılır." denilmektedir.

 2872 Sayılı Çevre Kanunu Madde 20) m) ek 2 nci maddesinde öngörülen çevre yönetim birimini kurmayanlara 12.267 Türk Lirası, çevre görevlisi bulundurmayanlara ya da Bakanlıkça yetkilendirilmiş firmalardan hizmet almayanlara 8.178 Türk Lirası idarî para cezası verilir.

Çevre İzinleri nelerdir

Hava Emisyonu 

* Çevresel Gürültü 

* Atıksu Deşarjı 

* Derin Deniz Deşarjı

ÇEVRE DANIŞMANLIK HİZMET KAPSAMI

29.04.2009 tarihli 27214 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliğin Ek-1 veya Ek-2 kapsamında yer alan işletmelerin Çevre Görevlisi çalıştırması veya Çevre Danışmanlık Yeterlilik Belgesi almış firmalardan Çevre Danışmanlık Hizmeti alması zorunlu hale getirilmiştir.

Çevre izin veya çevre izin ve lisansı başvurusu çevre yönetim birimi, istihdam edilen çevre görevlisi ya da Bakanlıkça yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmaları tarafından yapılır.

Bu Yönetmeliğin Ek-1 ve Ek-2’sinde belirtilen faaliyet ve tesislerin başvuru dosyalarında Ek-3’te belirtilen bilgi, belge ve raporların sunulması zorunludur. Yapılan başvurunun yetkili merci tarafından uygun bulunması durumunda işletmeye, gerekli bilgi, belge ve raporların tamamlanması için bir yıl süreli GEÇİCİ FAALİYET BELGESİ verilir.

 

İzin ve lisansa esas teşkil edecek tüm ölçüm ve analizlerin Bakanlığa veya Bakanlıkça yetkilendirilmiş kurum ve kuruluşlara yaptırılması gereklidir.

 

EK-1 ve EK-2 listelerinde yer alan işletmelerin, geçici faaliyet belgesinin alınmasından itibaren en geç altı ay içerisinde çevre izin veya çevre izin ve lisansının e-başvuru sürecini tamamlamaları zorunludur. Başvuru sürecinin tamamlanması aşamasında, EK-3C’de belirtilen bilgi, belge ve raporlar sunulur. Bu süre içinde başvuru tamamlanmaz ise geçici faaliyet belgesi iptal edilir.

 

E-başvuru sürecinin tamamlanmasından sonra, başvuru yetkili merci tarafından seksen gün içerisinde incelenir. Söz konusu e-başvuru dosyasında herhangi bir bilgi, belge ve raporun eksik olmaması ve başvurunun uygun bulunması halinde yetkili merci tarafından, çevre izin veya çevre izin ve lisans belgesi düzenlenerek işletmeciye verilir.

 

Söz konusu e-başvuru dosyasında herhangi bir bilgi, belge ve raporun eksik olması halinde, yetkili merci eksiklikleri işletmeciye ve hizmet satın alımı yoluyla işlemlerin gerçekleştirilmesi durumunda yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmasına bildirir. Bildirim tarihinden itibaren eksikliklerin seksen gün içinde tamamlanarak yetkili mercie gönderilmesi zorunludur. Eksikliklerin giderilmesi durumunda yetkili merci tarafından çevre izin veyaÇEVRE İZİN VE LİSANS BELGESİ düzenlenerek işletmeciye verilir.

 

İşletmelere verilen çevre izin veya çevre izin ve lisansı, beş yıl süre ile geçerlidir.

 

Aşağıdaki durumlarda çevre izin ve/veya lisans alma süreci yeniden başlatılır:

a) İşletmenin faaliyet yerinin değişmesi,

b) İşletmenin faaliyet konusunun değişmesi,

c) İşletmenin yakıtının ve/veya yakma sisteminin değişmesi,

ç) İşletmenin toplam üretim kapasitesinin en az 1/3 oranında artması,

d) İşletmenin yakma/anma ısıl gücünün en az 1/3 oranında artması.

 

İşletmenin en az üç yıl süre ile çalışmaması durumunda çevre izin ve/veya lisans alma süreci yeniden başlatılır.

 

Aynı adreste bulunan ancak işletmecisi/tüzel kişiliği farklı olan işletmeler ayrı ayrı çevre izin veya çevre izin ve lisans belgesi almakla yükümlüdürler.

