SORU - CEVAP
MADEN MÜŞAVİRLİK ( YETKİLİ TÜZEL KİŞİ )
YER BULDURU HARİTASI ÇİZİMİ
Ruhsatlı maden sahasının en doğru ulaşım haritasının hazırlanması hizmetidir.
Maden Arama İzni
Yasa dışı bir şekilde maden araması yapmak kanunen suçtur. İster kişisel, isterseniz de kurumsal olarak bu izinlerin alınması şarttır. Yapacağınız çalışma için Maden Arama İzni almanız ilk işlem olmalıdır. Bu ruhsat için Türkiye Cumhuriye vatandaşı olan ve özel şirket ve de kamu iktisadi teşebbüsleri başvuru yapabilirler. Kamuda çalışan devlet memurları herhangi bir başvuru yapamazlar. Yaptıkları başvurular kabul edilmez. Yapılan müracatların bizzat olması ve posta ile olmaması gerekir. Online başvuru içinde çalışmalar devam etmektedir. Ancak, şuan için hizmet verilmemektedir.
Maden araması ile ilgili farklı gruplar mevcuttur. Ne tür bir maden araması yapacağınıza ve hangi grupta yer alan bir ruhsatı alacağınıza karar vermelisiniz. Bu aşamadan sonra başvuru işlemlerinizi başlatabilirsiniz. Maden aramasının hangi bölgede yapılacağı belirlenmelidir. İlgili alanın tapu bilgileri gerekmektedir. Bu noktada Maden Arama İzni almak için yapılan başvuruların dikkatli bir şekilde yapılması ve herhangi bir hatanın yapılmaması şarttır. Aksi halde yapılan hatalarda düzeltme yapılmamaktadır. Yatırılan harçlar geri ödenmemektedir. Yapılacak olan başvurular için MTA yani Maden Teknik Arama Müdürlüğü’ne müracat etmeniz gerekir. Kabul edilen başvurular tarafınıza iletilecektir. Kabul sonrası yönetmeliğe göre 60 günlük süreniz olacaktır. Bu süre dilimi içinde bazı yapmanız gerekenler bulunmaktadır. Şahıs başvurularında T.C. Kimlik nolu nüfus cüzdanı onaylı bir şekilde sunulmalıdır. Şirket başvurularında Ticaret Sicil Gazetesini teslim etmelisiniz. Şahıs başvurularında vergi numarasını, şirket başvurularında il ve vergi numarasını gösteren belgeyi sunmalısınız. Kişisel başvurularda onaylı imza sirküsü gerekmektedir. Kurumsal başvurularda da yönetim onaylı olan imza sirküleri gerekmektedir. Başvurusu kabul edilen kişi veya kurumlardan belli bir miktar teminat istenmektedir. Bu teminatın ilgili birimlere yatırılması gerekmektedir. İlk harc ödemesi Vakıflar Bankasına, ruhsat sonrası gereken harc ödemesi de vergi dairesine yapılmalıdır. Bu müracatları noter onaylı bir vekilede yaptırabilirsiniz. 60 gün içinde tamamlanmayan evrak ve belgeler başvurunuzun iptaline yol açacaktır. Bu nedenle çok dikkatli olmalı ve işlemlerinizi zamanında yapmalısınız.
Ülkemiz maden kaynakları bakımından çok zengindir. Pek çokmaden türü bu topraklarda bulunmaktadır. Altından mermere, bakırdan bor madenine kadar pek çok yer altı kaynağı ülkemizde bulunmaktadır. Bu madenleri aramak, bulmak, çıkarmak ve işlemek içinde Maden Arama İzni alınması öncelikli şartlardan biridir. Kanunsuz ve izinsiz yapılan her türlü arama sıçtur. Hapis cezasıda dahil olmak üzere çok ciddi maddi yaptırımları söz konusudur. Bu nedenle yapacağınız aramalar için öncelikle MTA kurumundan maden arama ruhsatı almalısınız. Bu şekilde yasal bir işlem yapmış olacaksınız. Ülkemizde var olan yer altı kaynaklarını çıkarmak ekonomiye ciddi katkı anlamına gelmektedir. Bu konuda devletinde belli destekleri bulunmaktadır. Destek ve teşvik paketleri hakkında detaylı bilgi için inceleme yapabilirsiniz. Her türlü başvuru ve izinler için MTA kurumuna başvuruda bulunabilirsiniz.
Madencilik Faaliyetlerine Yönelik Proje ve Harita Hizmetleri
Maden Arama Faaliyet Raporu
İlk müracaat sonrası hak sahibine tanınan iki aylık sürede maden arama ruhsat harç ve teminatları yatırılarak, ön inceleme raporu ve mali yeterliliği içeren maden arama projesiyönetmelikte belirtilen hususlara uygun bir şekilde tarafımızca hazırlanır, müracaat evrak ekleri tamamlanarak arama ruhsatı almak üzere Maden İşleri Genel Müdürlüğüne başvuruda bulunulur.
Ruhsat sahası için İlk hazırlanması gereken Ön inceleme raporu: Hedef sahayı seçmenin gerekçeleri, nedenleri ve aranacak maden/madenlerin belirtildiği; mevcut bilgiler doğrultusunda hazırlanmış yorum ve değerlendirmeleri içeren raporu, Hak sağlanan Ruhsat alanı üzerinde geniş anlamda yapılacak çalışmaları, maaliyetleri ve termin planını içerenMaden
Arama Projesinde; projenin amacı açık bir şekilde ifade edilerek müracaat sahibinin beklentisi ortaya konulur. Arama yapılacak sahanın seçiminden başlayıp, kaynak ve rezervin belirlenmesi, değerlendirilip sınıflandırılması, raporlama aşamasının sonuna kadar geçen tüm maden arama süreci (ön arama, genel arama, detay arama) bir termin planı kapsamında belirtilir. Bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesine yönelik yatırım ve mali yeterlilik bilgileri belgelenir.
Hazırlanan ön inceleme raporu, mali yeterliliği içeren maden arama projesi gerekli ve diğer evraklarla beraber Maden İşleri Genel Müdürlüğüne verilerek ruhsat müracaatı tamamlanır. Ruhsat müracaatının yapılması ve ruhsata hak sağlanması halinde sahada yapılan her çalışma dönemi sonunda ilgili raporlar tarafımızdan hazırlanarak Maden İşleri Genel Müdürlüğüne sunulur.
Maden Genel Arama Faaliyet Raporu
RAPORUN BAŞLIĞI: Başlık raporun konusunu ve içeriğini kısaca, açık ve yeterli bir biçimde ifade edecektir.
HAZIRLAYAN MÜHENDİS/MÜHENDİSLERİN:
Adı ve Soyadı : Unvanı :
Oda Sicil No :
Rapor Tarihi :
1.RUHSAT SAHASI BİLGİLERİ:
Ruhsat Sahibi : Ruhsatın Grubu :
Ruhsat No :
Erişim No :
Ruhsat Yürürlük Tarihi :
İli :
İlçesi :
Köyü :
Pafta No :
Alan (ha.) :
Koordinatları : (1/25000)
İçindekiler: Harita, şekil ve tablolar dâhil teknik rapor içeriğini listeleme tablosu.
2. ARANAN VE TESPİT EDİLEN MADEN/MADENLER: Aranan, tespit edilen ve/veya arama yapılmasına devam edilecek olan ilgili gruba ait mineral/ maden/madenler belirtilecektir.
3.ÖZET: Kısaca yerleşim, mülkiyet durumu, jeoloji ve mineralizasyonu, varsa ön arama döneminde keşfedilen/ bulunan kaynak/rezerv, maden yatağı vb. gibi bilgileri anlatan bir özet, arama, geliştirme ve operasyonlar ile ilgili sonuç ve öneriler belirtilecektir.
4.GİRİŞ:
4.1Coğrafik Konum:
a) Ruhsat sahasına erişim,
b) Bir nüfus merkezine ruhsatın yakınlığı ve ulaşımı,
c) İklim ve çalışma sezonunun uzunluğu,
ç) Proje ile alakalı madencilik işlemlerinde kullanılabilir enerji, su, madencilik personel kaynakları ve benzeri. 4.2 Alt Yapıya İlişkin Bilgiler: Topografya, yükseklik ve bitki örtüsü, yüzey hakları dâhil olmak üzere mal, mülk ve varsa diğer lisans, ruhsat veya diğer mülkiyet hakları ve bunları korumak için yerine getirilmesi gereken yükümlülükler, özel mülkiyet sınırları, bilinen ölçüde tüm çevre yükümlülükleri için mülkiyet durumu, bilinen ölçüde çalışma özelliklerine göre izinler için öneriler ve çalışma yapmak için alınmış izinler varsa belirtilmesi.
4.3 Öncel Çalışmalar: Sahanın Geçmişi; bilinen ölçüde ve varsa rapor üzerinde tanımlamak için her geçmiş ruhsat açısından
a) Ruhsat mülkiyet değişiklikleri, önceki ruhsat sahipleri,
b) Önceki ruhsat sahiplerinin ya da işletmecilerinin arama ve geliştirme çalışmaları tarafından üstlenilen genel sonuçları,
c) Önceki tahminlerinin güvenilirliği ve bu tahminlere göre kategoriler (mineral kaynakları ve uygun mineral rezervi tahmini),
ç) Önceki ruhsatlarda varsa herhangi bir üretim.
5.JEOLOJİ:
5.1Bölgesel jeoloji: Ruhsat sahasının da içinde yer aldığı bölgeye ilişkin genel jeoloji haritası ile genel formasyonlara ilişkin genel bilgiler,
5.2 Ruhsat sahasının jeolojisi: Ruhsat sahasında, sahada beklenen mineralizasyon/cevherleşmenin oluşum modeli ve büyüklüğü dikkate alınarak, seçilen uygun ölçekli maden jeolojisi haritası (1/25000, 1/10000, 1/5000, 1/2000 ölçekli gibi) ve jeolojik kesitleri yapılacak, bu harita ve kesitler üzerinde, ruhsat sahasının litolojik, litostratigrafik, mineralojik-petrografik, tektonik ve benzeri özelliklerinin belirlenmesine yönelik olarak da saha çalışması yapılarak, yüzey verileri toplanacak, ruhsat sahasındaki mineralizasyon/cevherleşme zonunun yan kayaçla alt-üst, yanal ilişki ve geçişler belirlenecek, cevherleşmenin olası sınırları tespit edilecek, tüm bu veriler belirtilecektir.
6.MADEN JEOLOJİSİ: Cevherleşme/mineralizasyonun sistemi (hidrotermal, epitermal gibi), tipi (masif, ağsal gibi) ve geometrisi (mercek, kütle, damar, tabaka gibi) hakkında öngörüde bulunulacak, yukarıda belirtilen çalışmalar ve bunlara ait sonuçlar değerlendirilecek, korelâsyonları yapılacak ve yorumlanacak, buna göre ruhsat sahasında kabul edilebilir boyutta bir mineral yoğunlaşmasının varlığı ortaya konularak, yeterli sayıdaki bu bilgi ve veriler kapsamında, daha güvenilirlikli tonaj ve tenör /kalite tahmini yapılacaktır.