 

* Geçici faaliyet belgesi veya çevre izin veya çevre izin ve lisansı belgesi olmaksızın faaliyette bulunan işletmeler hakkında 2872 sayılı Çevre Kanununun ilgili maddeleri uyarınca idari yaptırımlar uygulanır.

Geçici Faaliyet Belgesi İptal Edilirse

Geçici faaliyet belgesi iptal edilen veya geçici faaliyet belgesinin süresi içerisinde çevre izni veya çevre izin ve lisansını alamayan işletmeler; bir defaya mahsus olmak üzere, başvuruda bulunulan her bir çevre izin ve/veya lisans konusu için 16 ncı madde uyarınca belirlenen belge bedeli kadar ödeme yaparak tekrar müracaatta bulunur. Bu işletmeler için izin süreci yeniden başlatılır ve işletme kendi adına yeni geçici faaliyet belgesi düzenlenene kadar faaliyette bulunamaz. Bu süre sonunda da çevre izni veya çevre izin ve lisansını alamayan işletmeler üç ay süresince tekrar müracaatta bulunamaz. Geçici faaliyet belgesi veya çevre izin veya çevre izin ve lisansı belgesi olmaksızın faaliyette bulunan işletmeler hakkında 2872 sayılı Çevre Kanununun ilgili maddeleri uyarınca idari yaptırımlar uygulanır.

Çevre Danışmanlık Firması Nasıl Kurulur

Çevre mevzuatına tabi olan şirketlerin, bünyelerinde mevzuatla ilgili faaliyetleri yürütecek bir çalışana ihtiyaç duyması, 2010 yılında çevre görevlisi başlığı altında zorunlu hale getirildi. 2010 yılında yayımlanan, Çevre Görevlisi ve Çevre Danışmanlık Firmaları Hakkında Yönetmelik ile çevre danışmanlık firmaları sektörde varlık göstermeye başladı. Şu anda mevcut, Çevre ve Şehircilik Bakanlığından yetki almış danışmanlık firması 678 adettir. Bu sayı gün geçtikçe artmaktadır, sektör gün geçtikçe rekabet açısından daha zor bir hal almaktadır.

Yetkili çevre danışmanlık hizmeti verebilmek için Çevre ve Şehircilik Bakanlığının 21.11.2013 tarihinde yayımlamış olduğu Çevre Görevlisi, Çevre Yönetim Birimi ve Çevre Danışmanlık Firmaları Hakkında Yönetmelik şartlarını yerine getirmek gerekir.

Çevre Lisansları

Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik Ek-1 ve Ek-2 listelerinde yer alan işletmeler, faaliyetlerini sürdürdükleri süre boyunca, bir çevre görevlisi kontrolünde çalışmak zorundadırlar. Bu hizmet, ya istihdam edilen çevre görevlisi/görevlileri tarafından ya da çevre danışmanlık firmaları tarafından verilir.

Çevre Danışmanlık kapsamında, gerekli çevre izin / çevre lisanslarına başvurmak bizzat çevre görevlisi / görevlileri yetkisindedir.

Çevre İzin / Çevre İzin ve Lisansı Aşamaları

1) Geçici Faaliyet Belgesi (GFB)
Geçici faaliyet belgesi, işletmenin izin ve lisans başvurusu yaptığında, faaliyeti esnasında ilgili mevzuata uygun olarak çalıştığını belgelemesi için, yetkili mercie e-başvuru yapılır.

e–başvuru dosyası 30 gün içerisinde ilgili merci tarafından değerlendirilir ve başvuru olumlu bulunduğunda 1 yıl geçerli olan geçici faaliyet belgesi işletmeye verilir.

2) Çevre İzni / Çevre İzin ve Lisans Belgesi
GFB alındıktan sonra, işletme 6 ay içerisinde GFB’ni çevre izni/ çevre izni ve lisansına çevirmek zorundadır, bu süre içinde başvuru yapmayan işletmelerin belgesi iptal edilecek ve 6 ay boyunca müracaatta bulunamayacaklardır.


GFB’ni çevre izni/çevre izin ve lisansına çevirmek için gerekli olan bilgi, belge, ölçüm raporları ile yetkili mercie çevre görevlisi, şahsi e- imzasıyla elektronik ortamda başvuru yapar. Başvurunun uygun bulunması halinde 5 yıl geçerli olan çevre izni/çevre izin ve lisansı alınmış olur.

Lisans aşamasında izlenecek adımlar şu şekildedir:

1. adım Lisans konusu ile ilgili olarak özel belgelerin hazırlanması
2. adım ortak belgelerin hazırlanması
3. adım ise lisans aşamasının tamamlanması için gerekli bilgi ve belgelerin sunulması

ÇEVRE İZİN-LİSANS, GEÇİCİ FAALİYET BELGESİ BAŞVURULARI

  • Tesisinizin GFB ve İzin-Lisans İşlemleri kapsamında;
  • Tabi olunan izin lisans konularının belirlenmesi,
  • Tesisin fiziki ve teknik alt yapısının oluşturulması amacıyla teknik danışmanlık hizmeti verilmesi,
  • Tesisin başvuru yapılacak Çevre İzin-Lisans Belgesine uygun hale getirilmesi, tesisin yasal denetim sürecine hazırlanılması,   
  • Teknik uygunluk raporların, iş akım şemalarının ve gerekli diğer dokümanların hazırlanarak yetkili makama elektronik ortamda sunulması,
  • Geçici Faaliyet Belgesi alınması,
  • Tesisin Geçici Faaliyet Belgesi ile faaliyetine başlaması ve Çevre İzin-Lisans başvuru işlemleri aşamasına geçilmesi  İzin-Lisans işlemleri için gerekli ölçüm, analiz, rapor bilgi ve belgelerin belirlenmesi,
  • Tesisin teknik uygunluk raporlarının hazırlanması, izin- lisans için gerekli diğer bilgi ve belgelerin düzenlenmesi,
  •  Çevre İzin- Lisans Belgesine başvuru için gerekli evrakların internet ortamında yetkili makam sunulması
  • Çevre İzin-Lisans belgesinin alınması,


Çevre yönetim birimi

Çevre yönetim birimleri bir tanesi çevre mühendisi ve çevre mühendisliği alanlarında yüksek lisans ve üzeri eğitimini tamamlamış çevre görevlisi olmak ile iki çevre görevlisi daimi olarak istihdam edilmesi mecburidir. Benzer vergi numarasına sahip tesis ve faaliyetler tek çevre yönetimi birimi çevre yönetim faaliyetlerini sürdürebilir. Çevre yönetimi birimi kurmayı düşünen tesis ve faaliyetler Bakanlık onayı alırlar. Bir ve üzeri tesis yada faaliyetten sorumlu olan çevre yönetimi birimi sorumluluk alanları Bakanlığa bildirme zorunluluğundadır. Bakanlık çevre görevlisi çevre mühendisleri benzer hakka sahip olarak çevre yönetim birimlerinde çalışma yapar.

Çevre Danışmanlık Firması Ne iş Yapar Hangi Ne Tür Hizmetler verir

Çevre Görevlimiz Çevre Danışmanlık Faaliyeti kapsamında aşağıdaki danışmanlık hizmetlerini gerçekleştirir. 

  • online.cevre.gov.tr adresinden firmanın kayıt edilmesi ve tesislerin sisteme girilmesini gerçekleştirir.
  • Çed Gereklidir yazısının alınması
  • Çed Muafiyet yazısının alınması
  • Çed Kapsam Dışı Yazılarının Alınması
  • Gürültü Muafiyet Yazılarının Alınması
  • Emisyondan Muaftır Yazısının Alınması
  • Teknik Uygunluk Yazılarının Alınması
  • Emisyon Ölçümlerinin Koordine Edilmesi
  • Atıksu Arıtma Tesisi Proje Onayı Muafiyet Yazısının alınması
  • Emisyon Baca Yüksekliklerinin Uygunluğunun Kontrol Edilmesi
  • Proses Özeti İş Akış Şeması Hazırlanması
  • Tehlikeli ve Tehlikesiz Atıklar için İl Müdürlüğü Uygunluk Yazılarının Alınması
  • Ticari Evrakların Kontrol Edilmesi ve Düzenlenmesi(Ticaret Sicil Gazetesi, Kapasite Raporu, Vergi Levhası vb)
  • Tehlikeli Atıkların online.cevre.gov.tr adresinden bildirim yapılması
  • Ambalaj Atıklarının Bildirim yapılması
  • Atık Yağların Bildiriminin Yapılması
  • Tıbbi Atıkların Bildiriminin Yapılması
  • Atık Sahasının Dizayn edilmesi ve koordinasyonun sağlanması
  • Atıkların lisanslı kuruluşlara verilmesi için koordine edilmesi
  • Çalışanların bilinçlendirme çalışmalarının yapılması
  • Çevre tatbikatlarının yapılmasını sağlaması
  • Yıllık Tüm çevre mevzuatlarına göre iç denetimin yapılması
  • İl Çevre ve Bakanlık Denetimlerinde firmada bulunması
  • Atıksu Deşarj ölçümlerinin yapılması için koordinasyon sağlaması
  • Bakanlık  ve Çevre ve Şehircilik il Müdürlüklerinin isteyeceği bilgi ve belgeleri koordine etmesi
  • Fabrika gürültü seviyesinin en aza indirilmesi için gerekli izolasyon faaliyetleri için koordinasyon sağlaması