6.1 Arama Yöntemleri: Sahada yapılan arama faaliyetlerinin ne olduğu açıklanacaktır.
6.2 Örnekleme Yöntemleri: Örneklemeler hem litolojik hem de cevherleşme/maden yatağının mineralojik tanımlamalarına uygun nitelikte ve yeterli miktarda yapılacak, Her türlü örneklemenin ne amaçla yapıldığı, örnekleme planı ve örnek alma usulleri açıkça ifade edilecek, her türlü örneğe ait laboratuvar tanımlamaları, sonuçları ve değerlendirmeleri için uluslararası sınıflamalar kullanılacak, alınan örneklere ait örnek lokasyon haritaları hazırlanacaktır.
a) İlgili yöntem ve yerin detayları, sayısı, türü, niteliği ve aralık ya da örneklerin yoğunluğu, örnekleme ve kapalı alanın büyüklüğü hakkında açıklama yapılacaktır,
b) Yapılan sondajın tanımı, açılımı, örnekleme metodu veya sonuçların maddi doğruluk ve güvenilirliğini etkileyebilecek faktörler açıklanacaktır,
c) Belirtilen örneklerin kalitesi de dâhil olmak üzere örneklerin kalitesi ile ilgili açıklamalar ve örneklemede önyargılara neden olabilecek faktörler belirtilecektir,
ç) Kayaç türleri, jeolojik kontrolleri, mineralize bölgelerin genişlikleri ve diğer parametreler hakkında açıklama, daha düşük dereceli örnekleme aralığı ile yüksek dereceli örnekleme aralıklarını oluşturmak için kullanılan parametreler belirtilecektir,
d) Gerçek numunelerin veya numune değerlerinin tahminsel genişliklerinin özeti yapılacaktır.
6.3 Cevherleşme/Mineralizasyon/Maden Yatağına Ait Bilgiler: Karşılaşılan, tespit edilen mineralize bölgeler ile olası ve/veya tespit edilen maden yatağı ve bu bölgeleri çevreleyen kaya türleri ile ilgili jeolojik kontroller, uzunluk, genişlik, derinlik, süreklilik, karakter, çeşit ve yayılım bakımından mineralizasyon dağılımını detaylandırma, tespit edilen madenin oluşum ortamı ve modeli, cevherleşme/mineralizasyonun yer altı jeolojik modelinin ortaya konulmasına yönelik olarak yapılan ya da yapılacak olan her türlü jeolojik etüt ve bunların sonuçlarını desteklemek amacıyla, yanal korelâsyonu en duyarlı şekilde ortaya koyacak ve iki/üç boyutlu model üretebilmesi için gerektiğinde jeofizik yöntemler uygulanacak, jeofizik veriler jeolojik veriler ile karşılaştırılacak, değerlendirilecek ve yorumlanacak ve maden jeolojisi haritasına işlenecektir.
6.4 Analiz/Testlerden Elde Edilen Verilerin Değerlendirilmesi ve Yorumlanması
a) Uygulanan kalite kontrol önlemleri ve veri doğrulama işlemlerinin açıklaması yapılacaktır,
b) Belirtilen verilerin doğrulandığı üzerine raporu imzalayanların açıklaması yapılacaktır,
c) Verilerin doğası ve varsa bu doğrulamadaki herhangi bir sınırlama hakkında açıklama yapılacaktır,
ç) Verileri doğrulamadaki herhangi bir eksiklik ya da arıza için nedenler açıklanacaktır.
6.5 Kaynak/Rezerv Raporu Tahmini/Hesaplaması:
a) Sadece uygulanabilir mineral kaynak ve mineral rezervi yöntemlerinin kullanımı gerekmektedir,
b) Mineral kaynakları ve maden rezervlerinin ayrı ayrı raporlanması, ancak hem mineral kaynakları ve hem de maden rezervi birlikte belirtildiğinde, eğer varsa mineral kaynakları içerisindeki maden rezervinin toplamı yer almalıdır,
c) Tahmini mineral kaynakları diğer mineral kaynakları kategorilerine eklenmelidir,
ç) Her kategoride mineral kaynakları ve maden rezervlerinin miktarı ve/veya kalite/tenör ile ilgili uygun detay bilgileri raporda belirtilmelidir,
d) Rapor mineral kaynakları ve maden rezervlerini tahmin etmek için kullanılan parametrelerin ve yöntemlerin anahtar varsayımlarını, ayrıntılarını içermelidir,
e) Raporda mineral kaynakların ve maden rezervlerinin tahmininden etkilenebilecek her faktör ( yasal izin, çevre, vergilendirme, pazarlama, sosyal, ekonomik veya diğer ilgili konular) tahmini ne ölçüde etkileyebilir, bir açıklaması yapılmalıdır,
f) Raporda, mineral kaynakların ve maden rezervlerinin tahmini hangi ölçüde madencilik, metalürji,
altyapı ve diğer ilgili faktörlerden etkilenebilir, açıklaması yapılmalıdır,
g) Raporda ön fizibilite çalışması veya mineral projesinin fizibilite çalışması yapılacak ise kullanılan potansiyel maden kaynakları, mümkün maden rezervi, muhtemel maden rezervi ve görünür maden rezervi tanımlamaları mineral kaynakları veya mineral rezervlerinin ekonomik analiz atıfları kullanılmalıdır,
6.6 Raporun Gelişim Özellikleri Üzerine Ek Açıklamalar: Bu dönemde işletme ruhsatı almak üzere müracaat edilmesi durumunda kısa ve özetle;
a) Madeni İşletme – varsayılan madencilik metodu ve yıllık üretim tahmini,
b) Geri Kazanım – cevherin değerlendirilmesi için varsayılan/önerilen zenginleştirme yöntemleri,
c) Pazar - cevherin pazarlanması için piyasalar hakkında bilgi verilmesi,
ç) Sözleşmeler- Madencilik, konsantre, rafine, eritme, ulaşım, veya işletme masrafları hakkında kısa bilgi,
d) ÇED – iyileştirme,
e) Vergi - Uygulanabilecek Vergi oranları, telif hakları ve diğer devlet harçları veya tahmin proje gelirleri üzerine bir açıklama yapılacaktır,
f) Sermaye ve İşletim Maliyet Tahminleri - sermaye ve işletme maliyeti tahminleri, tablo şeklinde belirtilmelidir,
g) Ekonomik Analiz -görünür maden rezervi ve muhtemel maden rezervi için metal fiyatları,
ğ) Madencilik Süresi - Beklenen madencilik süresi ve araştırma potansiyeli üzerine bir açıklama belirtilecektir.
7.YATIRIM HARCAMALARI: Genel arama faaliyetlerine ilişkin yatırım harcamaları belgelenecek ve bir sonraki yılda/dönemde yapılması öngörülen yatırımlar belirtilecektir.
8. SONUÇLAR
9.KAYNAKLAR DİZİNİ: Raporda kullanılan her türlü bilgi ve belge, kaynaklar dizininde yer alacaktır.
Madencilik Faaliyetleri Nelerdir
o Alan sorgulama işlemleri
o Arama Ruhsat Alımı ve Devir İşlemi
o İşletme Ruhsat Alımı ve Devir İşlemi
o Arama Faaliyet Raporu Hazırlanması
o Arama Dönemi Üretim İzin Belgesi Alınması
o İşletme Projesi Hazırlanması (Açık / Kapalı İşletme)
o Birleştirme Talepli İşletme Projesi Hazırlanması
o İşletme İzni, Sevk Fişi Alımı ve Nezaretçi Ataması
o 29. Madde Evraklarının Hazırlanması (İmalat Haritası Hariç)
o İmalat Haritası Hazırlanması (Sahanın İşletme Yönetimine ve Ölçüm Yapılacak Alana Göre Belirlenecektir.)
o Saha Mülkiyet Belirleme İşlemleri
o Patlayıcı Madde İzin Yazısı Alınması
o Mera Vasfı Değişikliği Dosyanın ve Toprak Koruma Projelerinin Hazırlanması
Detay Jeolojik Etüt
Bilinen veya belirlenen cevherleşmenin ekonomik değerini ve ekonomikliğini ortaya çıkartmak için yapılan tüm çalışmaları kapsar. Jeolojik etüt haritaları (1/5000, 1/2000, 1/1000, 1/500) sonucunda sondaj noktaları belirlenir. Sondaj ve diğer rezerv tespit çalışmaları sonucunda, rezerv, tenör dağılımı ve işletme yöntemi (Kapalı / Açık) tespit edilir. Söz konusu sahanın sahip olduğu gerçek rezerv miktarını, en doğru şekilde yansıtan değerler sondaj ve hafriyat çalışmaları ile bulunur. Görünür rezerv, gerçek rezerv miktarının yaklaşık %90’ını temsil eder.
Madencilikte Görünür Rezerv
Ana kuyu, tali kuyu, galeri, kılavuz, başyukarı, başaşağı, desandri, yarmalar vasıtasıyla dört yanı, devamlılık arz eden muntazam yataklarda ise üç yanı (diğer bir yanı birkaç sondajla) açılmış bulunan maden kesimlerini belirleyen rezerv kavramıdır. Görünür rezerv kısmında istihsal için gerekli olan bilgilerin tespit edilmiş olması istenir. Bu bilgiler genellikle; Maden kalitesi, hidrojeolojik şartlar, yataklanma durumu, rezerv sınırı, mineralizasyon durumu ve dağılışı, tektonik karakterler ve jeolojik faktörler hakkındadır. Görünür rezerv işletmelerde ihzarat durumuna göre; “çıkarılmaya hazır” ve “çıkarılmaya hazır değil” (belirli) diye iki ayrı rakamla ifade edilir. Pratikte görünür rezervin hata sınırı, çok iyi bilinen yataklarda ± % 5, genellikle ± % 20 olarak kabul edilir.
Maden Rezerv Hesapları
Jeolojik prospeksiyon ile başlayan rezerv tespit çalışmaları detay jeolojik etüt ve sondajlarla devam eder. Yapılan tüm bu çalışmalar boyunca sırasıyla mümkün rezerv, muhtemel rezerv ve görünür rezerv kavramları tespit edilir. Simülasyon ve 3D Modelleme programları ile sanal ortama aktarılan rezerv, ileriki aşamalarda yapılacak fizibilite çalışmaları ile birlikte gerek ekipman seçimi gerek ise üretim yöntemi seçimini doğrudan etkiler. Bu modellemeler, Kurulacak olan işletmenin maksimum seviyede verimle çalışmasına veya mevcut üretimde yapılacak operasyonel yaklaşımlar ile gözle görülür bir verim artışı yaşanmasına zemin hazırlar.
Arama Ruhsat Müracaatı
Müracaat sahibi ön inceleme raporu ve maden arama projesi ile mali yeterlilik belgelerinin Genel Müdürlüğe eksiksiz olarak teslim etmesine müteakip ruhsat/sertifika düzenlenir.
Arama Dönemleri Ve Faaliyet Raporları
Arama faaliyetleri II(b), III, IV. ve VI. grup madenler için arama ruhsatı, V. Grup madenler için arama sertifikası alınarak yapılır. I. Ve II(a) grup madenler için doğrudan işletme ruhsatı verilir.
Madencilik faaliyetleri nelerdir?
Madencilik faaliyetleri, yer kabuğundaki jeolojik hammaddelerin ekonomik olarak değer elde edilmesi amacıyla bulundukları yerden verimli ve güvenli bir şekilde çıkarılmasını kapsayan işlemlerdir.
VI. Grup denizlere yapılan müracaatlar nasıl yapılır.
Denizlerde yapılan Kokolit-Sapropel ve Hidrojen Sülfür ile ilgili arama ruhsatı müracaatları maden ismi belirtilerek yapılır. Maden ismi belirtilmeyen müracaatlar bu madenlere hak sağlamaz.
Maden Müracaatımı vekil aracılığı ile yapabilir miyim?
Müracaatların vekil vasıtası kanalıyla yapılması durumunda vekaletname ve vekilin imza sirküsünün aslının verilmesi gereklidir.
Ön İnceleme Raporu hazırlarken dikkat edilmesi gereken hususlar nelerdir?
Aranacak madenin grubu ve cinsi açıkça belirtilmelidir. Madenin grubu ve adı belirtilmemiş ise müracaat reddedilir.
Mülkiyet İzinleri
Sahipli arazilerde mülk sahibinden, orman arazilerinden orman idaresinden izin istendiği gibi bunun yanında izne tabi olan diğer alanlarda da izin alınması gerekmektedir. Mülk sahibinden iznin yazılı olarak alınması lazımdır. İşletme izni istenen alanın Hazinenin özel mülkiyetinde veya Devletin hüküm ve tasarrufu altında olması halinde bu durumun belgelendirilmesi yeterlidir. Mera alanlarında durum biraz farklı olup, mera tahsis amacının değiştirilmesi Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığından istenmekte,Bakanlığın uygun bulmasından sonra dosya valiliğe gönderilmektedir.
BOR’UN ATOMİK YAPISI, KİMYAZAL ve FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ
Atomik Yapısı:
+ Atomik Çapı: 1.17Å
+ Atomik Hacmi: 4.6cm3/mol
+ Kristal yapısı: Rhombohedral
+ Elektron Konfigürasyonu: 1s2 2s2p1
+ İyonik Çapı: 0.23Å
+ Elektron Sayısı (yüksüz): 5
+ Nötron Sayısı: 6
+ Proton sayısı: 5
+ Valans Elektronları: 2s 2p 1
Kimyasal Özellikler:
+ Elektrokimyasal Eşdeğer: 0.1344g/amp-hr
+ Elektronegativite (Pauling): 2.04
+ Füzyon Isısı: 50.2kJ/mol
+İyonizasyon potansiyeli :
– Birinci: 8.298
– İkinci: 25.154
– Üçüncü: 37.93
+ Valans elektron potansiyeli (-eV): 190
Fiziksel özellikler:
+ Atomik Kütlesi: 10.811
+ Kaynama Noktası: 4275K 4002°C 7236°F
+ Termal Genleşme Katsayısı: 0.0000083cm/cm/°C (0°C)
+ Kondüktivite:
– Elektriksel: 1.0E -12 106/cm
– Termal: 0.274 W/cmK
+ Yoğunluk: 2.34g/cc @ 300K
+ Görünüş: Sarı-Kahverengi ametal kristal.
+ Elastik Modülü:
– Bulk: 320/GPa
+ Atomizasyon Entalpisi: 573.2 kJ/mole @ 25°C
+ Füzyon Entalpisi: 22.18 kJ/mole
+ Buharlaşma Entalpisi: 480 kJ/mole
+ Sertlik:
– Mohs: 9.3
– Vickers: 49000 MN m-2
+ Buharlaşma Isısı: 489.7kJ/mol
+ Ergime Noktası: 2573K 2300°C 4172°F
+ Molar Hacmı: 4.68 cm3/mole
+ Fiziksel Durumu: (20°C & 1atm): Katı
+ Spesifik Isısı: 1.02J/gK
+ Buhar Basıncı: 0.348Pa@2300°C
Türkiye’de Bor Olan Yerler ve Bor Madeninin Önemi
Türkiyede bor tuzu yatakları Bursa, Balıkesir, Kütahya ve Eskişehir il sınırları icerisindedir. Bunların en büyükleri Mustafakemalpaşa (Bursa), Susurluk (Balıkesir), Bigadiç (Balıkesir), Emet (Kütahya) ve Kırka (Eskişehir) da yer almaktadır. Türkiye’nin maden ihracatı gelirinin % 50’si bor tuzlarından sağlanmaktadır. Buna rağmen Türkiye’de toplam ihracatın % 4’ünü madencilik sektörü oluşturulduğundan bor tuzlarına düşen pay % 2’dir. Toplam rezervimiz dünya rezervinin 3/1’den daha fazladır. Buna rağmen dünya ihracatında ABD 1. sıradadır ve bor pazarını elde tutmak için Türkiye’den yılda 150.000 ton ham bor alarak bu piyasayı elinde tutmaya devam etmektedir.
Ayrıca sadece Amerika değil birçok ülkeye ham olarak bor madenini satmaktayız… Bunun başlıca sebebi politik kriterlerdir. Hiç bir ülke bizim bor madenlerini tam olarak işleyip satmamızı istemez. Çünkü böyle olursa Türkiye’nin Bor madenlerinde tekelleşeceğini biliyorlar. Son 50 yıl (belki daha az) içinde bitmesi beklenen petrol için alternatif yakıt olan bor madeni (biyolid) gücünün Türkiye’de olmasını hangi ülke ister?
(Mahir Kaya – yorumdan eklenmiştir.)
Migem iş takipleri
Maden İşleri Genel Müdürlüğünde ruhsatlı sahalarınız için meri mevzuat kapsamında yapılan iş takipleri hizmetidir.
Amasya Maden Danışmanlık YTK Hizmeti Veren Firmalar
ÇEVMED; Maden İzinlerinin Alınması konusunda hizmet vermesi amacıyla “ÇEVMED MÜHENDİSLİK MÜŞAVİRLİK A.Ş.” firmasını hayata geçirmiş olup bu firmamız Maden İzinleri Alınması konusunda kaliteli hizmet anlayışıyla T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Maden İşleri Genel Müdürlüğü tarafından Yetkili Tüzel Kişilik olarak yetkilendirilmiştir.
ÇEV-MED; Maden projesi için uygun tesis yerinin belirlenmesi aşamasından başlayarak, tesisin kurulması, faaliyete hazır hale gelmesi ve işletmeye alınmasına süreçlerinde ilgili mevzuatlar çerçevesinde gereken tüm izin ve belgelerin alınması sürecinde işletme sahiplerine bilgi ve tecrübelerimizle çözüm ortaklığı sunmaktayız.
ÇEV-MED ÇEVRE Çevre Mevzuatı kapsamında yer alan "Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği", T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından çıkarılmıştır. Bu yönetmelik doğrultusunda ÇED Raporu ve Proje Tanıtım Dosyası hazırlanması usul ve esasları, yine Bakanlıkça çıkarılmış olan "Yeterlik Belgesi Tebliği" ile tanımlanmıştır. ÇEV-MED ÇED HİZMETLERİ DANIŞMANLIK LTD. ŞTİ Bakanlık tarafından söz konusu Tebliğ uyarınca, 229 Numaralı "ÇED YETERLİK BELGESİ" ile ÇED Raporu ve Proje Tanıtım Dosyası hazırlamaya yetkili kılınmıştır.
ÇEV-MED ÇEVRE ayrıca "Çevre Denetimi Yönetmeliği", "Çevre Görevlisi ve Çevre Danışmanlık Firmaları Hakkında Yönetmelik" ve "Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik" T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından çıkarılmış ve yürürlüğe girmiştir. Firmamız bu yönetmelikler doğrultusunda hizmet vermek üzere Bakanlık tarafından 318 Numaralı "ÇEVRE DANIŞMANLIK YETERLİLİK BELGESİ" ile yetkili kılınmıştır.
ÇED BİRİMİ
ÇEVRE DANIŞMANLIK BİRİMİ
MADENCİLİK BİRİMİ ( YETKİLİ TÜZEL KİŞİLİK )
Ankara Maden Danışmanlık YTK Hizmeti Veren Firmalar
ÇEVMED; Maden İzinlerinin Alınması konusunda hizmet vermesi amacıyla “ÇEVMED MÜHENDİSLİK MÜŞAVİRLİK A.Ş.” firmasını hayata geçirmiş olup bu firmamız Maden İzinleri Alınması konusunda kaliteli hizmet anlayışıyla T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Maden İşleri Genel Müdürlüğü tarafından Yetkili Tüzel Kişilik olarak yetkilendirilmiştir.
ÇEV-MED; Maden projesi için uygun tesis yerinin belirlenmesi aşamasından başlayarak, tesisin kurulması, faaliyete hazır hale gelmesi ve işletmeye alınmasına süreçlerinde ilgili mevzuatlar çerçevesinde gereken tüm izin ve belgelerin alınması sürecinde işletme sahiplerine bilgi ve tecrübelerimizle çözüm ortaklığı sunmaktayız.
ÇEV-MED ÇEVRE Çevre Mevzuatı kapsamında yer alan "Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği", T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından çıkarılmıştır. Bu yönetmelik doğrultusunda ÇED Raporu ve Proje Tanıtım Dosyası hazırlanması usul ve esasları, yine Bakanlıkça çıkarılmış olan "Yeterlik Belgesi Tebliği" ile tanımlanmıştır. ÇEV-MED ÇED HİZMETLERİ DANIŞMANLIK LTD. ŞTİ Bakanlık tarafından söz konusu Tebliğ uyarınca, 229 Numaralı "ÇED YETERLİK BELGESİ" ile ÇED Raporu ve Proje Tanıtım Dosyası hazırlamaya yetkili kılınmıştır.
ÇEV-MED ÇEVRE ayrıca "Çevre Denetimi Yönetmeliği", "Çevre Görevlisi ve Çevre Danışmanlık Firmaları Hakkında Yönetmelik" ve "Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik" T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından çıkarılmış ve yürürlüğe girmiştir. Firmamız bu yönetmelikler doğrultusunda hizmet vermek üzere Bakanlık tarafından 318 Numaralı "ÇEVRE DANIŞMANLIK YETERLİLİK BELGESİ" ile yetkili kılınmıştır.