Üretici olarak atık yönetimi için üzerime düşen yükümlülükler nelerdir

Atıkların üretilmesinden biriktirilmesine, geçici olarak depolanmasından nakliyesine, nakliyesinden bertaraf tesisine ulaşmasına kadar bütün süreçlerden sorumludur.

Tehlikeli atıkların kontrolü yönetmeliği Madde 9 ‘da belirtildiği üzere Atık üreticisi;

— Atık üretimini en az düzeye indirecek şekilde gerekli tedbirleri almakla,

— Atıkların insan sağlığı ve çevreye yönelik zararlı etkisini, bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak en aza düşürecek şekilde atık yönetimini sağlamakla, üç yıllık atık yönetim planını bu Yönetmeliğin yürürlüğe giriş tarihinden itibaren altı ay içinde hazırlayarak valilikten onay almakla,

—Bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak, atıklarını tesislerinde geçici olarak depolaması durumunda  valilikten izin almakla,

—Ürettiği atıklarla ilgili kayıt tutmakla, atığını göndereceği çevre lisansı almış olan  geri kazanım ya da bertaraf tesisinin istemiş olduğu uluslararası kabul görmüş standartlara uygun ambalajlama ve etiketleme yapmakla,

—Atık Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin ekinde yer alan EK-IV’te (M) işareti ile bulunup EK-III B’de belirtilen özellikleri içermediği öne sürülen atıklar için bu atıkların tehlikeli olmadığını Bakanlıkça yetkilendirilmiş kurum/kuruluşlara ait laboratuvarlar ve/veya uluslararası kabul görmüş kuruluşlarca yapılan analizlerle Bakanlığa belgelemekle,

—Atığın niteliğinin belirlenmesi için yapılan harcamaları karşılamakla,

—Atık beyan formunu her yıl takip eden yılın en geç Mart ayı sonuna kadar bir önceki yıla ait bilgileri içerecek şekilde Bakanlıkça hazırlanan web tabanlı programı kullanarak doldurmak, onaylamak ve çıktısını almak  ve beş yıl boyunca bir nüshasını saklamakla,

— Atık depolanması veya bertarafının tesis dışında yapılması durumunda taşıma formunu doldurmak ve öngörülen prosedüre uymakla,

—Atık taşımacılığında mevcut uluslararası standartlara uymakla,

—Atığı bertaraf tesisinin kabul etmemesi durumunda taşıyıcıyı başka bir tesise göndermekle veya taşıyıcının atığı geri getirmesini ve bertarafını sağlamakla,

—Atıklarını bu Yönetmelikteki esaslara uygun olarak kendi imkânları ile veya çevre lisansı almış atık bertaraf tesisinde gerekli harcamaları karşılayarak veya belediyelerle ya da gerçek ve tüzel kişilerle kurulacak ortak atık  bertaraf tesislerinde bertaraf etmek veya ettirmekle,

— Atıkların fabrika sınırları içinde tesis ve binalardan uzakta beton saha üzerine yerleştirilmiş sağlam, sızdırmaz, emniyetli ve uluslararası kabul görmüş standartlara uygun konteynırlar içerisinde geçici olarak muhafaza etmekle, konteynırların üzerinde tehlikeli atık ibaresine yer vermekle, depolanan maddenin miktarını ve depolama tarihini konteynırlar üzerinde belirtmekle, konteynırların hasar görmesi durumunda atıkları, aynı özellikleri taşıyan başka bir konteynıra aktarmakla, konteynırların devamlı kapalı kalmasını sağlamakla, atıklarını kimyasal reaksiyona girmeyecek şekilde geçici depolamakla,