ÇED BİRİMİ
ÇEVRE DANIŞMANLIK BİRİMİ
MADENCİLİK BİRİMİ ( YETKİLİ TÜZEL KİŞİLİK )
ABDULLAH UYANIK | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AHMET İNCEKARA | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AK BEREKET HAYV. TAR. DAN. PETROL SAN. VE TİC. LTD. ŞTİ. | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AK GİRİŞİM MİMARLIK SAN. TİC. LTD. ŞTİ. | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AKÇA İNŞAAT TARIM HAYVANCILIK SAN. TİC. LTD. ŞTİ | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ALK TAVUKÇULUK | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ALKAN TAVUKÇULUK | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ALTIN ÇİFTLİĞİ TAVUKÇULUK SAN. TİC. LTD. ŞTİ. | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ATAYMAÇ GIDA SAN. TİC. LTD. ŞTİ. | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AY PİLİÇ TAVUKÇULUK | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYCEM TAVUKÇULUK TARIM SAN. TİC. LTD. ŞTİ. | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AZK TARIM HAYVANCILIK SAN. TİC. LTD. ŞTİ | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BAŞKENT NET ENERJİ HAYV. MED. SAN. TİC. LTD. ŞTİ | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BEMTAŞ TARIM HAYVANCILIK | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BEY-TAT TARIM SAN TİC. LTD. ŞTİ | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BEYCAN TARIM HAYVANCILIK NAK. TİC. LTD. ŞTİ. | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BEYTAR BEYPAZARI GIDA TARIM VE HAYVANCILIK TİC. LTD. ŞTİ. | HAYVANCILIK | YUMURTA TAVUKÇULUĞU TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BEYTAR BEYPAZARI GIDA TARIM VE HAYVANCILIK TİC. LTD. ŞTİ. | HAYVANCILIK | YUMURTA TAVUKÇULUĞU TESİSİ KAPASİTE ARTIŞI | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BİNNUR SEZER | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CEP SERACILIK TARIM GIDA HAYV LTD. ŞTİ | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CESARET TAVUKÇULUK GIDA ENERJİ SAN. VE TİC. LTD. ŞTİ. | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ÇAĞLAYAN GIDA SAN. TİC. LTD. ŞTİ. | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ÇAĞLAYAN GIDA SAN. TİC. LTD. ŞTİ. | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİS KAPASİTE ARTIŞIİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOĞA TAVUKÇULUK SAN. TİC. LTD. ŞTİ. | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DÖRT K GIDA TARIM LTD. ŞTİ | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ELFA TAVUKÇULUK | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ELİFİM TAVUKÇULUK VE GIDA TARIM HAYVANCILIK SAN. TİC. LTD. ŞTİ. | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EMİN EL VETERİNER ÜRÜN. LTD. ŞTİ. | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EMTA HAYVANCILIK | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ERCİYES PİLİÇ ENERJİ İNŞ. SAN. TİC. LTD. ŞTİ. | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ESMİR GIDA SAN. TİC. LTD. ŞTİ | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FATMA YİĞİT | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FEYZAN HAYVANCILIK SAN. TİC. LTD. ŞTİ. | HAYVANCILIK | ETLİK PİLİÇ YETİŞTİRME TESİSİ | ANKARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GDL GIDA TARIM VE HAYVANCILIK LTD. ŞTİ | HAYVANCILIK |
İşletme Projelerinin Hazırlanması Arama ruhsat dönemi süresi içinde, işletilebilir maden rezervi bulunması durumunda 3. yılın sonuna kadar verilmesi gereken işletme projesi ve haritalardan oluşan eklerini kapsar. İşletme ruhsatının alınmasından sonra MK. 7. madde izinlerinin alınması ve sonunda İşletme izni ve üretim faaliyetleriyle devam eden süreçtir. Bu süreç MK. 29. madde evraklarının ruhsat süresince verilmesiyle devam eder. İŞLETME RUHSATI VE MADENİN İŞLETİLMESİ Madde 24 - (Değişik madde: 26/05/2004 - 5177 S.K./12.mad) Arama ruhsat süresi sonuna kadar, tespit edilen madenin rezerv bilgilerini de içeren arama faaliyet raporu, en az bir maden mühendisi tarafından hazırlanan faaliyet sonrası işletme alanının çevre ile uyumlu hale getirilmesini de içeren, işletme projesi ve talep harcının ödendiğine dair belge ile müracaatta bulunulması halinde işletme ruhsatı hakkı doğar. Projelerdeki eksiklikler, yapılan bildirimden itibaren üç ay içinde tamamlanır. Eksikliklerini verilen sürede tamamlamayanların teminatları iki katına çıkarılır ve süre üç ay daha uzatılır. Bu süre sonunda eksikliklerini tamamlamayanların talepleri kabul edilmez ve teminatları irad kaydedilir. I. Grup (a) bendi madenlerin ruhsat süresi en az beş yıldır. Diğer grup madenlerin işletme ruhsat süresi, on yıldan az olmamak üzere projesine göre belirlenir. Sürenin bitiminden önce yeni bir projeyle uzatma talebinde bulunulması halinde ruhsat süresi uzatılabilir. Toplam ruhsat süresi altmış yılı geçemez. Altmış yıldan sonraki sürenin uzatılmasına Bakanlar Kurulu yetkilidir. Arama ruhsatlı sahalara, arama süresince belirlenen görünür, muhtemel ve mümkün rezerv alanı üzerinden işletme ruhsatı, görünür rezerv alanına da işletme izni verilir. Arama ruhsatının diğer kısımları taksir edilir. Mümkün rezerv alanlarının IV. Grup ruhsat sahalarında beş yıl, diğer grup ruhsat sahalarında üç yıl içinde görünür ve muhtemel rezerv haline getirilmesi zorunludur. Görünür ve muhtemel rezerv haline getirilmeyen alanlar da taksir edilir. III. Grup madenlerde, projede üretilmesi öngörülen madenler için gerekli su miktarı ve gaz debisi esas alınır. Bu grup madenler, rezervuar, beslenme alanı ve havzanın tabiî dengesini bozmayacak, kapasitesini aşmayacak ve işletme tesislerini kapsayacak şekilde ruhsatlandırılır. V. Grup madenlerin üretimi işletme sertifikası ile yapılır. Arama sertifikası süresi sonuna kadar yapılan çalışmaları içeren arama faaliyet raporu ve talep harcının ödendiğine dair belge ile müracaatta bulunulması halinde işletme sertifikası hakkı doğar. İşletme sertifikası süresi beş yıl olup bu süre uzatılabilir. V. Grup madenlerin üretimi arazi yüzeyinden toplanarak yapılır. Bu madenlerin işletilmesi için yarma, galeri gibi faaliyette bulunulmasının gerekmesi durumunda, en az bir maden mühendisi tarafından işletme projesi hazırlanarak Genel Müdürlükten izin alınması zorunludur. Görünür rezervi belirlenen alanlar üzerine, maden işletmeciliğine engel olacak şekilde başka grup işletme ruhsatı verilemez. Ancak farklı gruptaki ruhsat taleplerinin aynı kişiye ait olması veya talep sahiplerinin aralarında mutabakat sağladıklarını belgelemeleri halinde bu şart aranmaz. Aynı alanda ayrı veya aynı gruplara ait ruhsat faaliyetlerinin çakışmasından dolayı, ruhsat sahipleri arasında uyuşmazlık çıkması veya kendi aralarında mutabakat sağlayamamaları halinde, Bakanlık, projeler üzerinde ve/veya yerinde inceleme yapar. İnceleme sonucunda bu alanda, ayrı ayrı çalışma imkânının tespiti halinde, çalışma esasları Bakanlıkça belirlenir. Bu mümkün değilse öncelik hakkı esas alınarak faaliyete izin verilir. Kanunun 7 nci maddesine göre alınması gerekli izinler için ruhsat tarihinden itibaren üç ay içinde müracaat edilmesi zorunludur. Aksi taktirde teminat irad kaydedilir. İzinlerin alınmasından itibaren işletme izni verilir. Bu iznin verildiği tarihten itibaren bir yıllık süre içinde ruhsat sahibi madeni işletmeye almak zorundadır. Bu sürede işletmeye alınmayan ruhsat sahalarında, çalışılmayan her yıl için, projede belirtilen üretim miktarının % 10'u üzerinden Devlet hakkı alınır. Ancak kamu kurumlarınca işletilen bor tuzu ve Ereğli Kömür Havzasındaki taşkömürü ruhsatları için bu hüküm uygulanmaz. Beş yıllık sürede mücbir sebepler ve beklenmeyen haller dışında üç yıldan fazla üretim yapılmayan ruhsatlar, teminatları irad kaydedilerek iptal edilir. Ereğli Kömür Havzasındaki taşkömürü ve 2840 sayılı Bor Tuzları, Trona ve Asfaltit Madenleri ile Nükleer Enerji Hammaddelerinin İşletilmesini, Linyit ve Demir Sahalarının Bazılarının İadesini Düzenleyen Kanunda sayılan bor tuzu, toryum ve uranyum madenleri için bu maddede yazılı süreler uygulanmaz Temdit İşletme Projesi işletme Ruhsat süresi sonunda ruhsat alanında hala ekonomik ve işletilebilir maden ruhsatı bulunması durumunda Temdit işletme projesi ve ekleri haritalar hazırlanarak Temdit İşletme Ruhsatı talebinde bulunulmasıdır. Madde 24 - (Değişik madde: 26/05/2004 - 5177 S.K./12.mad) Sürenin bitiminden önce yeni bir projeyle uzatma talebinde bulunulması halinde ruhsat süresi uzatılabilir. Toplam ruhsat süresi altmış yılı geçemez. Altmış yıldan sonraki sürenin uzatılmasına Bakanlar Kurulu yetkilidir. Antalya Maden Danışmanlık YTK Hizmeti Veren Firmalar ÇEVMED; Maden İzinlerinin Alınması konusunda hizmet vermesi amacıyla “ÇEVMED MÜHENDİSLİK MÜŞAVİRLİK A.Ş.” firmasını hayata geçirmiş olup bu firmamız Maden İzinleri Alınması konusunda kaliteli hizmet anlayışıyla T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Maden İşleri Genel Müdürlüğü tarafından Yetkili Tüzel Kişilik olarak yetkilendirilmiştir.
Aydın Maden Danışmanlık YTK Hizmeti Veren Firmalar ÇEVMED; Maden İzinlerinin Alınması konusunda hizmet vermesi amacıyla “ÇEVMED MÜHENDİSLİK MÜŞAVİRLİK A.Ş.” firmasını hayata geçirmiş olup bu firmamız Maden İzinleri Alınması konusunda kaliteli hizmet anlayışıyla T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Maden İşleri Genel Müdürlüğü tarafından Yetkili Tüzel Kişilik olarak yetkilendirilmiştir.
Madencilik Üretim Yöntemi Seçimi ÇEV-MED ÇEVRE; Maden projesi için uygun tesis yerinin belirlenmesi aşamasından başlayarak, tesisin kurulması, faaliyete hazır hale gelmesi ve işletmeye alınmasına süreçlerinde ilgili mevzuatlar çerçevesinde gereken tüm izin ve belgelerin alınması sürecinde proje/işletme sahiplerine bilgi ve tecrübelerimizle çözüm ortaklığı sunmaktayız. Arama ruhsatı/sertifika talep harcı nerelere yatırılır. Arama ruhsatı/sertifika talep harcı vergi dairelerine, ya da Genel Müdürlüğümüzde bulunan banka şubesine yatırılır. Banka dekontu ve daha önceden doldurulmuş bulunan üç adet müracaat formu ile Genel Müdürlüğümüz İlk Müracaat Şubesi bünyesinde bulunan ilk müracaat birimine müracaat edilir. Jeolojik Etüt Hizmetleri
Yabancılara maden arama izni ne zaman verildi? Buna paralel yabancılara Osmanlı topraklarında maden arama izni de verildi. 1861 Maden Nizamnamesi ile ilk defa yabancılara “hissedar” olarak maden imtiyazı elde etme hakkı verilmişti. 1869 Maden Nizamnamesi'nde ise yabancılara doğrudan maden ihalelerine girme hakkı verildi. İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı, 05.6.2004 gün 25483 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan, Maden Yasasında ve Bazı Yasalarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin 5177 sayılı Yasa ile 3213 sayılı Yasada zorunlu hale gelmiştir. 21.06.2005 25852 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Madencilik Faaliyetleri İzin Yönetmeliği’nin 77 – 82. maddeleri uyarınca, İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı verilmesi hakkında yetkili kamu kurumları ve söz konusu iznin nasıl ve ne şartlarla verileceği konusunda düzenlemeler yapılmıştı. İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı verilmesinde çıkan sorunlar üzerine, 21.04.2007 gün 26500 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Madencilik Faaliyetleri İzin Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Yönetmelikle, Madencilik Faaliyetleri İzin Yönetmeliğinin, 77 – 82 maddelerine değişiklikler getirilmiş, verilecek izinle ilgili tüm çerçeve ayrıntılı olarak bu değişikliklerde yer almıştır. 10.06.2010 günlü 5995 sayılı Yasanın 3. maddesiyle İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarının İl Özel İdareleri tarafından verileceği kural altına alınmıştır. Bilecik Maden Danışmanlık YTK Hizmeti Veren Firmalar ÇEVMED; Maden İzinlerinin Alınması konusunda hizmet vermesi amacıyla “ÇEVMED MÜHENDİSLİK MÜŞAVİRLİK A.Ş.” firmasını hayata geçirmiş olup bu firmamız Maden İzinleri Alınması konusunda kaliteli hizmet anlayışıyla T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Maden İşleri Genel Müdürlüğü tarafından Yetkili Tüzel Kişilik olarak yetkilendirilmiştir.
Bilecik bazı referanslarımız
YOL ALANI KİRALAMASI Maden kanununun 7 maddesi gereği alınması gerekli izinler kapsamında değerlendirilen ve orman sayılan arazilerde maden faaliyetinde kullanılacak bağlantı yollarının kiralama işlemleri için yapılan ölçümler doğrultusunda hazırlanan proje ve ekleridir. Mikro Hes Orman İzni Ülkemizde yenilenebilir kaynaklardan elde edilen enerjinin elektriğe dönüştürüldüğü birçok santral bulunmaktadır. Bu santraller sayesinde elektrik ihtiyacının belli bir bölümü, bu kaynakların ucuz maliyeti ile beraber yenilenebilir enerji kaynaklarından sağlanmaktadır. Kullanılmakta olan kaynaklardan biri de su kaynaklarıdır. Hidroelektrik (HES) santraller, suyu kinetik enerjiye dönüştürmektedir. Gerekli teçhizatlarla beraber kinetik enerjinin elektrik enerjisine dönüşümü sağlanır. Bu dönüşümü sağlayan ise su türbinleridir. Türbinlere sert bir şekilde çarpan su, türbin çarklarını hızla döndürür. Türbinin bağlı olduğu jeneratörler de gelen enerjiyi alarak elektriğe çevirir. Hidroelektrik santraller için kamuoyunda bazı olumsuz söylemler ortaya çıkmaktadır. HES’lerin doğaya verdiği zarar tartışılmaktadır. HES’ler suyun yerini değiştirdiği için o alanlardaki yaşamsal bölgeye etki etmektedir. Yol yapımları için ise ağaç kesimleri yapılmaktadır. Ancak HES’lerin yerli elektrik üretimine olan katkısı düşünüldüğünde, doğaya karşı verdiği zararlı etkinin yanında bazı faydalı görevler üstlenmektedir. İş imkânı yaratmaları, tarım sulama için su üretimi yapmaları, erozyona karşı bir önlem oluşturmaları, ulaşımın geliştirilmesi HES’lerin yararları arasında yer almaktadır. HES’lerin yanı sıra, bir de Mikro Hes adı verilen mini hidroelektrik santralleri bulunmaktadır. Mikro Hes Orman İzni almış olan bu HES türü, 500 kW kurulu gücün azami sınır olarak kabul edildiği santral türüdür. 1000 kW altında enerji üretimlerinde, gerçek ve tüzel şahısların herhangi bir lisans alması gerekmemektedir. Enerjiyi üretebilmek için öncelikle başvurulacak olan kurum İl Özel İdareleridir. Daha sonra İl Özel İdaresinin vereceği onay ile birlikte DSİ ile su kullanma izni hakkında anlaşma sağlanır. Mikro Hes Orman İzni almanın gerektirdiği bir durum ile karşılaşılırsa, bu bilgi talep sahibine iletilir. Orman izni için yapılan başvurular sonucunda ön izin ve kesin izin kararları çıkabilmektedir. Bu izinler alınırken, kurumlar tarafından belirtilen bazı bedeller bir kereliğe mahsus olarak alınır. Diğer bedeller ise senelik olarak alınan bedellerdir. Mikro Hes kurulumunda kullanılacak olan türbinlerin %75’lik kesiminden fazlası yerli üretim içine giriyorsa, şebekelere verdiğiniz kW başına olan ücretlendirme daha da artacaktır. Dağıtıcı şirket oluşturduğunuz elektriği alacaktır ancak bağlantı merkezi şirketin işaret edeceği yerde olmak zorundadır. Mikro Hes Orman İzni alarak kurulan Mikro Hes tesisleri yerli elektrik üretimine sağladıkları büyük katkı ile tercih edilmektedir. Ancak, Orman ve Su İşleri Bakanı Veysel Eroğlu yaptığı açıklamalarda; kendilerine gelen her mikro hes talebini kabul etmediklerini, yasa içinde bulunmasına rağmen, mini hes tesislerinin faydalarının tartışılır olduğunu ve bu konu hakkında planlı çalışmalar yapıldığını söylemiştir. 500’den fazla kabul edilmeyen mini hes projesi olduğunu belirten Bakan Eroğlu, bu projelere izin verilmemesi sebebi ile talep sahiplerinin kendisini mahkemeye verdiklerini de açıklamalarına eklemişti. Yerli elektrik üreticileri, bakanlıktan net bir tavır ve kolaylıklar beklemektedir. kaynak: https://ormanizinleri.com/mikro-hes-orman-izni/ Jeotermal Enerji Santrali Orman İzni Kömür, doğalgaz ve petrol gibi enerji kaynaklarının dünya enerji ihtiyacının önemli bir bölümünü karşıladığını söyleyebiliriz. Ancak, bu kaynakların dünyanın sonuna kadar yeterli olmayacağı bellidir Bu nedenle alternatif enerji kaynaklarına olan ihtiyaç çok fazladır. Jeotermal enerji santralleri için Jeotermal Enerji Santrali Orman İzni alınarak enerji üretmek mümkündür. Kömür madenlerinin mevcut ihtiyacı yaklaşık 250 yıl daha karşılayabileceği belirtilmektedir. Ancak, doğalgaz, petrol gibi kaynakların ortalama 50 yıl içinde biteceği beklenmektedir. Bu gerçekler doğrultusunda yenilenebilir enerji kaynakları üzerine bilimsel çalışmalar yapılmakta ve önemli yatırımlar yapılmaktadır. Jeotermal enerji yatırımları da bu anlamda çok önemlidir. Orman alanları içine veya orman alanlarına yakın bölgelere yapılacak olan santral tesisleri için belli izinlerin alınması şarttır. Bu izinler kanun ve yönetmeliklerle belirlenmiştir. Var olan enerji kaynakları için yeni rezerv araştırmaları devam etmektedir. Aynı zamanda yenilenebilir enerji kaynakları içinde yapılan çalışmalar sürmektedir. Bu tür bir yatırım yapmak için belli kurumlardan Jeotermal Enerji Santrali Orman İzni alınması öncelikli süreçlerden biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Yer kabuğu içerisinde bulunan aşırı ısınmış sular vardır. Bu su kaynakları enerji çıkarmakta ve bu tesisler sayesinde enerji depolanmaktadır. Sıcak su sistemi, kuru buhar sistemi ve sıcak kuru kaya sistemleri olarak 3 farklı jeotermal enerji bulunmaktadır. Bu sistemler elektrik üretiminde de kullanılmaktadır. Bu tür santraller için alınması gereken izinler 6831 sayılı 16, 17 ve 18. Maddelerinde düzenlenmiştir. Bu izni alabilmek için orman mühendisleri odası bağlı ormancılık şirketlerinin faaliyetleri vardır. Bu şirketlerde orman mühendisleri çalışmaktadır. Yapılacak olan başvuru için bazı hazırlıkların yapılması şarttır. Talep sahibi ve talep yazıları ilk işlemdir. Memleket haritası ve amanejman haritası gerekmektedir. Kadastro haritası ve vaziyet planı yine dosyaya eklenmelidir. Koordinat özet çizelgesi, ağaç röleve planı ve çed belgesi bu dosya içinde olması gereken raporlardır. Bu tür izinler için yapılan başvurular eksiksiz yapılmalıdır. Tüm detaylar titizlikle uygulanmalı ve hazırlanmalıdır. İlk başvuru dosyasının incelenmesi ile birlikte ön izinler çıkartılmaktadır. Ön izinlerin çıkması ile yatırım yapma süreci başlamış olacaktır. Ön izin sürecinde ilgili tarafın yapması gereken pek çok işlem vardır. Kesin olan Jeotermal Enerji Santrali Orman İzni alabilmek için süreç biraz daha uzayacaktır. Ön izin sürecinde yapılan hazırlıklara istinaden belli bir süre verilmektedir. Bu süre içinde yatırım faaliyetlerine başlanması şarttır. Bu tür tesisler için verilen süre 8 aydır. 8 ay sonunda başlanmayan yatırımlar için bölge müdürlüklerine ön izin iptal yetkisi verilmiştir. Yapılan yatırımların ön izin sonrası azami 2 yıl süre içinde tamamlanması gerekmektedir. Tüm bu detaylar büyük önem arz etmektedir. Hem dünya için, hem de ülkemiz için yeni enerji kaynaklarının önemi çok büyüktür. Devlet yönetimleri de bu konuda duyarlıdır. kaynak: https://ormanizinleri.com/jeotermal-enerji-santrali-orman-izni/ Özel Ağaçlandırma Başvurusu Tarım ve Orman Bakanlığı Orman Genel Müdürlüğünün belirlemiş olduğu Özel Ağaçlandırma sahaları tespit edilmiş olup, Orman Genel Müdürlüğünce belirlenen sahalar 12 ilimizi kapsamakta olup, tespiti yapılan sahalara 25/10/2018 – 23/11/2018 tarihleri arasında Orman Genel Müdürlüğü internet sitesinde yayınlanmıştır. Yayınlanan listede 2018 Özel Ağaçlandırma Başvuruları için tespit edilen sahalar ayrıntılı bir şekilde paylaşılmıştır. Bu tespit edilen özel ağaçlandırma alanları için başvuru yapmak isteyen gerçek ve tüzel kişilerin saha hangi Orman İşletme Müdürlüğüne bağlı ise o müdürlüğe 25/10/2018 – 23/11/2018 tarihleri arasında müracaat formu ile başvuru yapmaları gerekmekte. Özel Ağaçlandırma Başvuruları için sahayı görmek isteyenlere ise o ilin Orman İşletme Müdürülüğü tarafından gereken destek sağlanacaktır. Özel ağaçlandırma başvuruları sonrasında başvuru yapan kişiler o bölgenin orman işletme müdürlüğü tarafından kuraya tabi tutulacaktır. Kişilerin kuraya katılabilmeleri için orman müdürlüklerinden kişilere tebligat yapılacaktır. Madencilik Belgesi Nasıl Alınır MADEN MÜŞAVİRLİK ( YETKİLİ TÜZEL KİŞİLİK ) İlk Müracaat İşlemleri Taş Ocağı Ruhsatı İçin Nereye Başvurmalıyım İmarat Haritası Nedir. Ülkemizde ve birçok ülkede madenlerin kazılıp zeminden çıkarılması ile ilgili işlemler bütününe imalat adı verilmektedir. Bu nedenle imalat faaliyetleri ve bu faaliyetlerle ilgili bilgileri ve özellikleri yansıtmak için hazırlanan haritalara da imalat haritaları adı verilmektedir. 4 grup madenler nelerdir? 4. Grup madenler arasında sodyum, potasyum, lityum, iyot, bor tuzları gibi 100'e yakın endüstriyel hammadde; linyit, taşkömürü, uranyum, toryum, radyum gibi enerji hammaddeleri ve altın, gümüş, platin, bakır, demir, krom, titan ve alüminyum gibi metalik madenler yer alıyor. Cevher Bloğu Modellemesi