—Ayda bin kilograma kadar atık üreten üretici biriktirilen atık miktarı altı bin kilogramı geçmemek kaydı ile valilikten izin almaksızın atıklarını arazisinde en fazla yüz seksen gün geçici depolayabilir. Bu durumda herhangi bir tehlike halinde arazide önlem alabilmek için en az bir kişiyi görevlendirmekle ve bu kişinin iletişim bilgilerini valiliğe bildirmekle,

—Bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak geri kazanım ve bertaraf tesislerine gönderilmeden önce kendi atıklarını gerekli önlemleri alarak fiziksel, kimyasal veya biyolojik işlemlerle zararsız hale getirmek, bakiye atık oluşuyor ise uygun şekilde çevre lisansı almış bertaraf ve geri kazanım tesisine götürmekle veya gönderilmesini sağlamakla,

— Tesis içinde atıkların toplanması taşınması ve geçici depolanması gibi işlemlerden sorumlu olan çalışanların sağlığı ve emniyeti ile ilgili her türlü tedbiri almakla,

— Kaza sonucu veya kasti olarak atıkların dökülmesi ve bunun gibi olaylar sunucu meydana gelen kirliliğin önlenmesi amacıyla, atığın türüne bağlı olarak olayın vuku bulduğu andan itibaren en geç bir ay içinde olay yerinin eski haline getirilmesi ve tüm harcamaların karşılanmasıyla,

— Kaza sonucu veya kasti olarak atıkların dökülmesi ve bunun gibi olaylar  vuku bulduğunda valiliği bilgilendirmek ve kaza tarihi, kaza yeri, atığın tipi ve miktarı, kaza sebebi, atık bertaraf  işlemi ve kaza yerinin rehabilitasyonuna ilişkin bilgileri içeren raporu valiliğe sunmakla,

—Faaliyetlerine yönelik inşaat ve işletme ruhsatı alınması aşamasında, tehlikeli atıklarının bu Yönetmelik hükümleri doğrultusunda bertarafının sağlanacağını belgelemekle,

yükümlüdür.

Çevre Danışmanlık Firmaları Hakkında Yayımlanan Yönetmelikler

12.11.2010 | 27757 | Çevre Görevlisi ve Çevre Danışmanlık Firmaları Hakkında Yönetmelik
21.11.2013 | 28828 | Çevre Görevlisi, Çevre Yönetim Birimi ve Çevre Danışmanlık Firmaları Hakkında Yönetmelik
06.05.2014 | 28992 | Çevre Görevlisi, Çevre Yönetim Birimi ve Çevre Danışmanlık Firmaları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik

Tanımlar

Yönetmelikte yer alan, bilinmesi gereken bazı tanımlara bakmakta fayda var.

Çevre Görevlisi: Faaliyetleri sonucu çevre kirliliğine neden olan ve/veya neden olabilecek ve Çevre Kanunu ve Kanununa dayanılarak yürürlüğe konulandüzenlemeler uyarınca denetime tabi tesislerin faaliyetlerinin mevzuata uygunluğunu, alınan tedbirlerin etkili olarak uygulanıp uygulanmadığını değerlendiren, tesis içi yıllık denetim programları düzenliyen görevli,

Genel Müdürlük: Çevresel Etki Değerlendirme, İzin ve Denetim Genel Müdürlüğü,

Koordinatör Çevre Görevlisi: Çevre danışmanlık firmasının ve firmada çalışan çevre görevlilerinin Yönetmelikte tanımlanan yükümlülükler kapsamında sağlıklı ve etkin bir şekilde çalışması için gerekli organizasyonu yapan, Bakanlığa ve işletmelere karşı sorumlu olan çevre görevlisi,

Çevre İzin ve Lisans Hizmetleri Çevre İzin Belgesi,

Çevre Kanunu uyarınca alınması gereken;
 

Hava emisyonu, Çevresel gürültü, Atık su deşarjı, Derin deniz deşarjı, Tehlikeli madde deşarjı..

 

 
Konularında işletme ve tesislerinin zorunlu olarak alması gereken izinlerdir. Denetime tabi işletmelerin faaliyetlerinde, mevzuata uygun, gerekli tedbirleri etkili olarak uygulaması gerekmektedir. Bu şartları taşıyan işletmelere çevre izin belgesi verilir.