Toprak Koruma Projelesi
Ruhsat grupları ve alanları nelerdir? I (b) Grubu madenler 50 hektarı, II. (a) ve II. (b) Grubu madenler 100, III. Grup madenler 500, IV. Grup madenler 2.000, VI. Grup madenler 5.000 hektarı, V. Grup madenler 1.000 hektarı, tamamı denizlere yapılan III., IV. ve VI. Grup ruhsat 50.000 hektardır. I b , II a, II b, III,IV.,V. ve VI. grup ruhsat müracaatı nereye yapılır? Bu gruplar için ruhsat müracaatı Genel Müdürlüğe yapılır.I (b) ve II (a) Grubu madenlere işletme ruhsatı, II (b), III., IV. ve VI. Grup madenlere arama ruhsatı, V. Grup madenlere arama sertifikası almak için Genel Müdürlüğe müracaat yapılır. Müracaatın işletme talep harcı ile yapılması zorunlu olup, müracaatlarda öncelik hakkı esastır. Rezerv Hesaplama ve Modelleme * Jeoloji veri yönetim sistemleri * Cevher bloğu modellemesi * Kaynak ve rezerv tahminleri * Cevher Özellikleri ve Optimizasyonu * Örnekleme ve Tenör Kontrolü * Sistem Kurma, Teknik olarak gözden geçirme ve Tenör * Kontrol Sistemlerinin Denetlenmesi * Kaynak/Rezerv Sınıflandırma Sistemleri hakkında Uzman Önerileri * Risk Analizleri, Ürün Çeşitliliği ve Tenör Kontrolü İçin Şartlı Simülasyon * Teknik gözden geçirmeler ve Denetlemeler * Kaynak ve rezervlerin teknik değerlendirilmesi (Due Diligence) Bolu Maden Danışmanlık YTK Hizmeti Veren Firmalar ÇEVMED; Maden İzinlerinin Alınması konusunda hizmet vermesi amacıyla “ÇEVMED MÜHENDİSLİK MÜŞAVİRLİK A.Ş.” firmasını hayata geçirmiş olup bu firmamız Maden İzinleri Alınması konusunda kaliteli hizmet anlayışıyla T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Maden İşleri Genel Müdürlüğü tarafından Yetkili Tüzel Kişilik olarak yetkilendirilmiştir. Balık Üretim Tesisi Orman İzni Balık üretimi yapmak için inşa edilecek olan tesisler için belli şartlar, müracatlar ve gerekli evraklar bulunmaktadır. Bu faaliyet için devlet ormanları içinde veya bu ormana 4 kilometreye kadar olan sınırlarda tesis kurmak isteyen kişi veya kurumların ilgili birimlerden Balık Üretim Tesisi Orman İzni alması şarttır. Üretim tesisi kurulacak olan yerin il, ilçe, köy ve mevkisi net olarak belirtilmelidir. İlgili dilekçeye koordinat bilgileri doğru bir şekilde eklenmelidir. Hazırlanan bu dilekçe bölge müdürlüğüne iletilmelidir. Bölge müdürlüğünde görevli olan inceleme heyeti arazi üzerinde gerekli olan tüm çalışmaları titiz bir şekilde yapmalıdır. Orman içindeki arazilere bedelli, dışında kalan içinde bedelsiz ön izin raporu hazırlanmaktadır. Uygun görülenler için verilen ön izin süresi toplam 24 aydır. Ancak, bu süre bölge müdürlüğü tarafından 12 ay daha uzatılabilir. Bu duruma doğal afet ve benzer olaylardan dolayı başvurulabilir. İlgili kişilerin almak istediği Balık Üretim Tesisi Orman İzni ve bu izni aldıkları ön izin süresinde yapmaları gereken pek çok çalışma bulunmaktadır. İlk olarak tesise ait avan projesi hazırlanmalıdır. Metraj cetvelleri belirlenmelidir. Keşif özetleri yapılmalı ve fizibilite raporu hazırlanmalıdır. Hesap cetvelleri, ağaç röleve planı su tahsis bölgesini belirlemelidir. Tüm bu hazırlıklar bir dilekçe haline getirilmeli ve kesin izin için bölge müdürlüğüne başvuruda bulunulmalıdır. Bu işlemlerin eksik yapılması, zamanında yapılamaması veya bölge müdürlüğünün belli şartlar gereği alacağı karara göre ön izin iptal edilebilmektedir. Bu nedenle tesis sahiplerinin ve yetkililerinin titiz bir çalışma yapmaları büyük önem arz etmektedir. Gerekli olan belgelerin istenen süre içinde hazırlanması durumunda bölge müdürlüğünde görevli ilgili heyet incelemelerini yapar. Sunulan tüm evraklar detaylı bir şekilde incelenir ve karar aşamasına gelinir. Evrakların uygun olması, herhangi bir eksikliğin bulunmaması durumunda kesin izin ilgili kişi veya firmaya verilir. Yapılacak yatırım faaliyetleri kesin izin tarihini takiben belli bir süre içinde başlatılması şarttır. Yatırım başlangıç tarihi kesin izin sonrasındaki azami 8 aylık süreçte olmalıdır. Yatırımın tamamlanması süreside kesin izin tarihinden itibaren azami 2 yıldır. Bu 2 yıl süre içinde yatırımın tam olarak bitirilmesi gerekmektedir. Zamanında başlanmayan veya bitirilemeyen yatırımlarda bölge müdürlükleri devreye girebilmektedir. Bu anlamda bölge müdürlükleri tarafından verilen Balık Üretim Tesisi Orman İzni iptal edilebilir. Yapılacak olarak yatırımın verilen izin çerçevesinde olması zorunludur. İzin ve proje dışına çıkılması kesinlikle yasaktır. Bu gibi durumlarda ciddi cezalar söz konusu olabilecektir. Alınan ön izinler başka kişi veya kurumlara kesinlikle devredilemez. Bölge müdürlüğü tarafından verilen izin doğrultusunda ağaçlandırma ve köylü halkı kalkındırma bedelleri ödenir. Tüm bu detaylar kapsamında planlı ve programlı bir süreç olduğunu net bir şekilde ifade edebiliriz. Süreç içinde tüm detaylar çok dikkatli bir şekilde yapılmalıdır. kaynak: https://ormanizinleri.com/balik-uretim-tesisi-orman-izni/ TEMDİT PROJELERİ HAZIRLANMASI Maden işletme ruhsatlarının ilgili kanun ve yönetmelikler çerçevesinde süresi sonunda temdit işlemleri için gerekli proje ve haritaların hazırlanması hizmetidir. Süresi sonuna kadar temdit projesi ile talepde bulunulmaz ise ruhsatınız iptal edilir. 5177 Sayılı Kanun İle Değişik 3213 Maden Kanunu; Temdit İşletme Projesi İşletme Ruhsat süresi sonunda ruhsat alanında hala ekonomik ve işletilebilir maden ruhsatı bulunması durumunda Temdit işletme projesi ve ekleri haritalar hazırlanarak Temdit İşletme Ruhsatı talebinde bulunulmasıdır. Madde 24 - (Değişik madde: 26/05/2004 - 5177 S.K./12.mad) Sürenin bitiminden önce yeni bir projeyle uzatma talebinde bulunulması halinde ruhsat süresi uzatılabilir. Toplam ruhsat süresi altmış yılı geçemez. Altmış yıldan sonraki sürenin uzatılmasına Bakanlar Kurulu yetkilidir. Ruhsat temdidi nedir 3194 Sayılı İmar Kanunu'na göre yapı ruhsatı alınan binanın inşaatına en geç iki yıl içinde başlanması gerekiyor. Ayrıca inşaatına başlanan yapının da beş yıl içinde bitirilmesi şartı bulunuyor. Ancak, bir binanın yapı ruhsatı alındığı halde iki yıl geçmesine rağmen inşaatına başlanmaması halinde burada inşaat sahibinin belediyeye müracaat ederek yeniden yapı ruhsatı alması bir diğer ifade ile ruhsatı yenilemesi gerekiyor. Ruhsat temdidi işlemi, Yapı ruhsatı alıp 2 yıl içinde başlanmayan ve 5 yıl içinde bitirilmeyen inşaatların yeni yönetmelik şartlarına göre incelenip ruhsatının yenilenme işlemi olarak ifade ediliyor. Ruhsat temdidi nasıl yapılır Temdit ruhsatı için bazı belgelerin temin edilmesi ve bir dilekçe ile bağlı olunan belediyeye başvuruda bulunulması gerekiyor. - Üniversiteler, meslek odaları ve bu konuda yetki belgesine haiz kuruluşlardan binanın statik yönden incelendiğine dair belge.
- İnşaat hiç başlamamışsa veya inşaat halinde ise temel ruhsatında istenilen belgeler
- Bina bitmiş ise tapu veya tapu yazısı ve gerekli harçlara ait harç makbuzu. Ruhsat temdidi dilekçesi; ................ BELEDİYE BAŞKANLIĞI İmar ve Şehircilik Müdürlüğü'ne ............(Şehir) İlimiz merkez .............. Mahallesi ............... Ada ................ no lu parselime YAPI RUHSATI YENİLEMESİ yaptırmak istiyorum. Bilgilerinize arz ederim. ....../....../2013 T.C. NO : ADI SOYADI: ADRES : ....................... Kayıt No : ...................... İmar ve Şehircilik Müdürlüğü’ ne .... /.... / 2014 Maden Danışmanlık Hizmetler √ Jeolojik Etüt Çalışmalarının Yapılması SEVK FİŞİ ALINMASI KANUN VE YÖNETMELİĞİN İLGİLİ MADDESİ GEREĞİ SEVK FİŞİ ALINMASI HİZMETİDİR. TEMDİT İŞLETME PROJESİ ANADOLU’DA MADENCİLİĞİN TARİHÇESİ Anadolu’da madencilik binlerce yıl önce başlamış, M.Ö. 7000 yıllarında saf bakır, M.Ö.(3000-1200) yılları arasında tunç yaygın olarak kullanılmıştır. Daha sonra Hititler (M.Ö. 1750-2000), Urartular. (M.Ö. 850-585), Frigyalılar (M.Ö. 750-650)ve Lidyalılar (M.Ö. 650-550), dönemlerinde Anadolu’da çeşitli maden yataklarını işletmiş, izabe tesislerini kurmuş, metal para basıp kullanmışlardır. Roma, Bizans ve Selçuklu dönemlerinde giderek gelişen madencilik, Osmanlı Imparatorluğu’nun ilk dönemlerinde devlet katkısı görmüş, 1815 yılında Bandırma yakınlarında bor, 1829 yılında Zonguldak’ta taşkömürü, 1848 yılında Bursa-Harmancık’ta krom bulunmuştur. Devletin maden sahiplerinden %25 gibi bir hisse almasını öngören 1861 tarihli ilk Maden Nizamnamesi, etkili denetim olmadığı için başarı sağlayamamıştır. Daha sonraları 1869, 1886 ve 1906 yıllarında üç ayrı maden yasası çıkarılmıştır. 1906 yasası ile işletme izni süresi, 99 yıl olarak belirlenmiş ve devlet payı madenin cinsine göre (%1-20) arasında değişmiştir. Devletin madencilik sektöründe öncülük yapması amacıyla, madenlerimizin daha rasyonel bir şekilde aranması, bulunanların rezerv ve kalitelerinin tespiti, ekonomiye kazandırılması için 1935 yılında MTA Enstitüsü, bulunan madenlerin işletilmesini sağlamak amacıyla aynı yıl Eti bank, 1940 yılında da Ereğli Kömür İşletmesi Müessesesi (EKİ) kurulmuştur. 1940 yılında Raman’da MTA tarafından bulunan petrolün arıtılması amacıyla 1942 yılında aynı yörede yine MTA tarafından 10 ton/gün kapasiteli bir rafineri kurulmuş, 1954 yılında MTA’dan alınan eleman, ekipman ve dökümanlarla Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı (TPAO) kurularak, devlet adına petrol arama, üretim, arıtma görevlerine başlamıştır. Planlı kalkınmayı öngören 1961 Anayasası’nın 130. maddesi ile doğal kaynaklarımız, anayasa güvencesine alınmıştır. 1963 yılında, enerji ve madencilik ile ilgili politikaları oluşturmak, uygulamaları denetlemek ve yönlendirmek amacıyla Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı kurulmuştur. Planlı dönemde, maden kaynaklarımızdan en fazla yararı sağlamak, yurt içi talebi karşılamak ve dış satım artışı sağlamak,ana hedefler olarak belirlenmiştir. Yine 1983 yılında Türkiye Taşkömürü Kurumu (TTK) kurulmuş ve taşkömürü üretimi TKİ’den alınarak bu kuruluşa devredilmiştir. NEDEN MADEN ÇIKARIYORUZ ÇÜNKÜ İNSANLARIN; MADENLERDEN, METALLERDEN VE TOPRAKTAN GELEN ENERJİDEN YAPILMIŞ ÜRÜNLERE İHTİYACI VAR. HERŞEY BİRŞEYDEN YAPILIRVE O BİR ŞEY DE DOĞAL KAYNAKLARIMIZDAN ELDE EDİLİR. İNSANLAR BİR ŞEY İSTEDİKLERİNDE, O ÜRÜNÜ ÜRETMEK İÇİN GEREKLİ OLAN MALZEMELERİN KAYNAĞININ NE OLDUĞUNU NADİREN DÜŞÜNÜRLER İSTEDİĞİNİZ YADA SATIN ALDIĞINIZ ELLE TUTUNABİLEN MALZEMELERİN ÇOĞU MİNERAL, METAL VEPETROKİMYASALLARDAN YAPILIR. HER YIL HER GÜN KULLANDIĞIMIZ ŞEYLERİ ÜRETMEK İÇİN, HER BİRİMİZ İÇİN 1,7 MİLYON KG YENİ MİNERALE İHTİYAÇ VARDIR. -YOLLARI, BİNALARI, KÖPRÜLERİ, ÇEVRE DÜZENLEMELERİNİ VE DAHA BİR ÇOK KİMYASAL VE İNŞAAT FAALİYETİ İÇİN 3.787 KG TAŞ -BETON, ASFALT, YOL, BLOK VE TUĞLA YAPMAK İÇİN 2.695 KG TAŞ VE ÇAKILTAŞI -YOLLARI, KALDIRIMLARI, KÖPRÜLERİ BİNALARI, OKULLARI VE EVLERİ YAPMAK İÇİN 240 KG ÇİMENTO -ÇELİK BİNALAR, ARABA, KAMYON, UÇAK, TREN VE KONTEYNIR İÇİN 84,8 KG DEMİR -ÇEŞİTLİ KİMYASALLARDA, OTOYOL BUZLARININ GİDERİLMESİNDE, GIDA VE TARIMDA 185,6 KG TUZ -GIDA GÜBRELERİ YAPIMINDA 88,5 KG FOSFAT -TUĞLA, ÇİMENTO, KAĞIT VE KEDİ KUMU YAPIMINDA 72,3 KG KİL -BİNALARIN YAPIMI İÇİN 23,6 KG ALÜMİNYUM -BİNALARDA, ELEKTRİK VE ELEKTRONİK PARÇALARDA, SIHHİ TESİSAT VE ALAŞIMDA 5,4 KG BAKIR -METALLERİ PASA DAYANIKLI HALE GETİRME, BOYA, KAUÇUK, CİLT KREMİ SAĞLIK ÜRÜNLERİ VE BESLENMEDE 3,1 KG ÇİNKO -CAM, DETERJAN, İLAÇ, GIDA KATKI MALZEMESİ, FOTOĞRAFÇILIK VE SU ARITMADA 19,9 KG SODA KÜLÜ -İNŞAAT ÇELİKLERİNİ VE MAKİNELERİ YAPMAK İÇİN 1,3 KG MANGANEZ -CAM, KİMYASAL, SABUN, KAĞIT, BİLGİSAYAR VE CEP TELEFONU İÇİN 182,9 KG DİĞER AMETALLER -ELEKTRONİK, TV, VİDEO GEREÇLERİ, EĞLENCE GEREÇLERİ VB ŞEYLER İÇİN 8,6 KG DİĞER METALLER 3213 Sayılı Maden Kanununda “Yer kabuğunda ve su kaynaklarında tabii olarak bulunan, ekonomik ve ticarî değeri olan petrol, doğal gaz, jeotermal ve su kaynakları dışında kalan her türlü Madde bu Kanuna göre madendir” Madenler aşağıda sıralanan gruplara göre ruhsatlandırılır: Madenler aşağıda sıralanan gruplara göre ruhsatlandırılır: 1) %25’den az Al2O3 içeren killer, 2) %50’den az montmorillonit minerali içeren killer 3) %50’den az illit minerali içeren killer, 4) %50’den az zeolit minerali içeren kayaçlar, 5) Na2 O ve K2O toplamı %5’den az olan ve II. Grupta yer almayan kayaçlar, 6) Kil grubunda ağırlıkça birinci sırada Kaolinit minerali bulunmayan ve Kaolinit minerali oranı %20’den az olan, %2’den fazla Fe2O3 ve K2O, %1’den fazla Na2O içeren ve %44’den az SiO2 içeren killer, II. Grup madenler b) Mermer, Traverten, Granit, Andezit, Bazalt gibi blok olarak üretilen taşlar ile dekoratif amaçla kullanılan doğal taşlar. Deniz, göl, kaynak suyundan elde edilecek eriyik halde bulunan tuzlar, karbondioksit (CO2) gazı (jeotermal, doğal gaz ve petrollü alanlar hariç).(Ek ibare: 10/06/2010-5995 S.K./1.mad.) Hidrojen Sülfür (7/3/1954 tarihli ve 6326 sayılı Petrol Kanunu hükümleri mahfuz kalmak kaydıyla) IV. Grup madenler Kaolen, Dikit, Nakrit, Halloysit, Endellit, Anaksit, Bentonit, Montmorillonit, Baydilit, Nontronit, Saponit, Hektorit, İllit, Vermikülit, Allofan, İmalogit, Klorit, Sepiyolit, Paligorskit (Atapuljit), Loglinit ve bunların karışımı killer, Refrakter killer, Jips, Anhidrit, Alünit (Şap), Halit, Sodyum, Potasyum, Lityum, Kalsiyum, Magnezyum, Klor, Nitrat, İyot, Flor, Brom ve diğer tuzlar, Bor tuzları (Kolemanit, Uleksit, Borasit, Tinkal, Pandermit veya bünyesinde en az %10 B2O3 içeren diğer Bor mineralleri), Stronsiyum tuzları (Selestin, Stronsiyanit), Barit, Vollastonit, Talk, Steattit, Pirofillit, Diatomit, Olivin, Dunit, Sillimanit, Andaluzit, Dumortiorit, Disten (Kyanit), Fosfat, Apatit, Asbest (Amyant), Manyezit, Huntit, Tabiî Soda mineralleri (Trona, Nakolit, Davsonit), Zeolit, Pomza, Pekştayn, Perlit, Obsidyen, Grafit, Kükürt, Flüorit, Kriyolit, Zımpara Taşı, Korundum, Diyasporit, Kuvars, Kuvarsit ve bileşiminde en az %80 SiO2 ihtiva eden Kuvars kumu, Feldispat (Feldispat ve Feldispatoid grubu mineraller), Mika (Biyotit, Muskovit, Serisit, Lepidolit, Flogopit), Nefelinli Siyenit, Kalsedon (Sileks, Çört). Turba, Linyit, Taşkömürü, (Ek ibare: 10/06/2010-5995 S.K./1.mad.) kömüre bağlı metan gazı, Antrasit, Asfaltit, Bitümlü Şist, Bitümlü Şeyl, (*) (Ek ibare: 10/06/2010-5995 S.K./1.mad.) Kokolit ve Sapropel (Petrol Kanunu hükümleri mahfuz kalmak kaydıyla) Altın, Gümüş, Platin, Bakır, Kurşun, Çinko, Demir, Pirit, Manganez, Krom, Civa, Antimuan, Kalay, Vanadyum, Arsenik, Molibden, Tungsten (Volframit, Şelit), Kobalt, Nikel, Kadmiyum, Bizmut, Titan (İlmenit, Rutil), Alüminyum (Boksit, Gipsit, Böhmit), Nadir toprak elementleri (Seryum Grubu, Yitriyum Grubu) ve Nadir toprak mineralleri (Bastnazit, Monazit, Ksenotim, Serit, Oyksenit, Samarskit, Fergusonit), Sezyum, Rubidyum, Berilyum, İndiyum, Galyum, Talyum, Zirkonyum, Hafniyum, Germanyum, Niobyum, Tantalyum, Selenyum, Telluryum, Renyum. Kıymetli ve yarı kıymetli minaraller Elmas, Safir, Yakut, Beril, Zümrüt, Morganit, Akuvamarin, Heliodor, Aleksandirit, Agat, Oniks, Sardoniks, Jasp, Karnolin, Heliotrop, Kantaşı, Krizopras, Opal (İrize Opal, Kırmızı Opal, Siyah Opal, Ağaç Opal), Kuvars kristalleri (Ametist, Sitrin, Neceftaşı (Dağ kristali), Dumanlı Kuvars, Kedigözü, Avanturin, Venüstaşı, Gül Kuvars), Turmalin (Rubellit, Vardelit, İndigolit), Topaz, Aytaşı, Turkuaz (Firuze), Spodümen, Kehribar, Lazurit (Lapislazuli), Oltutaşı, Diopsit, Amozonit, Lületaşı, Labrodorit, Epidot (Zeosit, Tanzonit), Spinel, Jadeit, Yeşim veya Jad, Rodonit, Rodokrozit, Granat Minarelleri (Spesartin, Grosüllar Hessanit, Dermontoit, Uvarovit, Pirop, Almandin), Diaspor Kristalleri, Kemere VI. Grup madenler Ruhsat Müracatları, I (a) Grubu madenlerde il özel idareleri, Genel Müdürlüğün uygun görüşünü alır. Genel Müdürlük, talep edilen alanın niteliği, talep alanında diğer grup ruhsatların bulunup bulunmadığı, ruhsat bulunması halinde yapılan nazari ve/veya mahalli inceleme sonucu dikkate alınarak görüşünü bildirir. Diğer kamu kurum ve kuruluşlarının olumlu görüşünün alınmasını takiben il özel idaresince ihale yolu ile işletme ruhsatı verilir. I (b) ve II (a) Grubu madenlere işletme ruhsatı, II (b), III., IV. ve VI. Grup madenlere arama ruhsatı, V. Grup madenlere arama sertifikası almak için Genel Müdürlüğe müracaat yapılır. Kıymetli ve yarı kıymetli minaraller Elmas, Safir, Yakut, Beril, Zümrüt, Morganit, Akuvamarin, Heliodor, Aleksandirit, Agat, Oniks, Sardoniks, Jasp, Karnolin, Heliotrop, Kantaşı, Krizopras, Opal (İrize Opal, Kırmızı Opal, Siyah Opal, Ağaç Opal), Kuvars kristalleri (Ametist, Sitrin, Neceftaşı (Dağ kristali), Dumanlı Kuvars, Kedigözü, Avanturin, Venüstaşı, Gül Kuvars), Turmalin (Rubellit, Vardelit, İndigolit), Topaz, Aytaşı, Turkuaz (Firuze), Spodümen, Kehribar, Lazurit (Lapislazuli), Oltutaşı, Diopsit, Amozonit, Lületaşı, Labrodorit, Epidot (Zeosit, Tanzonit), Spinel, Jadeit, Yeşim veya Jad, Rodonit, Rodokrozit, Granat Minarelleri (Spesartin, Grosüllar Hessanit, Dermontoit, Uvarovit, Pirop, Almandin), Diaspor Kristalleri, Kemere Toprak Kirliliğine Neden Olan Faaliyetler Üretimi sonucu toprak kirliliğine neden olma potansiyeli olan bütün firmalar (Toprak Kirliliğinin Kontrolü ve Noktasal Kaynaklı Kirlenmiş Sahalara Dair Yönetmelik Ek-1 ve Ek-2) ile yönetmelikte öncelik verilen aşağıdaki sektörler toprak kirliliği tespitini yaptırmak mecburiyetinde olup varsa neden oldukları kirlenmeyi temizletmekle yükümlüdürler. Firmalar yönetmelikte Nace Rev.2 kodlarına göre sınıflandırılmışlardır. 1. Büyük Endüstriyel Kazaların Kontrolü Hakkında Yönetmelik (BEKKY), Ek- 1 Bölüm 1 de belirtilen miktarlara eşit veya daha fazla tehlikeli kimyasal barındıran veya barındırmış tesisler 3. Havaalanları 4. Limanlar 5. Eski askeri sahalar 6. Petrol ve dolum istasyonları 7. Kuru Temizlemeciler 8. 2006/21/EC Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi’nde tanımlanan ekstraktif atık tesisleri de dahil olmak üzere 96/82/EC Konsey Direktifi kapsamında olmayan maden işletmeleri 9. 1999/31/EC Konsey Direktifi’nde tanımlanan atık depolama alanları 10. Atıksu arıtma tesisleri 11. Tehlikeli maddelerin taşındığı boru hatları
KİRLİ TOPRAK TEMİZLENMESİ Birinci Aşama Değerlendirme (BAD): Kirlilik şüphesinin gerçekçi mi olduğunun araştırıldığı aşama olup, sahanın ayrıntılı incelendiği aşamadır. Bu aşama neticesinde tesis veya faaliyetin bulunduğu saha için “Takip Gerektirmeyen Saha”, “Takip Gerektiren Saha” veya “Temizlenmesi Gereken Saha” olmak üzere 3 farklı sonuca ulaşılabilmektedir. İkinci Aşama Değerlendirme (İAD): Birinci Aşama Değerlendirme (BAD) neticesinde saha “Takip Gerektiren Saha” olarak tespit edilmiş ise sahanın temizlenmesinin gerekli olup olmadığının incelendiği aşamadır. Bu aşamada saha ve çevresi ayrıntılı olarak etüt edilmekte, sahanın bulunduğu alana özgü veriler risk değerlendirmesi için hidrojeolojik, iklim, topoğrafya, toprak özellikleri vb. veriler ile detaylı olarak modelleme çalışmaları ile irdelenmektedir. Temizleme: Birinci Aşama Değerlendirme (BAD) ve İkinci Aşama Değerlendirme (İAD) çalışmaları neticesinde temizlenmesine karar verilen sahanın temizlendiği aşamadır. Bu aşamada temizlemenin yöntemleri (Saha içerisinde veya saha dışında) ve temizlenecek miktar belirlenmektedir. Orman İzni Müracaat Belgeleri ORMAN KANUNUNUN 17/3 ÜNCÜ MADDESİNE GÖRE VERİLECEK Yolu Olmayan Tarlaya Yol Alma, Tarlaya Nasıl Yol Alınır Sahip olduğunuz tarlaya yol alabilmek için bazı belgeler ile birlikte başvurularınızı yapmanız gerekiyor ve dilerseniz bu sürece detaylı bir şekilde göz atalım ve bilgi sahibi olmanıza yardımcı olalım. Yola cephesi bulunan komşu alanlardan yola cephe alabilmek mümkün ancak bunun için karşı tarafın da izni olması gerekiyor. İzin konusunda sıkıntı yaşayacağınızı zannetmiyorum çünkü bu karşı tarafın da işine gelecek ve legal bir şekilde yapılacaktır. Komşu parsellerin malikleri aralarında belli bir anlaşmaya vardıktan sonra mahkeme kararı ile birlikte geçit hakkı sunuluyor. Mahkeme kısa sürede sonuçlanıyor ve daha sonra da resmi işlemler başlatılıyor. Alınan geçit hakkının her resmi işlemde olduğu gibi tapuya tescil ettirilmesi gerekiliyor ve bunun için de mahkeme gerekli kararı verdikten sonra bir dilekçe ile ilgili kuruma başvurunuzu yapmanız gerekiyor. İmar durumu alınabilmesi için kadastral yola cephenin bulunması şarttır, bu detayı da aktarmakta fayda var diye düşünüyorum. Yola cephesi olmayan tarla, eğer ki imar planı kapsamaında bir değerlendirmeye alınmışsa ve bu kapsamda yer alıyorsa imar planlarında belli bir inceleme yapılarak karar buna bağlı olarak veriliyor. İmar planı olan tarla hakkında neler yapılabilir ya da ne yapılması gerekiyor gibi konular tartışılarak sonuca ulaşılıyor. Karşı cephe malik ile anlaşmaya varmanızı tavsiye ediyoruz çünkü bu sayede işlemler daha kolay bir şekilde yapılacak ve yol alabilmeniz de daha sorunsuz hale gelecektir. YTK HİZMETLERİ Yetkilendirilmiş Tüzel Kişilik (YTK); Maden İşleri Genel Müdürlüğü (MİGEM) tarafından yetkilendirilerek, Maden Kanunu kapsamında MİGEM'e verilmesi gereken rapor, proje ve her türlü teknik belgeyi hazırlamaya yetkili kılınmış, ilgili yönetmelik kapsamında faaliyetlerini yürütecek tüzel bir kurumdur. Bireysel anlamda hizmet veren maden müşavirlerinin ve 2016 öncesinde hizmet veren teknik nezaretçi hizmetlerinin birlikte kurumsal bir kimlik ile verilmesi hedeflenmiştir. YTK HİZMETLERİ - Proje takibinin belirli periyotlarda yapılması ve raporlanması, - Maden arama projelerinin hazırlanması, - Arama ruhsatı taleplerinde ön inceleme raporunun hazırlanması, - Ön arama, genel arama ve detay arama faaliyet raporu hazırlanması, - İşletme izni alınması ve sürecinin takibi, - Ruhsat haritasının hazırlanması, - Hammadde üretim izin belgesi ve projesinin alınması hizmetleri, - Bilgi dökümü istenmesi ve haritalandırılması, - İşletme projesi ve temdit projesinin hazırlanması, - İşletme projesi ekinde bulunan haritaların çizimi, - İşletme izin ve ek izin dosyalarının hazırlanması, - Ruhsat birleştirme / küçültme projelerinin hazırlanması, - Terk raporu hazırlanması ve neticelendirilmesi, - Hali hazır, termin planı, imalat ve maden jeolojik haritalarının çizimi, - Rezerv tespiti ve arazi etütlerinin yapılması, - Kapasite raporlarının hazırlanması, - Madencilik ile ilgili rapor, proje ve her türlü teknik hizmetin verilmesi. MADEN MÜŞAVİRLİĞİ HİZMETLERİ ruhsat sahiplerinin ihtiyaç duyacakları her türlü rapor, proje ve teknik belge taleplerini eksiksiz yerine getirmek, firmaların ilgili kurumlar ile iş ve işlemlerinin takibinde ihtiyaç duyacağı maden müşavirliği ve her türlü danışmanlık hizmetlerinde ruhsat sahiplerinin daima yanında olmak ve sektördeki tüm paydaşlarımız ile yol arkadaşlığı yapmak önceliğimizdir.
- Maden ruhsatlarının müracaatları ve ruhsat alınması, takiplerin yapılması, - Boş alan sorgulaması yapabilmek için bilgi dökümü işlemleri, - Patlayıcı madde kapasite raporunun hazırlanması ve takibi, - Maden ruhsatlarının devir işlemlerinin takibi, - İhalelik ruhsatların takibi, - Sevk fişi talep dosyasının hazırlanması ve sevk şinin alınması, - 29. Madde için imalat haritası, faaliyet bilgi formu hazırlanması, - Satış bilgi formu hazırlanması, - Mera vasfı değişikliği talebi dosyasının hazırlanması, - Orman dosyalarının hazırlanması ve izin alım hizmetleri, - MİGEM'de dosya incelemeleri ve dosya takibi. MADEN HARİTALARI Madenlerimiz madencilik alanında ilk sistemli ve geniş ölçülü araştırma 1935 yılında Maden Tetkik ve Arama Enstitüsü (MTA) nin kurulması ile başlamıştır. MTA ülkenin her yerinde etüt yapmıştır. Bu çalışmalar sırasında birçok yeni maden yatakları bulunmuş, bilinen maden yataklarına yeni rezervler ilave edilerek ülkenin maden potansiyeli belirlenmiş ve haritalanmıştır. |